Vanaf 7 juni strijden de OranjeLeeuwinnen op het Wereldkampioenschap vrouwenvoetbal in Frankrijk. Meer dan driekwart van de Nederlanders heeft vertrouwen in de OranjeLeeuwinnen. Vier op de tien denken dat de speelsters van bondscoach Sarina Wiegman de halve finale halen en 32% verwacht zelfs dat Nederland de wereldtitel mee naar huis neemt. Lieke Martens is nog altijd ongekend populair en de meest favoriete speler van het elftal (40%). Zo blijkt uit onderzoek van ING, de hoofdsponsor van de KNVB en de OranjeLeeuwinnen.
Twee derde van de Nederlanders is op de hoogte van de deelname van de OranjeLeeuwinnen aan het WK in Frankrijk. Ruim de helft van Nederland (55%) is van plan om de wedstrijden te kijken. Veruit de meeste Nederlanders doen dit thuis (88%).
Zeven op de tien Nederlanders geven aan naar het WK vrouwenvoetbal te kijken omdat ze de wedstrijden van de OranjeLeeuwinnen leuk of spannend vinden. Dit geldt met name voor mannen (75% vs. 65% van de vrouwen). Ook is op de hoogte blijven, zodat erover gepraat kan worden met anderen, voor mannen vaker een reden om te kijken naar de wedstrijden dan voor vrouwen (21% vs. 14%). Over het algemeen zijn Nederlanders hoopvol gestemd over het Nederlands vrouwenvoetbal (83%). Twee derde vindt dat mannen- en vrouwenvoetbal dezelfde hoeveelheid aandacht moet krijgen in media.
Uit het onderzoek blijkt dat het succes van de OranjeLeeuwinnen het wij-gevoel onder Nederlanders vergroot (59%) en Nederlanders trotser maakt op hun land (51%). Eén op de tien Nederlanders wordt door de OranjeLeeuwinnen gemotiveerd om zelf ook (meer) te gaan sporten.
- Alexandra Schippers
-
Zakelijk (ZZP & MKB, incl. kredietverlening)
KYC Zakelijk, Online Bankieren & Betalen
MVO ING Nederland fonds, donaties, inclusie - alexandra.schippers@ing.com
- tel:+31 615388085
Contactgegevens
-
- Harold Reusken
-
Head of Media Relations ING Nederland
Corporate Zaken
Sponsoring - harold.reusken@ing.com
-
- Alexandra Schippers
-
Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability - alexandra.schippers@ing.com
-
- Daan Heijbroek
-
Hypotheken
ING Research (Economisch Bureau) Algemeen
Sparen
Pensioenen & Verzekeringen
Privacy - daan.heijbroek@ing.com
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
ING BeleggersBarometer: beleggersvertrouwen weer positief
De ING BeleggersBarometer stijgt in juni verder naar een score van 107, een verdere toename ten opzichte van de 93 in mei. Beleggers zijn in juni positiever over de waarde van hun eigen beleggingsp...
ING-onderzoek: het gemak van achteraf betalen komt met financiële risico's
Achteraf betalen groeit in Nederland, maar 32% van de gebruikers ervaart betaalproblemen. ING benadrukt het belang van bewustwording en bescherming.
Sparen voor kinderen begint zelfs vóór de geboorte
Uit het ING-onderzoek blijkt dat 85% van de ouders spaart voor hun kind. De meesten openen direct na de geboorte een spaarrekening op naam van het kind. Ouders van heel jonge kinderen (0-7 jaar) sp...
Nederlanders na vijf jaar thuiswerken: andere woonwensen en prioriteiten
Comfort en een thuisgevoel zijn belangrijker geworden. Zo hecht 73% nu meer waarde aan wooncomfort en 61% aan hun woning zelf. Tegelijkertijd voelt voor 24% de woning door het thuiswerken meer als ...
ING lanceert EK-campagne: trotse supporter van Nederlands vrouwenvoetbal
In aanloop naar het EK Vrouwenvoetbal 2025 lanceert ING de campagne “Van dromen naar doelen” – een ode aan meiden en vrouwen die hun dromen najagen, op het veld en daarbuiten.