Bijna de helft (45%). van de Nederlanders is van plan om dit jaar met een eindejaarstrekking van een loterij mee te spelen. Van de Nederlanders die een inschatting maken, denkt twee derde dat de kans op de hoofdprijs het grootst is bij de oudejaarstrekking van de Staatsloterij (67%). 33% denkt juist dat de kans groter is bij de Nationale Postcodeloterij. Bij een prijs van 1 miljoen euro zet meer dan de helft van de ondervraagden een deel op de spaarrekening. En veertig procent zou om financieel advies vragen. Bij winst van een prijs van 30 miljoen euro zegt 61% te blijven werken.
Een kwart van de Nederlanders denkt dat een 45-jarige minimaal €2,5 miljoen moet winnen om nooit meer te hoeven werken. Een vijfde (21%) denkt dat dit bij €1 miljoen zelfs al kan. Van degenen die een inschatting maken, blijkt dat vrouwen het bedrag gemiddeld hoger inschatten dan mannen. 36% van de vrouwen die een inschatting maken, denkt dat een bedrag van minstens €5 miljoen of meer nodig is (t.o.v. 25% onder mannen). Ook 60-plussers die een inschatting maken, denken vaker dat een bedrag van minstens €5 miljoen nodig is (38% vs. 28%). Jongeren ( jonger dan 30 jaar) denken juist vaker dat een bedrag van minder dan €1 miljoen volstaat.
Meer dan de helft van Nederland zou na het winnen van €1 miljoen een deel op de spaarrekening zetten (53%). Dat is de populairste actie. Op 2 van populairste acties na het winnen van €1 miljoen staat ‘een deel aan familie,vrienden of kinderen schenken’ (45%) en op 3 staat ‘een vakantie boeken’ (39%). ‘Schulden,leningen of hypotheken aflossen’ volgt kort na de top 3 met 38%.
Vier op de tien Nederlanders (41%) met goede voornemens voor 2018 denken dat zij hun voornemens makkelijker volhouden wanneer zij €1 miljoen winnen. 52% denkt dat het even moeilijk blijft, 8% verwacht dat het lastiger wordt.
Van degenen die prijzengeld zouden delen schenkt zes op de tien geld aan hun kinderen (58%) en ruim een derde heeft wat over voor broers of zussen (37%) en ouders (36%). Drie op de tien zouden schenken aan goede doelen (29%). Vier op de tien (41%) inwoners van Noord-Nederland geven vaker aan dat ze een bedrag aan goede doelen zouden schenken. In de rest van Nederland ligt dat percentage met 27% een stuk lager.
Het grootste deel van Nederland (53%) zou na het winnen van €1 miljoen in de oudejaarstrekking nog steeds hun eigen geldzaken regelen. Ruim een derde (35%) zou een financieel adviseur in de arm nemen 12% vraagt op dit moment al advies en verandert dat niet.
Ook bij een prijs van €30 miljoen zegt 61% van werkend Nederland te blijven werken. Het grootste deel daarvan (38%) houdt de huidige baan; 13% blijft evenveel uren werken, 24% gaat minder uren werken. Eén op de tien zou voor zichzelf beginnen. Hoe ouder men is, des te vaker men zou stoppen met werken. Slechts 10% van de werkende jongeren (jonger dan 30 jaar) stopt met werken, tegenover 62% van de 60-plussers.
Contactgegevens
-
- Harold Reusken
-
Head of Media Relations ING Nederland
Corporate Zaken
Sponsoring - harold.reusken@ing.com
-
- Alexandra Schippers
-
Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability
ING Nederland fonds - alexandra.schippers@ing.com
-
- Daan Heijbroek
-
Hypotheken
ING Research (Economisch Bureau) Algemeen
Sparen
Pensioenen & Verzekeringen
Privacy - daan.heijbroek@ing.com
Kopieer link
https://nieuws.ing.nl/nl-NL/189221-bijna-de-helft-van-de-nederlanders-speelt-mee-met-een-eindejaarsloterijGerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
Huizenbezitters bepalen liever zelf oplossingen voor maatschappelijke problemen
Hoewel woningbezitters te maken hebben met grote maatschappelijke uitdagingen, zien zij het niet zitten als de overheid zich bemoeit met het oplossen ervan. Van het herstel van funderingsproblemen,...
ING bereikt 6 miljoen Mobiel Bankieren gebruikers
Het aantal gebruikers van ING Mobiel Bankieren groeit nog altijd. Inmiddels heeft ING 6 miljoen klanten die de ING Mobiel Bankieren App gebruiken voor het doen van hun bankzaken. De grootste stijgi...
ING lanceert nieuwe merkcampagne
ING introduceert vandaag een nieuw campagneconcept waarin de bank laat zien hoe klanten de services van ING kunnen gebruiken. En vooral: hoe goed dat voelt voor de klant. De eerste campagne gaat ov...
Terugkeer van Trump roept gemengde gevoelens op bij Nederlandse beleggers
De ING BeleggersBarometer stijgt deze maand 122 punten. Beleggers hebben een positievere kijk op de eigen beleggingsportefeuille en financiële situatie. De terugkeer van Trump roept gemengde gevoel...
Bankhelpdeskfraude met 43% gedaald door Check het Gesprek
ING-klanten verminderen bankfraude met 43% dankzij de Check het Gesprek-functie in de app. Meer dan 10.000 gebruikers per maand.