Acht op de tien Nederlanders hebben een of meerdere goede voornemens voor het nieuwe jaar. De top drie van meest genoemde goede voornemens zijn: 1. Meer sporten/meer bewegen (door 28% genoemd) 2. minder druk maken (26%) 3. afvallen (25%) Daarmee is de top 3 meest genoemde voornemens vrijwel gelijk aan die van vorig jaar. Bijna drie op de tien Nederlanders wil betalen voor hulp om het goede voornemen vol te houden. Zestig plussers hebben het vaakst helemaal geen goed voornemen (30%). Jongeren onder de dertig hebben juist vaak één of meerdere goede voornemens (87%).
Op de vraag wat het meest ‘belangrijke’ goede voornemen is, scoort ‘afvallen’ voor het vierde opeenvolgende jaar het hoogst. ‘Minder druk maken’ lijkt aan een opmars bezig. Dit voornemen stijgt voor het tweede jaar op rij met een procentpunt en eindigt als derde belangrijke voornemen, na ‘meer sporten/meer bewegen’. Vrouwen noemen voor 2018 vaker de voornemens ‘meer tijd voor mezelf maken’, ‘beter voor mezelf opkomen/vaker nee zeggen’ en ‘oude spullen/kleren wegdoen’, terwijl mannen vaker ‘meer tijd met gezin/familie of vrienden doorbrengen’, ‘meer of vaker op vakantie gaan’ en ‘minder (alcohol) drinken’ noemen.
Jongeren (jonger dan 30 jaar) hebben vaker het voornemen ‘zuiniger met geld omgaan’, ‘studie starten of afmaken’ en ‘nieuwe of andere woning vinden’. Dertigers noemen vaker ‘meer sporten/bewegen’, ‘meer tijd met gezin/familie of vrienden doorbrengen’, ‘(nieuwe, andere) baan vinden’ en ‘stoppen met roken’. Dit laatste goede voornemen wordt ook vaker door veertigers genoemd. Vijftigers willen vaker ‘tijd voor zichzelf maken’ en 60-plussers hebben vaker het voornemen ‘oude spullen/kleren weg te doen’, ‘zuiniger met energie om te gaan’ en ‘vaker de fiets pakken’.
Bijna drie op de tien Nederlanders die voor 2018 goede voornemens hebben, zijn bereid om te betalen voor hulp om hun goede voornemens vol te houden (28%). 18% is bereid om een bedrag tot €10 per maand te betalen voor deze hulp. 8% is bereid een bedrag tussen de €10 en 25 per maand te betalen en 1% is bereid een bedrag van meer dan €25 per maand te betalen. Hoe jonger, des te groter de bereidheid te betalen voor deze hulp. Van de Nederlanders tot 30 jaar is 40% bereid om hiervoor te betalen, onder de zestigplussers is maar 16% bereid om de portemonnee hiervoor te trekken. Vooral dertigers en veertigers zijn bereid meer dan €25 per maand te betalen (3% versus. 0% van de rest van Nederland). Degenen die als belangrijkste goede voornemen ‘minder (alcohol) drinken’ en/of ‘mijn administratie beter op orde houden’ hebben, zijn eerder geneigd te betalen om dit vol te houden (beide 53%). Ook zij die ‘(nieuwe, andere) baan vinden’ en/of ‘afvallen’ als belangrijkste goede voornemen hebben, zijn bovengemiddeld vaak bereid te betalen voor deze hulp. Nederlanders met als belangrijkste goede voornemen voor 2018 ‘oude spullen / kleren wegdoen’ en/of ‘meer sparen’ zijn juist minder vaak bereid te betalen voor deze hulp.
Contactgegevens
- 
  Download vCard
- Harold Reusken
 - 
            
              Head of Media Relations ING Nederland
Corporate Zaken
Sponsoring - harold.reusken@ing.com
 
 - 
  Download vCard
- Alexandra Schippers
 - 
            
              Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability - alexandra.schippers@ing.com
 
 - 
  Download vCard
- Daan Heijbroek
 - 
            
              Hypotheken
ING Research (Economisch Bureau) Algemeen
Sparen
Pensioenen & Verzekeringen
Privacy - daan.heijbroek@ing.com
 
 
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
Kameleon-zonnepanelen op daken Artis zorgen voor voordeel scholieren en stadspashouders
Vandaag op de 750ste verjaardag van Amsterdam krijgt Artis ruim 600 zonnepanelen op haar daken cadeau, waarvan een groot deel zogenoemde Kameleon-panelen. Naast de passende vorm, kleuren deze panel...
ING BeleggersBarometer: beleggersvertrouwen in opmars
De ING BeleggersBarometer stijgt in oktober van 116 naar 126 punten, mede doordat de AEX zich beter ontwikkelde dan beleggers hadden voorzien. En beleggers geven het kabinet een onvoldoende voor he...
ING breidt aanbod Private Markets uit met strategie gericht op energietransitie
ING Nederland versterkt haar Private Markets-aanbod met de toevoeging van de evergreen strategie van Macquarie Asset Management. Deze strategie richt zich op investeringen in infrastructuurproject...
ING Woonbericht: woonstress geeft woningnood een gezicht
Meer dan de helft van de mensen ervaart woonstress of ziet dit ontstaan in de omgeving, zo blijkt uit onderzoek van ING.
ING wijzigt tarieven voor particuliere betaalpakketten per januari 2026
Per 1 januari 2026 past ING Nederland de tarieven aan voor haar particuliere betaalpakketten en een aantal losse producten. Deze aanpassing is in het kader van ING’s voortdurende inspanningen om he...