- De geldautomaten van ABN AMRO, ING en Rabobank worden op termijn geel en gaan Geldmaat heten.ย
- De automaten krijgen hetzelfde uiterlijk en verschijnen vanaf het eerste kwartaal van 2019 stapsgewijs in het straatbeeld.ย
- De automaten worden evenwichtig over ons land verspreid.ย
- Veel automaten blijven op plaatsen waar nu ook een geldautomaat staat.ย
- Bij het herindelen van de locaties wordt gekeken naar het aantal transacties en het aantal bezoekers in een gebied.ย
- De huidige bereikbaarheidscriteria blijven gehandhaafd.
ABN AMRO, ING, Rabobank en Geldservice Nederland (GSN) lanceren vandaag Geldmaat, de nieuwe naam voor hun geldautomaten. Deze geldautomaten krijgen hetzelfde uiterlijk en verschijnen vanaf het eerste kwartaal van 2019 stapsgewijs in het straatbeeld.
ABN AMRO, ING, Rabobank en GSN werken samen aan een bankonafhankelijk geldautomatennetwerk om contant geld op de lange termijn beschikbaar, bereikbaar, betaalbaar en veilig te houden. Vanaf begin 2019 dragen de drie banken hun automaten geleidelijk over aan GSN, die de geldautomaten al sinds 2011 voor hen beheert. De totstandkoming van het nieuwe geldautomatennetwerk gebeurt in dialoog met relevante belangenorganisaties. Hierbij staat gebruiksgemak voor de particuliere en zakelijke eindgebruiker voorop.
Geert Eikelboom, CEO van Geldservice Nederland: โIn winkels wordt steeds vaker digitaal betaald. Er blijft echter ook behoefte om contant geld op te nemen of te storten. Daarom werken we met de banken samen aan een gezamenlijk geldautomatennetwerk waarmee we de automaten evenwichtiger over Nederland verspreiden. Zo zie je nu soms in een winkelgebied vijf automaten van de drie verschillende banken vlakbij elkaar staan. Op basis van het aantal transacties en bezoekers in het gebied kunnen bijvoorbeeld twee automaten ook voldoende zijn. Op veel van dit soort locaties gaan we het netwerk aanpassen. De Geldmaat-automaten werken door de nieuwe software straks allemaal hetzelfde. Zo zorgen wij ervoor dat iedereen gemakkelijk toegang houdt tot contant geld.โ
Geldservice Nederland heet per 1 januari 2019 ook Geldmaat en is samen met de drie banken verantwoordelijk voor de realisatie van het nieuwe netwerk van geldautomaten. Naar verwachting staat het nieuwe netwerk eind 2020.
In winkels wordt steeds vaker digitaal betaald. Er blijft echter ook behoefte om contant geld op te nemen of te storten. Daarom werken we met de banken samen aan een gezamenlijk geldautomatennetwerk waarmee we de automaten evenwichtiger over Nederland verspreiden. Zo zie je nu soms in een winkelgebied vijf automaten van de drie verschillende banken vlakbij elkaar staan. Op basis van het aantal transacties en bezoekers in het gebied kunnen bijvoorbeeld twee automaten ook voldoende zijn. Op veel van dit soort locaties gaan we het netwerk aanpassen. De Geldmaat-automaten werken door de nieuwe software straks allemaal hetzelfde. Zo zorgen wij ervoor dat iedereen gemakkelijk toegang houdt tot contant geld.Geert Eikelboom - ceo Geldservice Nederland
- Karin van der Pol
-
Corporate Zaken, Kantoren, Geldautomaten, Klantenservice
Private Banking & Beleggen, HR - karin.van.der.pol@ing.com
- tel:+31 6 5495 6163
Contactgegevens
-
- Harold Reusken
-
Head of Media Relations ING Nederland
Corporate Zaken
Sponsoring - harold.reusken@ing.com
-
- Alexandra Schippers
-
Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability
ING Nederland fonds - alexandra.schippers@ing.com
-
- Daan Heijbroek
-
Hypotheken
ING Research (Economisch Bureau) Algemeen
Sparen
Pensioenen & Verzekeringen
Privacy - daan.heijbroek@ing.com
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
Huizenbezitters bepalen liever zelf oplossingen voor maatschappelijke problemen
Hoewel woningbezitters te maken hebben met grote maatschappelijke uitdagingen, zien zij het niet zitten als de overheid zich bemoeit met het oplossen ervan. Van het herstel van funderingsproblemen,...
ING bereikt 6 miljoen Mobiel Bankieren gebruikers
Het aantal gebruikers van ING Mobiel Bankieren groeit nog altijd. Inmiddels heeft ING 6 miljoen klanten die de ING Mobiel Bankieren App gebruiken voor het doen van hun bankzaken. De grootste stijgi...
ING lanceert nieuwe merkcampagne
ING introduceert vandaag een nieuw campagneconcept waarin de bank laat zien hoe klanten de services van ING kunnen gebruiken. En vooral: hoe goed dat voelt voor de klant. De eerste campagne gaat ov...
Terugkeer van Trump roept gemengde gevoelens op bij Nederlandse beleggers
De ING BeleggersBarometer stijgt deze maand 122 punten. Beleggers hebben een positievere kijk op de eigen beleggingsportefeuille en financiรซle situatie. De terugkeer van Trump roept gemengde gevoel...
Bankhelpdeskfraude met 43% gedaald door Check het Gesprek
ING-klanten verminderen bankfraude met 43% dankzij de Check het Gesprek-functie in de app. Meer dan 10.000 gebruikers per maand.