- De geldautomaten van ABN AMRO, ING en Rabobank worden op termijn geel en gaan Geldmaat heten.
- De automaten krijgen hetzelfde uiterlijk en verschijnen vanaf het eerste kwartaal van 2019 stapsgewijs in het straatbeeld.
- De automaten worden evenwichtig over ons land verspreid.
- Veel automaten blijven op plaatsen waar nu ook een geldautomaat staat.
- Bij het herindelen van de locaties wordt gekeken naar het aantal transacties en het aantal bezoekers in een gebied.
- De huidige bereikbaarheidscriteria blijven gehandhaafd.
ABN AMRO, ING, Rabobank en Geldservice Nederland (GSN) lanceren vandaag Geldmaat, de nieuwe naam voor hun geldautomaten. Deze geldautomaten krijgen hetzelfde uiterlijk en verschijnen vanaf het eerste kwartaal van 2019 stapsgewijs in het straatbeeld.
ABN AMRO, ING, Rabobank en GSN werken samen aan een bankonafhankelijk geldautomatennetwerk om contant geld op de lange termijn beschikbaar, bereikbaar, betaalbaar en veilig te houden. Vanaf begin 2019 dragen de drie banken hun automaten geleidelijk over aan GSN, die de geldautomaten al sinds 2011 voor hen beheert. De totstandkoming van het nieuwe geldautomatennetwerk gebeurt in dialoog met relevante belangenorganisaties. Hierbij staat gebruiksgemak voor de particuliere en zakelijke eindgebruiker voorop.
Geert Eikelboom, CEO van Geldservice Nederland: “In winkels wordt steeds vaker digitaal betaald. Er blijft echter ook behoefte om contant geld op te nemen of te storten. Daarom werken we met de banken samen aan een gezamenlijk geldautomatennetwerk waarmee we de automaten evenwichtiger over Nederland verspreiden. Zo zie je nu soms in een winkelgebied vijf automaten van de drie verschillende banken vlakbij elkaar staan. Op basis van het aantal transacties en bezoekers in het gebied kunnen bijvoorbeeld twee automaten ook voldoende zijn. Op veel van dit soort locaties gaan we het netwerk aanpassen. De Geldmaat-automaten werken door de nieuwe software straks allemaal hetzelfde. Zo zorgen wij ervoor dat iedereen gemakkelijk toegang houdt tot contant geld.”
Geldservice Nederland heet per 1 januari 2019 ook Geldmaat en is samen met de drie banken verantwoordelijk voor de realisatie van het nieuwe netwerk van geldautomaten. Naar verwachting staat het nieuwe netwerk eind 2020.
In winkels wordt steeds vaker digitaal betaald. Er blijft echter ook behoefte om contant geld op te nemen of te storten. Daarom werken we met de banken samen aan een gezamenlijk geldautomatennetwerk waarmee we de automaten evenwichtiger over Nederland verspreiden. Zo zie je nu soms in een winkelgebied vijf automaten van de drie verschillende banken vlakbij elkaar staan. Op basis van het aantal transacties en bezoekers in het gebied kunnen bijvoorbeeld twee automaten ook voldoende zijn. Op veel van dit soort locaties gaan we het netwerk aanpassen. De Geldmaat-automaten werken door de nieuwe software straks allemaal hetzelfde. Zo zorgen wij ervoor dat iedereen gemakkelijk toegang houdt tot contant geld.Geert Eikelboom - ceo Geldservice Nederland
- Karin van der Pol
-
Corporate Zaken, Kantoren, Geldautomaten, Klantenservice
Private Banking & Beleggen, HR - karin.van.der.pol@ing.com
- tel:+31 6 5495 6163
Contactgegevens
-
- Harold Reusken
-
Head of Media Relations ING Nederland
Corporate Zaken
Sponsoring - harold.reusken@ing.com
-
- Alexandra Schippers
-
Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability - alexandra.schippers@ing.com
-
- Daan Heijbroek
-
Hypotheken
ING Research (Economisch Bureau) Algemeen
Sparen
Pensioenen & Verzekeringen
Privacy - daan.heijbroek@ing.com
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
Met de ING Spaartaxi wordt sparen iets waar je over praat – en mee begint
Ontdek de ING Spaartaxi: eerlijke gesprekken, inspirerende verhalen en praktische tips om jongeren te helpen hun spaardoelen te bereiken en geldstress te verminderen.
ING BeleggersBarometer: beleggersvertrouwen stijgt licht
De ING BeleggersBarometer stijgt in augustus weer licht. Steeds meer beleggers beoordelen het beursjaar positiever dan enkele maanden geleden. Dit geeft aan dat de onzekerheid van eerder in het jaa...
ING introduceert Spaarslot: digitale bescherming tegen impulsaankoop
Het Spaarslot is een nieuwe functie binnen de ING App waarmee klanten een deel van hun spaargeld tijdelijk op slot kunnen zetten. Klanten behouden de flexibiliteit om geld op te nemen na een zelfge...
ING BeleggersBarometer: Vertrouwen blijft stabiel in juli
Het vertrouwen onder particuliere beleggers blijft in juli stabiel. Wat opvalt is de duidelijke verschuiving in het risicoprofiel: het aandeel beleggers dat zichzelf als offensief typeert, is in éé...
ING-onderzoek: helft van de Nederlandse vrouwen heeft behoefte aan financiële hulp
Hoewel bijna alle vrouwen in Nederland financiële onafhankelijkheid belangrijk vinden, voelt slechts iets meer dan de helft zich zeker over haar financiële kennis. Vooral jongere vrouwen onder de ...