Verkopers op de vrijmarkt rekenen dit jaar op 305 miljoen euro bij de verkoop van hun spullen. Een kwart van de Nederlanders is van plan om zelf te gaan verkopen. Voor 15% speelt de aantrekkende economie een rol in die beslissing. Ze hebben nieuwe spullen gekocht en verkopen om die reden hun oude. Driekwart van de Nederlanders is van plan om Koningsdag te vieren. Een ruime meerderheid (68%) heeft een bezoek aan een vrijmarkt op het programma staan of overweegt dit. Dit blijkt uit onderzoek van ING naar vrijmarktverkopen op Koningsdag.
De vrijmarktverkopers verwachten bijna 90 euro per persoon te verdienen. Dat is in lijn met de verwachting uit 2015 en 2013 (respectievelijk 92 euro en ruim 90 euro). Thijs Geijer, ING Economisch Bureau: “Op de vrijmarkt vinden veel producten hun tweede of derde leven. Het effect van al die verkopen op de economie is beperkt, de opbrengst zit vooral in de betere benutting van goederen en een goed gevoel. Een deel van de vrijmarktopbrengsten wordt op korte termijn ook weer uitgegeven. 35% van de verkopers verwacht dit geld meteen weer volledig te besteden terwijl 17% een deel uitgeeft en de rest opzij zet.”
Natuurlijk wordt niet alleen op de vrijmarkt geld uitgegeven. Zo kunnen Koningsdagvierders bijvoorbeeld geld spenderen in cafés, op festivals of concerten. Drie op de tien volwassen Nederlanders (30%) zegt bovendien voor deze dag speciale oranjespullen zoals T-shirts, petjes, pruiken, mokken met het Koningspaar etc. te kopen. Gemiddeld spenderen ze daar dit jaar naar eigen zeggen 26 euro per persoon aan.
Bij mooi weer is 83% van de Nederlanders die naar een vrijmarkt gaat van plan om iets te kopen. Als het regent is dat nog steeds 63%. In beide gevallen zullen de verkopers hun best moeten doen om een deel van de 33 euro die een koper van plan is om uit te geven te bemachtigen. Bij slecht weer is er wel minder concurrentie van andere verkopers, want dan haakt bijna 40% af.
Het opruimen van de garage of de zolder om af te komen van spullen die je niet meer gebruikt, is voor vier op de tien de belangrijkste reden om op een vrijmarkt te verkopen. Meer dan een kwart staat te verkopen vanwege de sfeer en de gezelligheid. Voor ruim 15% is de gelegenheid om iets bij te verdienen de belangrijkste reden om de Koningsdagvierders aan zich voorbij te laten trekken. Op hun beurt geven de potentiële kopers aan vooral voor de gezelligheid te komen en om voordelig iets op de kop te tikken. Zij kopen het liefst boeken, speelgoed of eten/drinken, maar ook platen/cd’s, huishoudelijke artikelen en zelfgemaakte creaties hebben hun interesse. Bijna 10% heeft dit jaar door de aantrekkende economie meer geld te besteden op een vrijmarkt.
Op de vrijmarkt vinden veel producten hun tweede of derde leven. Het effect van al die verkopen op de economie is beperkt, de opbrengst zit vooral in de betere benutting van goederen en een goed gevoel. Een deel van de vrijmarktopbrengsten wordt op korte termijn ook weer uitgegeven. 35% van de verkopers verwacht dit geld meteen weer volledig te besteden terwijl 17% een deel uitgeeft en de rest opzij zet.Thijs Geijer - ING Economisch Bureau
Contactgegevens
-
- Harold Reusken
-
Head of Media Relations ING Nederland
Corporate Zaken
Sponsoring - harold.reusken@ing.com
-
- Alexandra Schippers
-
Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability - alexandra.schippers@ing.com
-
- Daan Heijbroek
-
Hypotheken
ING Research (Economisch Bureau) Algemeen
Sparen
Pensioenen & Verzekeringen
Privacy - daan.heijbroek@ing.com
Kopieer link
https://nieuws.ing.nl/nl-NL/188819-verkopers-op-de-vrijmarkt-verwachten-een-omzet-van-305-miljoen-euroGerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
ING-onderzoek: helft van de Nederlandse vrouwen heeft behoefte aan financiële hulp
Hoewel bijna alle vrouwen in Nederland financiële onafhankelijkheid belangrijk vinden, voelt slechts iets meer dan de helft zich zeker over haar financiële kennis. Vooral jongere vrouwen onder de ...
ING BeleggersBarometer: beleggersvertrouwen weer positief
De ING BeleggersBarometer stijgt in juni verder naar een score van 107, een verdere toename ten opzichte van de 93 in mei. Beleggers zijn in juni positiever over de waarde van hun eigen beleggingsp...
ING-onderzoek: het gemak van achteraf betalen komt met financiële risico's
Achteraf betalen groeit in Nederland, maar 32% van de gebruikers ervaart betaalproblemen. ING benadrukt het belang van bewustwording en bescherming.
Sparen voor kinderen begint zelfs vóór de geboorte
Uit het ING-onderzoek blijkt dat 85% van de ouders spaart voor hun kind. De meesten openen direct na de geboorte een spaarrekening op naam van het kind. Ouders van heel jonge kinderen (0-7 jaar) sp...
Nederlanders na vijf jaar thuiswerken: andere woonwensen en prioriteiten
Comfort en een thuisgevoel zijn belangrijker geworden. Zo hecht 73% nu meer waarde aan wooncomfort en 61% aan hun woning zelf. Tegelijkertijd voelt voor 24% de woning door het thuiswerken meer als ...