Dance is de drijvende kracht achter de Nederlandse muziekexport. Het aandeel van dancemuziek in deze muziekexport stijgt jaarlijks en ligt inmiddels ruim boven de 75%. Dance-optredens zijn daarbij goed voor het allergrootste deel van de dance-export: zo’n 94%. De totale Nederlandse exportwaarde van dance-optredens komt dit jaar naar verwachting voor het eerst ruim boven de 150 miljoen euro uit. Nadat deze exportwaarde in vijf jaar ongeveer verdrievoudigde, is er nu wel sprake van een meer gematigde groei. Dit blijkt uit onderzoek van het ING Economisch Bureau in samenwerking met 538 Nieuws onder Nederlandse en Belgische dance-liefhebbers.
Dance is in Nederland en België ongeveer even populair: bijna de helft van de Nederlanders is liefhebber van een vorm van Elektronic Dance Music (EDM) (48%); onder 30 jaar is dit zelfs 70%. In België zijn deze percentages vergelijkbaar met 51% en 71%. De liefhebbers beleven dancemuziek wel anders: Nederlanders geven meer geld uit aan betaalde streamingdiensten, Belgen bezoeken vaker een festival. Een kwart van de danceliefhebbers uit België en Nederland is weleens speciaal voor een dance-evenement naar het buitenland gegaan. Buurlanden zijn dan het meest in trek: Belgen bezochten hiervoor het vaakst Nederland en Frankrijk, Nederlanders gingen met name naar België en Duitsland. Belgen geven meer geld uit aan een entreeticket voor zowel grote als kleine dancefestivals. Daarbij pakken de Belgische fans ook meer uit als ze een outfit aanschaffen voor een klein dance-evenement (27 euro) dan Nederlanders (21 euro).
Al zeven jaar op rij bestaat de wereldwijde DJ top 10 voor de helft (of meer) uit Nederlandse DJ’s: het aandeel van Nederlandse DJ’s in deze lijst is 70%. De DJ’s zelf profiteren ook van het jarenlange succes van dance; de top 10 best betaalde internationale DJ’s verdient samen ruim 230 miljoen euro per jaar, vorig jaar was dit nog een kleine 220 miljoen euro. In de top 10 grootverdieners staan drie Nederlandse DJ’s: Tiësto, Martin Garrix en Armin van Buuren. Redenen waarom je als DJ veel geld kunt verdienen zijn dat topoptredens schaars zijn, dancemuziek populair is en dat DJ’s lage productiekosten hebben.
Nederlandse danceliefhebbers zetten Armin van Buuren, Martin Garrix, Tiësto en Hardwell in hun top 5; de Belgen hebben Dimitri Vegas & Like Mike en Lost Frequencies op hun shortlist staan. Dance DJ’s vervullen veel fans dus met trots. Acht op de tien Nederlandse dancemuziekfans zijn trots op de wereldwijd bekende Nederlandse DJ’s (81%), net als bijna driekwart van de Belgen dat is op de bekende Belgische DJ’s (73%). Als een DJ uit eigen land een internationale award wint, is 62% van de Nederlandse dancefans trots tegenover 68% van de Belgische fans.
Ondanks dat DJ’s goed verdienen, willen maar weinig mensen DJ worden (25%). Danceliefhebbers in Nederland en België denken dat DJ zijn een zwaar beroep is door de lange dagen, het ’s nachts werken en veel van huis zijn.
Van 16 t/m 20 oktober 2019 wordt voor de 24e keer het Amsterdam Dance Event (ADE), de grootste danceconferentie ter wereld georganiseerd. Tijdens ADE ontmoet de wereldwijde dance-industrie elkaar, van startende tot ervaren DJ’s, producers tot vertegenwoordigers van platenlabels. In verschillende uitgaansgelegenheden in Amsterdam draaien internationale DJ’s. Het aantal bezoekers van ADE is in tien jaar tijd verviervoudigd en gaat naar verwachting in 2019 voor het eerst door de 400.000 bezoekersgrens.
Dance is een belangrijk onderdeel van de cultuur in Nederland en België. ING heeft onderzoek gedaan naar de populariteit van dance in beide landen en één van de grootste Nederlandse muzikale exportproducten; de Nederlandse DJ’s. Ons consumentenonderzoek is uitgevoerd onder 1073 EDM-liefhebbers in Nederland en 1024 EDM-liefhebbers in België, in opdracht van het ING Economisch Bureau.
- Karin van der Pol
-
Corporate Zaken, Kantoren, Geldautomaten, Klantenservice
Private Banking & Beleggen, HR - karin.van.der.pol@ing.com
- tel:+31 6 5495 6163
Contactgegevens
-
- Harold Reusken
-
Head of Media Relations ING Nederland
Corporate Zaken
Sponsoring - harold.reusken@ing.com
-
- Alexandra Schippers
-
Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability
ING Nederland fonds - alexandra.schippers@ing.com
-
- Daan Heijbroek
-
Hypotheken
ING Research (Economisch Bureau) Algemeen
Sparen
Pensioenen & Verzekeringen
Privacy - daan.heijbroek@ing.com
Kopieer link
https://nieuws.ing.nl/nl-NL/188663-dance-drijvende-kracht-achter-nederlandse-muziekexportGerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
ING trotse partner van nieuwe talentenjacht ‘The Headliner’
In de nieuwe talentenjacht ‘The Headliner’, gaan twee coachteams de strijd aan met elkaar: Nick Schilder & Typhoon en Jacqueline Govaert & Kraantje Pappie. Dat doen zij samen met de talenten die he...
ING en de Junior Company van het Nationale Ballet verlengen partnership
ING en de Junior Company van Het Nationale Ballet verlengen hun partnership. ING is sinds 2017 hoofdsponsor van de Junior Company. Mede dankzij de meerjarige steun van ING is de Junior Company uitg...
ING en Koninklijk Concertgebouworkest al 35 jaar trotse partners
Op zaterdag 20 april aanstaande is het precies 35 jaar geleden dat ING en het Koninklijk Concertgebouworkest hun partnerschap bezegelden. Met deze samenwerking maken zij klassieke muziek voor een b...
ING maakt zich hard voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen
Het Rijksmuseum zit vol inspirerende verhalen van krachtige vrouwen, al worden deze maar weinig gehoord. Met de campagne ‘Reframing women: turning history into her story’, wil ING de verhalen achte...
MEAU en ING verbinden muziek en beeldende kunst voor een jong publiek
De meest gestreamde vrouwelijke artiest van de Benelux in 2022, singer songwriter MEAU, schreef speciaal voor de tentoonstelling Vermeer in het Rijksmuseum het nummer ‘Als Thuis’. Dit is geïnspiree...