ING heeft een eerste toepassing ontwikkeld voor de Nederlandstalige Google Assistent die vandaag wordt geïntroduceerd. Klanten kunnen op hun smartphone aan deze digitale persoonlijke assistent met hun stem de opdracht geven om de Woon-je-al-ideaal-wijzer van ING te doen. ING verwacht dat klanten spraakbesturing steeds meer gaan gebruiken voor hun bankzaken en gaat op termijn meer toepassingen ontwikkelen voor de Google Assistent. Eerder introduceerde ING al haar eigen stembediening Inge en Apple spraakassistent Siri in de Mobiel Bankieren App.
Jeroen Losekoot, Manager Digitaal Bankieren ING: “Voor veel mensen is spraakbesturing nog iets van de toekomst en daardoor wordt het nu nog niet veel gebruikt in Nederland. Met de opkomst van Nederlandstalige spraakassistenten als de Google Assistent en straks ook slimme speakers, verwachten we echter dat spraakbesturing, en ook het regelen van je bankzaken met je stem, veel meer gebruikt gaat worden. Dit maakt het regelen van bankzaken nog makkelijker voor onze klanten en daarom volgt ING deze technologische ontwikkelingen op de voet.”
De Google Assistent is een persoonlijke assistent waaraan gebruikers met hun stem vragen kunnen stellen en opdrachten kunnen geven. De Assistent is beschikbaar op Android en Apple smartphones en tablets. ING heeft in samenwerking met Google een actie ontwikkeld zodat mensen met hun stem de Assistent opdracht kunnen geven om met ING Wonen te praten. De Assistent stelt dan een paar vragen en op basis van de antwoorden geeft ING aan welke stappen mensen kunnen nemen op weg naar hun ideale woning. Dit is voor ING een eerste stap in het ontwikkelen van meer toepassingen voor de Google Assistent.
In 2014 introduceerde ING als eerste Europese bank stembediening Inge in de Mobiel Bankieren App. Met Inge kunnen klanten onder andere inloggen, hun saldo opvragen en een betaalopdracht geven in de app. Nu Google met de Google Assistent en Apple met Siri zelf spraakassistenten hebben ontwikkeld, die ook te gebruiken zijn in andere apps, heeft ING besloten om per 2 juli 2018 te stoppen met Inge. De spraakassistenten van de platformen ontwikkelen zich razendsnel en hierdoor voegt Inge als aparte spraakassistent weinig waarde meer toe aan de Mobiel Bankieren App. Klanten met een Apple iPhone of iPad kunnen gebruik maken van Siri. Daarnaast verwacht ING in de toekomst meer functionaliteiten via de Google Assistent te kunnen ondersteunen.
Voor veel mensen is spraakbesturing nog iets van de toekomst en daardoor wordt het nu nog niet veel gebruikt in Nederland. Met de opkomst van Nederlandstalige spraakassistenten als de Google Assistent en straks ook slimme speakers, verwachten we echter dat spraakbesturing, en ook het regelen van je bankzaken met je stem, veel meer gebruikt gaat worden. Dit maakt het regelen van bankzaken nog makkelijker voor onze klanten en daarom volgt ING deze technologische ontwikkelingen op de voet.Jeroen Losekoot, Manager Digitaal Bankieren ING
Contactgegevens
-
Download vCard
- Harold Reusken
-
Head of Media Relations ING Nederland
Corporate Zaken
Sponsoring - harold.reusken@ing.com
-
Download vCard
- Alexandra Schippers
-
Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability - alexandra.schippers@ing.com
-
Download vCard
- Daan Heijbroek
-
Hypotheken
ING Research (Economisch Bureau) Algemeen
Sparen
Pensioenen & Verzekeringen
Privacy - daan.heijbroek@ing.com
Kopieer link
https://nieuws.ing.nl/nl-NL/188788-ing-ontwikkelt-eerste-toepassing-voor-nederlandse-google-assistent/Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
ING BeleggersBarometer: beleggersvertrouwen in opmars
De ING BeleggersBarometer stijgt in oktober van 116 naar 126 punten, mede doordat de AEX zich beter ontwikkelde dan beleggers hadden voorzien. En beleggers geven het kabinet een onvoldoende voor he...
ING breidt aanbod Private Markets uit met strategie gericht op energietransitie
ING Nederland versterkt haar Private Markets-aanbod met de toevoeging van de evergreen strategie van Macquarie Asset Management. Deze strategie richt zich op investeringen in infrastructuurproject...
ING Woonbericht: woonstress geeft woningnood een gezicht
Meer dan de helft van de mensen ervaart woonstress of ziet dit ontstaan in de omgeving, zo blijkt uit onderzoek van ING.
ING wijzigt tarieven voor particuliere betaalpakketten per januari 2026
Per 1 januari 2026 past ING Nederland de tarieven aan voor haar particuliere betaalpakketten en een aantal losse producten. Deze aanpassing is in het kader van ING’s voortdurende inspanningen om he...
Ondernemers lopen achter in pensioenopbouw – ING wil bewustzijn vergroten
Vooral zzp’ers en mkb-ondernemers lopen achter in pensioenopbouw. Maar ze ondernemen nauwelijks actie. Dat blijkt uit onderzoek van ING onder zzp’ers, mkb’ers en werkenden in loondienst. ING wil he...