Verkopers op de vrijmarkt rekenen dit jaar op 305 miljoen euro bij de verkoop van hun spullen. Een kwart van de Nederlanders is van plan om zelf te gaan verkopen. Voor 15% speelt de aantrekkende economie een rol in die beslissing. Ze hebben nieuwe spullen gekocht en verkopen om die reden hun oude. Driekwart van de Nederlanders is van plan om Koningsdag te vieren. Een ruime meerderheid (68%) heeft een bezoek aan een vrijmarkt op het programma staan of overweegt dit. Dit blijkt uit onderzoek van ING naar vrijmarktverkopen op Koningsdag.
De vrijmarktverkopers verwachten bijna 90 euro per persoon te verdienen. Dat is in lijn met de verwachting uit 2015 en 2013 (respectievelijk 92 euro en ruim 90 euro). Thijs Geijer, ING Economisch Bureau: “Op de vrijmarkt vinden veel producten hun tweede of derde leven. Het effect van al die verkopen op de economie is beperkt, de opbrengst zit vooral in de betere benutting van goederen en een goed gevoel. Een deel van de vrijmarktopbrengsten wordt op korte termijn ook weer uitgegeven. 35% van de verkopers verwacht dit geld meteen weer volledig te besteden terwijl 17% een deel uitgeeft en de rest opzij zet.”
Natuurlijk wordt niet alleen op de vrijmarkt geld uitgegeven. Zo kunnen Koningsdagvierders bijvoorbeeld geld spenderen in cafés, op festivals of concerten. Drie op de tien volwassen Nederlanders (30%) zegt bovendien voor deze dag speciale oranjespullen zoals T-shirts, petjes, pruiken, mokken met het Koningspaar etc. te kopen. Gemiddeld spenderen ze daar dit jaar naar eigen zeggen 26 euro per persoon aan.
Bij mooi weer is 83% van de Nederlanders die naar een vrijmarkt gaat van plan om iets te kopen. Als het regent is dat nog steeds 63%. In beide gevallen zullen de verkopers hun best moeten doen om een deel van de 33 euro die een koper van plan is om uit te geven te bemachtigen. Bij slecht weer is er wel minder concurrentie van andere verkopers, want dan haakt bijna 40% af.
Het opruimen van de garage of de zolder om af te komen van spullen die je niet meer gebruikt, is voor vier op de tien de belangrijkste reden om op een vrijmarkt te verkopen. Meer dan een kwart staat te verkopen vanwege de sfeer en de gezelligheid. Voor ruim 15% is de gelegenheid om iets bij te verdienen de belangrijkste reden om de Koningsdagvierders aan zich voorbij te laten trekken. Op hun beurt geven de potentiële kopers aan vooral voor de gezelligheid te komen en om voordelig iets op de kop te tikken. Zij kopen het liefst boeken, speelgoed of eten/drinken, maar ook platen/cd’s, huishoudelijke artikelen en zelfgemaakte creaties hebben hun interesse. Bijna 10% heeft dit jaar door de aantrekkende economie meer geld te besteden op een vrijmarkt.
Op de vrijmarkt vinden veel producten hun tweede of derde leven. Het effect van al die verkopen op de economie is beperkt, de opbrengst zit vooral in de betere benutting van goederen en een goed gevoel. Een deel van de vrijmarktopbrengsten wordt op korte termijn ook weer uitgegeven. 35% van de verkopers verwacht dit geld meteen weer volledig te besteden terwijl 17% een deel uitgeeft en de rest opzij zet.Thijs Geijer - ING Economisch Bureau
Contactgegevens
-
- Harold Reusken
-
Head of Media Relations ING Nederland
Corporate Zaken
Sponsoring - harold.reusken@ing.com
-
- Alexandra Schippers
-
Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability
ING Nederland fonds - alexandra.schippers@ing.com
-
- Daan Heijbroek
-
Hypotheken
ING Research (Economisch Bureau) Algemeen
Sparen
Pensioenen & Verzekeringen
Privacy - daan.heijbroek@ing.com
Kopieer link
https://nieuws.ing.nl/nl-NL/188819-verkopers-op-de-vrijmarkt-verwachten-een-omzet-van-305-miljoen-euroGerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
Huizenbezitters bepalen liever zelf oplossingen voor maatschappelijke problemen
Hoewel woningbezitters te maken hebben met grote maatschappelijke uitdagingen, zien zij het niet zitten als de overheid zich bemoeit met het oplossen ervan. Van het herstel van funderingsproblemen,...
ING bereikt 6 miljoen Mobiel Bankieren gebruikers
Het aantal gebruikers van ING Mobiel Bankieren groeit nog altijd. Inmiddels heeft ING 6 miljoen klanten die de ING Mobiel Bankieren App gebruiken voor het doen van hun bankzaken. De grootste stijgi...
ING lanceert nieuwe merkcampagne
ING introduceert vandaag een nieuw campagneconcept waarin de bank laat zien hoe klanten de services van ING kunnen gebruiken. En vooral: hoe goed dat voelt voor de klant. De eerste campagne gaat ov...
Terugkeer van Trump roept gemengde gevoelens op bij Nederlandse beleggers
De ING BeleggersBarometer stijgt deze maand 122 punten. Beleggers hebben een positievere kijk op de eigen beleggingsportefeuille en financiële situatie. De terugkeer van Trump roept gemengde gevoel...
Bankhelpdeskfraude met 43% gedaald door Check het Gesprek
ING-klanten verminderen bankfraude met 43% dankzij de Check het Gesprek-functie in de app. Meer dan 10.000 gebruikers per maand.