Geven we als het warm weer is ook meer uit dan op andere momenten? Meer dan de helft van de consumenten denkt dat ze ’s zomers inderdaad meer uitgeven, zo blijkt uit onderzoek via de ING Vraag van Vandaag onder gemiddeld 35.000 respondenten. Toch blijken de werkelijke verschillen tussen de seizoenen klein. Zo laten we ’s zomers de euro’s weliswaar rollen in de strandtent of op vakantie, maar zijn we minder kwijt aan anergie. Wel zijn Nederlanders ’s zomers positiever over de economie dan in andere jaargetijden. Het consumentenvertrouwen ligt in de zomermaanden gemiddeld 1,5 punt hoger.
Goed weer helpt volgens de consument om de euro’s te laten rollen. De helft van de consumenten (49%) zegt in de zomer het meest uit te geven. De winter, lente en herfst volgen op gepaste afstand. Consumenten denken dat het weer van invloed is op hoeveel ze uitgeven. Ze gaan er per saldo vanuit dat ze op een zonnige dag meer dan normaal en op een regenachtige dag minder dan normaal uitgeven.
In werkelijkheid zijn de verschillen erg klein zo blijkt uit cijfers van het CBS. Nederlandse huishoudens geven in het 3e kwartaal doorgaans inderdaad iets (1%) meer uit dan gemiddeld. Maar dit komt vooral omdat juli en augustus beide 31 dagen tellen (en februari bijvoorbeeld slechts 28). Corrigeren we voor het aantal dagen per kwartaal dan zien we de verschillen als sneeuw voor de zon verdwijnen en is het niet de zomer die het uitgavenklassement wint.
Toch is het niet zo gek dat veel mensen denken dat ze in de zomer het meest uitgeven. In de zomer trekken consumenten namelijk relatief vaak de portemonnee. En geven ze hun geld aan andere zaken uit dan in de winter. Ze gaan op vakantie en laten dan de euro’s rollen. Daarnaast kopen consumenten in de zomer relatief veel kleding en geven ze bijvoorbeeld meer geld uit in de horeca en aan uitjes. In de winter doen consumenten juist vaker minder frequente en ook ‘onzichtbare’ aankopen.
Consumenten consumeren bijvoorbeeld in de winter meer gas om het huis te verwarmen. Dat is minder voelbaar in de portemonnee, omdat de energierekening meestal automatisch wordt afgeschreven en bovendien vaak in gelijke maandelijkse delen. ’s Winters worden er bijvoorbeeld ook meer auto’s aangeschaft. Dit is voor de meesten een uitgave die maar één keer in de zoveel jaar plaatsvindt.
Hoewel consumenten hun uitgaven dus ’s zomers niet echt flink opschroeven zijn ze wel positiever. Het consumentenvertrouwen ligt ’s zomers gemiddeld zo’n 1,5 punt hoger dan het langjarig gemiddelde. Vooral in de herfst zijn Nederlanders somber. Na de jaarwisseling schiet het vertrouwen dan weer (even) omhoog. In januari is het consumentenvertrouwen gemiddeld 5 punten hoger dan in december. ‘Nieuw jaar: nieuwe ronde, nieuwe kansen’ zou de verklaring kunnen zijn.
Contactgegevens
-
- Harold Reusken
-
Head of Media Relations ING Nederland
Corporate Zaken
Sponsoring - harold.reusken@ing.com
-
- Alexandra Schippers
-
Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability
ING Nederland fonds - alexandra.schippers@ing.com
-
- Daan Heijbroek
-
Hypotheken
ING Research (Economisch Bureau) Algemeen
Sparen
Pensioenen & Verzekeringen
Privacy - daan.heijbroek@ing.com
Kopieer link
https://nieuws.ing.nl/nl-NL/188791-consument-trekt-vaker-de-portemonnee-in-de-zomer-maar-geeft-niet-meer-uitGerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
ING lanceert nieuwe merkcampagne
ING introduceert vandaag een nieuw campagneconcept waarin de bank laat zien hoe klanten de services van ING kunnen gebruiken. En vooral: hoe goed dat voelt voor de klant. De eerste campagne gaat ov...
Lees berichtTerugkeer van Trump roept gemengde gevoelens op bij Nederlandse beleggers
De ING BeleggersBarometer stijgt deze maand 122 punten. Beleggers hebben een positievere kijk op de eigen beleggingsportefeuille en financiële situatie. De terugkeer van Trump roept gemengde gevoel...
Lees berichtBankhelpdeskfraude met 43% gedaald door Check het Gesprek
ING-klanten verminderen bankfraude met 43% dankzij de Check het Gesprek-functie in de app. Meer dan 10.000 gebruikers per maand.
Lees berichtHuizenbezitters bepalen liever zelf oplossingen voor maatschappelijke problemen
Hoewel woningbezitters te maken hebben met grote maatschappelijke uitdagingen, zien zij het niet zitten als de overheid zich bemoeit met het oplossen ervan. Van het herstel van funderingsproblemen,...
Lees berichtING bereikt 6 miljoen Mobiel Bankieren gebruikers
Het aantal gebruikers van ING Mobiel Bankieren groeit nog altijd. Inmiddels heeft ING 6 miljoen klanten die de ING Mobiel Bankieren App gebruiken voor het doen van hun bankzaken. De grootste stijgi...
Lees berichtING lanceert nieuwe merkcampagne
ING introduceert vandaag een nieuw campagneconcept waarin de bank laat zien hoe klanten de services van ING kunnen gebruiken. En vooral: hoe goed dat voelt voor de klant. De eerste campagne gaat ov...
Lees berichtTerugkeer van Trump roept gemengde gevoelens op bij Nederlandse beleggers
De ING BeleggersBarometer stijgt deze maand 122 punten. Beleggers hebben een positievere kijk op de eigen beleggingsportefeuille en financiële situatie. De terugkeer van Trump roept gemengde gevoel...
Lees berichtBankhelpdeskfraude met 43% gedaald door Check het Gesprek
ING-klanten verminderen bankfraude met 43% dankzij de Check het Gesprek-functie in de app. Meer dan 10.000 gebruikers per maand.
Lees berichtHuizenbezitters bepalen liever zelf oplossingen voor maatschappelijke problemen
Hoewel woningbezitters te maken hebben met grote maatschappelijke uitdagingen, zien zij het niet zitten als de overheid zich bemoeit met het oplossen ervan. Van het herstel van funderingsproblemen,...
Lees berichtING bereikt 6 miljoen Mobiel Bankieren gebruikers
Het aantal gebruikers van ING Mobiel Bankieren groeit nog altijd. Inmiddels heeft ING 6 miljoen klanten die de ING Mobiel Bankieren App gebruiken voor het doen van hun bankzaken. De grootste stijgi...
Lees berichtING lanceert nieuwe merkcampagne
ING introduceert vandaag een nieuw campagneconcept waarin de bank laat zien hoe klanten de services van ING kunnen gebruiken. En vooral: hoe goed dat voelt voor de klant. De eerste campagne gaat ov...
Lees berichtTerugkeer van Trump roept gemengde gevoelens op bij Nederlandse beleggers
De ING BeleggersBarometer stijgt deze maand 122 punten. Beleggers hebben een positievere kijk op de eigen beleggingsportefeuille en financiële situatie. De terugkeer van Trump roept gemengde gevoel...
Lees berichtBankhelpdeskfraude met 43% gedaald door Check het Gesprek
ING-klanten verminderen bankfraude met 43% dankzij de Check het Gesprek-functie in de app. Meer dan 10.000 gebruikers per maand.
Lees bericht