Vakantie is voor de gemiddelde Nederlander een tijd van ontspanning. Nergens aan denken en zo min mogelijk bezig zijn met geldzaken, zo vindt twee derde (66%) van de Nederlanders. Toch doet 81% dit wel. Dat blijkt uit de ING Digitale Monitor, een halfjaarlijks onderzoek onder ruim 1.500 Nederlanders. Zo checken veel mensen op vakantie nog regelmatig hun saldo (31%) en hun af- en bijschrijvingen (27%). Een mobiel bankieren app is het populairste middel voor vakantiegangers om hun bankzaken te regelen, 44% maakt hier gebruik van. Het is daarom opvallend dat ruim een derde (37%) van de vakantiegangers bonnetjes bewaart om hun uitgaven bij te houden. Ook betaalt bijna de helft (45%) van de Nederlanders op vakantie vaker met contant geld dan thuis.
Jeroen Losekoot, Manager Digitaal Bankieren bij ING: "Hoewel Nederlanders in het dagelijks leven steeds vaker met hun betaalpas afrekenen, betalen ze op vakantie juist vaak met contant geld. Met name kleine uitgaven, zoals souvenirs, eten en activiteiten, worden meestal contant betaald. Terwijl grotere uitgaven, zoals tanken, accommodatie en vliegtickets vaker worden afgerekend met de betaalpas.” En hoewel men vakantie vaak associeert met het gebruik van de creditcard, gebeurt dit in de praktijk minder dan gedacht. De creditcard wordt vooral gebruikt bij de huur van een auto (33%) en voor noodgevallen (27%).
De helft van de Nederlandse vakantiegangers bepaalt vooraf een vakantiebudget, maar uiteindelijk geeft 22% meer uit dan ze van tevoren gedacht hadden. Vooral jongeren (18-34 jaar) lijken het moeilijk te vinden om een reële inschatting te maken. Deze groep geeft in 50% van de gevallen meer geld uit dan gepland. Nederlandse vakantiegangers vinden een goede financiële voorbereiding belangrijk. Zo checkt een groot deel voordat ze op vakantie gaan of ze voldoende geld op hun betaalrekening hebben (78%), zorgen ze dat ze het noodnummer van hun bank paraat hebben (58%) en checken ze of er wifi is op de vakantiebestemming om een mobiel bankieren app te kunnen gebruiken (49%).
Waar op vakantie een mobiel bankieren app de populairste manier is om bankzaken te regelen, blijft in het dagelijkse leven internetbankieren via laptop of PC het meest gebruikt. Het afgelopen jaar is dit echter wel fors afgenomen. Waar in juni 2017 78% van de Nederlanders dit nog deed, geldt dit nu nog maar voor 65%. Dit komt vooral omdat mensen overstappen naar een mobiel bankieren app voor het regelen van hun bankzaken. Het gebruik van mobiel bankieren via een mobiel bankieren app of browser op de smartphone, tablet of smartwatch neemt dan ook toe. 40% van de Nederlanders bankiert via een mobiel bankieren app, ten opzichte van 36% vorig jaar. En waar vorig jaar nog een kwart bankierde via hun browser op een mobiel apparaat, doet nu 37% dit.
Hoewel Nederlanders in het dagelijks leven steeds vaker met hun betaalpas afrekenen, betalen ze op vakantie juist vaak met contant geld. Met name kleine uitgaven, zoals souvenirs, eten en activiteiten, worden meestal contant betaald. Terwijl grotere uitgaven, zoals tanken, accommodatie en vliegtickets vaker worden afgerekend met de betaalpas.Jeroen Losekoot - Manager Digitaal Bankieren
Contactgegevens
-
- Harold Reusken
-
Head of Media Relations ING Nederland
Corporate Zaken
Sponsoring - harold.reusken@ing.com
-
- Alexandra Schippers
-
Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability - alexandra.schippers@ing.com
-
- Daan Heijbroek
-
Hypotheken
ING Research (Economisch Bureau) Algemeen
Sparen
Pensioenen & Verzekeringen
Privacy - daan.heijbroek@ing.com
Kopieer link
https://nieuws.ing.nl/nl-NL/188790-geldzaken-op-vakantie-taboe-vier-op-de-vijf-is-er-toch-mee-bezigGerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
ING BeleggersBarometer: beleggersvertrouwen weer positief
De ING BeleggersBarometer stijgt in juni verder naar een score van 107, een verdere toename ten opzichte van de 93 in mei. Beleggers zijn in juni positiever over de waarde van hun eigen beleggingsp...
ING-onderzoek: het gemak van achteraf betalen komt met financiële risico's
Achteraf betalen groeit in Nederland, maar 32% van de gebruikers ervaart betaalproblemen. ING benadrukt het belang van bewustwording en bescherming.
Sparen voor kinderen begint zelfs vóór de geboorte
Uit het ING-onderzoek blijkt dat 85% van de ouders spaart voor hun kind. De meesten openen direct na de geboorte een spaarrekening op naam van het kind. Ouders van heel jonge kinderen (0-7 jaar) sp...
Nederlanders na vijf jaar thuiswerken: andere woonwensen en prioriteiten
Comfort en een thuisgevoel zijn belangrijker geworden. Zo hecht 73% nu meer waarde aan wooncomfort en 61% aan hun woning zelf. Tegelijkertijd voelt voor 24% de woning door het thuiswerken meer als ...
ING lanceert EK-campagne: trotse supporter van Nederlands vrouwenvoetbal
In aanloop naar het EK Vrouwenvoetbal 2025 lanceert ING de campagne “Van dromen naar doelen” – een ode aan meiden en vrouwen die hun dromen najagen, op het veld en daarbuiten.