ABN AMRO, ING, Rabobank en Geldservice Nederland (GSN) hebben kortgeleden een overeenkomst getekend om samen te werken aan het optimaliseren van het netwerk voor contant geld. Op 31 mei 2017 werd al aangekondigd dat de banken en GSN in gesprek waren over het optimaal beschikbaar houden van contant geld in een tijd dat het gebruik ervan steeds verder afneemt. De komende periode wordt zorgvuldig in kaart gebracht hoe de spreiding van geldautomaten er in de toekomst het best uit kan zien. De betrokken partijen hebben de ambitie om vanaf het derde kwartaal van 2018 met de migratie van het geldautomatennetwerk te starten. Het doel is om het project eind 2020 af te ronden.
Deze samenwerkingsovereenkomst is opgezet in nauw overleg met De Nederlandsche Bank (DNB), waarbij goed is gekeken naar soortgelijke succesvolle initiatieven in Zweden en Zwitserland.
GSN zorgt al sinds 2011 voor het verwerken en distribueren van het contante geld voor haar aandeelhouders (ABN AMRO, ING en Rabobank). Vanuit dit bestaande samenwerkingsverband zullen de deelnemende banken het beheer en de achterliggende processen van alle geldautomaten in Nederland onderbrengen bij GSN. Zo willen zij het netwerk van geldautomaten optimaliseren en contant geld op lange termijn veilig, bereikbaar, beschikbaar en betaalbaar houden.
De komende tijd inventariseren de banken en GSN zorgvuldig hoe het nieuwe gezamenlijke geldautomatennetwerk er straks uit kan komen te zien. Er wordt onder meer gekeken naar:
Er wordt gewerkt aan een slimmere spreiding van geldautomaten over het land, met als randvoorwaarde dat de huidige dekkingsgraad van 99,76% minstens op hetzelfde niveau moet blijven en mogelijk nog kan verbeteren. Op basis van alle relevante factoren en nauw overleg met diverse maatschappelijke partijen, experts en lokale stakeholders wordt een optimale spreiding in de praktijk gerealiseerd.
De samenwerking moet eveneens bijdragen aan een verhoogde veiligheid van de automaten zelf en bijdragen aan een adequaat beveiligde omgeving rondom geldautomaten.
Ook worden dienstverlening en gebruiksgemak verder verbeterd. Zo zal het niet meer uitmaken naar welke geldautomaat van de betrokken banken men gaat – straks kan men altijd de dichtstbijzijnde kiezen, ook als die voorheen van een ‘andere’ bank was en er daar dus maar beperkt geld kon worden opgenomen. Daarnaast kan men bij elke geldautomaat die bij dit project betrokken is over dezelfde bediening beschikken en inzage krijgen in het banksaldo. Winkeliers en ondernemers kunnen in de nieuwe situatie eveneens bij de dichtstbijzijnde stortingsautomaat terecht en niet alleen bij een automaat van hun eigen bank.
Voorlopig verandert er nog niets aan de dienstverlening van de banken via de geldautomaten. Gedurende het verdere project zal een continue dialoog met alle belanghebbenden in het betalingsverkeer worden gevoerd.
Contactgegevens
-
- Harold Reusken
-
Head of Media Relations ING Nederland
Corporate Zaken
Sponsoring - harold.reusken@ing.com
-
- Alexandra Schippers
-
Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability
ING Nederland fonds - alexandra.schippers@ing.com
-
- Daan Heijbroek
-
Hypotheken
ING Research (Economisch Bureau) Algemeen
Sparen
Pensioenen & Verzekeringen
Privacy - daan.heijbroek@ing.com
Kopieer link
https://nieuws.ing.nl/nl-NL/189231-samenwerkingsovereenkomst-gezamenlijk-geldautomatennetwerkGerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
Huizenbezitters bepalen liever zelf oplossingen voor maatschappelijke problemen
Hoewel woningbezitters te maken hebben met grote maatschappelijke uitdagingen, zien zij het niet zitten als de overheid zich bemoeit met het oplossen ervan. Van het herstel van funderingsproblemen,...
ING bereikt 6 miljoen Mobiel Bankieren gebruikers
Het aantal gebruikers van ING Mobiel Bankieren groeit nog altijd. Inmiddels heeft ING 6 miljoen klanten die de ING Mobiel Bankieren App gebruiken voor het doen van hun bankzaken. De grootste stijgi...
ING lanceert nieuwe merkcampagne
ING introduceert vandaag een nieuw campagneconcept waarin de bank laat zien hoe klanten de services van ING kunnen gebruiken. En vooral: hoe goed dat voelt voor de klant. De eerste campagne gaat ov...
Terugkeer van Trump roept gemengde gevoelens op bij Nederlandse beleggers
De ING BeleggersBarometer stijgt deze maand 122 punten. Beleggers hebben een positievere kijk op de eigen beleggingsportefeuille en financiële situatie. De terugkeer van Trump roept gemengde gevoel...
Bankhelpdeskfraude met 43% gedaald door Check het Gesprek
ING-klanten verminderen bankfraude met 43% dankzij de Check het Gesprek-functie in de app. Meer dan 10.000 gebruikers per maand.