Het beleggersvertrouwen daalt deze maand licht, zo blijkt uit het laatste onderzoek van de ING Beleggersbarometer. Waar de vertrouwensindex de afgelopen maanden stabiel boven de 140 punten stond, daalt het beleggersvertrouwen in juli naar 133 punten. Deze daling komt voornamelijk doordat beleggers hun portefeuille minder zagen stijgen in de afgelopen drie maanden of zelfs een daling van hun eigen beleggingsportefeuille constateerden. Beleggers hebben ook minder vertrouwen in het feit dat de waarde van hun aandelen in de komende maanden verder zal groeien. De grillen van de Amerikaanse president Trump hebben volgens de belegger een negatief effect op de beurskoersen.
Hoewel het algemene beleggersvertrouwen een dipje kent, heeft de helft (51%) er nog wel vertrouwen in dat de AEX-index de komende maanden verder zal stijgen. Bob Homan, hoofd ING Investment Office: “Nederlandse organisaties blijven het populairst om in te beleggen, 57% van de beleggersportefeuille bestaat uit Nederlandse aandelen. Noord-Amerika lijkt - ondanks het presidentschap van Trump - wel in opkomst als beleggersregio, 11% van de beleggersportefeuille is afkomstig uit dit werelddeel. We zien dat vooral de grote Amerikaanse tech-namen als Apple, Facebook, Alphabet en Amazon ook populair zijn bij Nederlandse beleggers.”
De vraag die veel beleggers bezighoudt is: welke energie-aandelen leveren mij de komende drie maanden het meeste rendement op? Ruim de helft van de beleggers (54%) tast hierbij in het duister en kan geen inschatting maken. Van Shell (16%) en SBM Offshore (8%) wordt het meest verwacht in de komende tijd. Om op de hoogte te blijven van het laatste beleggersnieuws zijn nieuwssites het populairste medium (44%), gevolgd door dagbladen (33%) en televisie & radio (24%). Homan: “Opvallend is dat dagbladen in de afgelopen maanden een belangrijkere informatiebron zijn geworden, in februari waren dit nog maar voor 23% van de beleggers de belangrijkste informatiebronnen. Wellicht dat nu de beurzen niet meer heel hard omhoog gaan, beleggers minder bovenop hun beleggingen zitten en het verloop wel in de krant lezen in plaats van elk uur op internet te kijken”
Het presidentschap van Trump maakt ook bij beleggers veel los. 71 procent heeft een negatieve houding ten opzichte van de Amerikaanse president en bijna een kwart staat negatiever tegenover Trump sinds hij 1,5 jaar geleden beëdigd werd. Beleggers zijn glashelder over het negatieve effect dat Trump op de beurs heeft, 61 procent stelt dat de beurskoersen hoger hadden gestaan met een andere president. De protectionistische maatregelen van de Amerikaanse president en de handelsoorlog die hij heeft gestart hebben volgens bijna twee derde van de beleggers (64%) nadelige gevolgen voor de Amerikaanse economie.
Ondanks de lage spaarrente ziet de verhouding tussen spaargeld en beleggingen op de beurs voor veel beleggers er als volgt uit: 75% (spaargeld) gecombineerd met 25% (beleggingen). 19% van de beleggers kiest er voor om driekwart van zijn of haar geld in beleggingen te steken en 25% te sparen. De meeste beleggers (58%) verwachten het komend jaar niets te veranderen aan de door hun gekozen verhouding. Ook door de renteontwikkeling laten beleggers zich niet van de wijs brengen. Een lagere of hogere spaarrente heeft voor de helft van de beleggers geen invloed op hun beleggingen of spaaractiviteiten. Pas wanneer de spaarrente boven de 3% komt, gaat de helft van de beleggers meer sparen en minder beleggen.
Nederlandse organisaties blijven het populairst om in te beleggen, 57% van de beleggersportefeuille bestaat uit Nederlandse aandelen. Noord-Amerika lijkt - ondanks het presidentschap van Trump - wel in opkomst als beleggersregio, 11% van de beleggersportefeuille is afkomstig uit dit werelddeel. We zien dat vooral de grote Amerikaanse tech-namen als Apple, Facebook, Alphabet en Amazon ook populair zijn bij Nederlandse beleggers.Bob Homan - hoofd ING Investment Office
Opvallend is dat dagbladen in de afgelopen maanden een belangrijkere informatiebron zijn geworden, in februari waren dit nog maar voor 23% van de beleggers de belangrijkste informatiebronnen. Wellicht dat nu de beurzen niet meer heel hard omhoog gaan, beleggers minder bovenop hun beleggingen zitten en het verloop wel in de krant lezen in plaats van elk uur op internet te kijken.Bob Homan - hoofd ING Investement Office
- Karin van der Pol
- Beleggen (incl. ING Investment Office), Corporate zaken, Human Resources, Kantoren, Klantenservice, Personal banking, Private banking,
- karin.van.der.pol@ing.com
- tel:+31 6 5495 6163
Contactgegevens
-
- Harold Reusken
-
Head of Media Relations ING Nederland
Corporate Zaken
Sponsoring - harold.reusken@ing.com
-
- Alexandra Schippers
-
Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability
ING Nederland fonds
ZZP en MKB
Zakelijke kredietverlening - alexandra.schippers@ing.com
-
- Daan Heijbroek
-
Hypotheken
ING Research (Economisch Bureau) Algemeen
Sparen
Pensioenen & Verzekeringen
Privacy - daan.heijbroek@ing.com
Kopieer link
https://nieuws.ing.nl/nl-NL/188786-ing-beleggersbarometer-protectionisme-president-trump-drukt-sentiment-beleggersGerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
ING BeleggersBarometer: beleggersvertrouwen daalt naar neutrale score van 100
Een derde van de beleggers is van plan om het grootste deel van het vakantiegeld te sparen, om de gestegen kosten door de huidige inflatie op te vangen (8%) of voor andere doeleinden.
ING verhoogt de spaarrente
Per 1 mei 2023 verhoogt ING de variabele spaarrente voor haar klanten.
ING breidt aanbod vermogensbeheer uit met duurzame beleggingsstrategie
Deze strategie beantwoordt aan de wens van steeds meer klanten die een stap verder willen gaan dan de huidige strategieën. De SDG Impact strategie is beschikbaar voor Vermogensbeheerklanten met een...
Digitale Monitor: Nederlanders zijn meer bezig met financiën dan een jaar geleden
Bijna twee derde van de Nederlanders (65%) is bewust bezig met de eigen uitgaven en inkomsten. Dit komt door de forse prijsstijgingen van het afgelopen jaar, zegt de helft van die groep. Ongeveer 4...
Nieuwe campagne ING brengt emotie terug in het merk
ING lanceert vandaag een nieuwe campagne die het merk richting geeft voor de komende jaren. Hiermee wil ING de emotionele connectie met het merk verstevigen.