Geven we als het warm weer is ook meer uit dan op andere momenten? Meer dan de helft van de consumenten denkt dat ze ’s zomers inderdaad meer uitgeven, zo blijkt uit onderzoek via de ING Vraag van Vandaag onder gemiddeld 35.000 respondenten. Toch blijken de werkelijke verschillen tussen de seizoenen klein. Zo laten we ’s zomers de euro’s weliswaar rollen in de strandtent of op vakantie, maar zijn we minder kwijt aan anergie. Wel zijn Nederlanders ’s zomers positiever over de economie dan in andere jaargetijden. Het consumentenvertrouwen ligt in de zomermaanden gemiddeld 1,5 punt hoger.
Goed weer helpt volgens de consument om de euro’s te laten rollen. De helft van de consumenten (49%) zegt in de zomer het meest uit te geven. De winter, lente en herfst volgen op gepaste afstand. Consumenten denken dat het weer van invloed is op hoeveel ze uitgeven. Ze gaan er per saldo vanuit dat ze op een zonnige dag meer dan normaal en op een regenachtige dag minder dan normaal uitgeven.
In werkelijkheid zijn de verschillen erg klein zo blijkt uit cijfers van het CBS. Nederlandse huishoudens geven in het 3e kwartaal doorgaans inderdaad iets (1%) meer uit dan gemiddeld. Maar dit komt vooral omdat juli en augustus beide 31 dagen tellen (en februari bijvoorbeeld slechts 28). Corrigeren we voor het aantal dagen per kwartaal dan zien we de verschillen als sneeuw voor de zon verdwijnen en is het niet de zomer die het uitgavenklassement wint.
Toch is het niet zo gek dat veel mensen denken dat ze in de zomer het meest uitgeven. In de zomer trekken consumenten namelijk relatief vaak de portemonnee. En geven ze hun geld aan andere zaken uit dan in de winter. Ze gaan op vakantie en laten dan de euro’s rollen. Daarnaast kopen consumenten in de zomer relatief veel kleding en geven ze bijvoorbeeld meer geld uit in de horeca en aan uitjes. In de winter doen consumenten juist vaker minder frequente en ook ‘onzichtbare’ aankopen.
Consumenten consumeren bijvoorbeeld in de winter meer gas om het huis te verwarmen. Dat is minder voelbaar in de portemonnee, omdat de energierekening meestal automatisch wordt afgeschreven en bovendien vaak in gelijke maandelijkse delen. ’s Winters worden er bijvoorbeeld ook meer auto’s aangeschaft. Dit is voor de meesten een uitgave die maar één keer in de zoveel jaar plaatsvindt.
Hoewel consumenten hun uitgaven dus ’s zomers niet echt flink opschroeven zijn ze wel positiever. Het consumentenvertrouwen ligt ’s zomers gemiddeld zo’n 1,5 punt hoger dan het langjarig gemiddelde. Vooral in de herfst zijn Nederlanders somber. Na de jaarwisseling schiet het vertrouwen dan weer (even) omhoog. In januari is het consumentenvertrouwen gemiddeld 5 punten hoger dan in december. ‘Nieuw jaar: nieuwe ronde, nieuwe kansen’ zou de verklaring kunnen zijn.
Contactgegevens
-
- Harold Reusken
-
Head of Media Relations ING Nederland
Corporate Zaken/ING Group - harold.reusken@ing.com
- +31 6 5498 4413
-
- Karin van der Pol
-
Consumer Lending
HR
ING Kantoren en Servicepunten
Private Banking & Investment - karin.van.der.pol@ing.com
- +31 6 5495 6163
-
- Robert Gunther
-
ING Research (Economisch Bureau) Zakelijk & Sector Banking
Midcorp & Instellingen
MVO Zakelijk
Real Estate
Wholesale Banking - robert.gunther@ing.com
- +31 6 5025 7879
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
ING-campagne ‘Niemand buitenspel’ doorbreekt taboe op verborgen armoede
Op 6 juli start het Europees Kampioenschap voetbal voor vrouwen. Als hoofdsponsor van het Nederlandse voetbal steunt ING de OranjeLeeuwinnen in hun strijd om opnieuw Europees kampioen te ...
ING BeleggersBarometer: beleggersvertrouwen blijft laag
In juni is het beleggersvertrouwen weer licht gedaald: van 73 punten in mei naar 69 nu. Op de meeste vlakken zijn beleggers onverminderd negatief, met name over de Nederlandse economie en...
ING Woonbericht: Vertrouwen in de huizenmarkt daalt
Het vertrouwen in de woningmarkt daalt, zo blijkt uit de ING Woonindex. De graadmeter is gedaald van 107 naar 98, daarmee is het sentiment flink lager. Respondenten maken zich voornamelij...
ING, KNVB en maatschappelijke partners slaan handen ineen zodat ieder kind kan voetballen
ING gaat samen met de KNVB, SchuldenlabNL, de VoorzieningenWijzer en de NSR (Nederlandse Schuldhulproute) zorgen dat dit jaar zoveel mogelijk Nederlandse amateurverenigingen een financiee...
ING schaft de negatieve rente af
Per 1 oktober verhoogt ING in Nederland de rente voor zakelijke, particuliere en private banking klanten met een saldo op hun rekening boven €100.000 met 0,50%. Met deze aankondiging verv...