ING Groep heeft vanochtend, donderdag 4 februari, de resultaten over 2015 bekend gemaakt. Over heel dit jaar heeft ING Bank een onderliggend nettoresultaat geboekt van EUR 4.219 miljoen, een stijging van ruim 23% vergeleken met heel 2014. Het onderliggend resultaat voor belastingen over 4Q 2015 was EUR 1.202 miljoen, dankzij goede ontwikkelingen bij Retail en Wholesale Banking.
“We werken elke dag hard aan het verbeteren van de klantbeleving en zijn dankbaar voor het vertrouwen dat onze klanten in ons stellen”, aldus Ralph Hamers, CEO van ING Groep. “In 2015 is het aantal particuliere klanten van ING met meer dan 1,4 miljoen nieuwe klanten gestegen tot 34,4 miljoen aan het einde van het jaar; hiervan is het aantal klanten dat ING kiest als primaire bank met bijna 7% gestegen tot 8,9 miljoen. Onze kredietverleningsportefeuille is netto met EUR 21,7 miljard, of 4,2%, gegroeid, doordat we onze klanten gedurende de gehele economische cyclus zijn blijven ondersteunen in hun financieringsbehoefte. De toevertrouwde middelen stegen netto met EUR 25,1 miljard, of 5,1%.”
“We hebben in 2015 binnen het bedrijf het tempo van innovatie aanzienlijk kunnen opvoeren. In het vierde kwartaal werd in Polen ‘Moje ING’ geïntroduceerd. Dit platform, gebaseerd op een vergelijkbaar systeem in Spanje, geeft klanten met behulp van een eenvoudige financiële planningstool een volledig overzicht van hun geldzaken. In december werd in Spanje Twyp geïntroduceerd, een peer-to-peer betaalapp waarmee via telefoonnummers geld kan worden overgemaakt. Inmiddels hebben we Twyp ook in Nederland gelanceerd, en hebben wij een investering in de fintech WeLab bekendgemaakt die in China en Hongkong particuliere kredieten verstrekt op basis van een volledig geautomatiseerd proces dat slechts enkele minuten in beslag neemt.”
Het onderliggend resultaat voor belasting van ING Bank Nederland is in het 4e kwartaal van 2015 uitgekomen op EUR 287 miljoen. Een aanzienlijke stijging vergeleken met de EUR 10 miljoen in het 4e kwartaal van 2014. Deze verbetering is voor het grootste gedeelte te danken aan een daling van de risicokosten.
Hoe heeft ING het afgelopen jaar gepresteerd? En wat waren de highlights? Lees hierover in ing.world – het online magazine van ING. De februari-editie staat in het teken van het thema ‘Connect’. Met o.a. artikelen over de nieuwe generatie whizzkids, een interview met ‘big data-professor’ Viktor Mayer-Schönberger en de visie op mobiel bankieren van ING Hoofdeconoom Mark Cliffe.
Bekijk de quarterly video waarin CEO ING Groep Ralph Hamers de kwartaalcijfers persoonlijk toelicht.En lees hier het volledige persbericht over de resultaten van ING Groep.
We werken elke dag hard aan het verbeteren van de klantbeleving en zijn dankbaar voor het vertrouwen dat onze klanten in ons stellen.Ralph Hamers - CEO ING Groep
We hebben in 2015 binnen het bedrijf het tempo van innovatie aanzienlijk kunnen opvoeren. In het vierde kwartaal werd in Polen ‘Moje ING’ geïntroduceerd. Dit platform, gebaseerd op een vergelijkbaar systeem in Spanje, geeft klanten met behulp van een eenvoudige financiële planningstool een volledig overzicht van hun geldzaken. In december werd in Spanje Twyp geïntroduceerd, een peer-to-peer betaalapp waarmee via telefoonnummers geld kan worden overgemaakt.Ralph Hamers - CEO ING Groep
Inmiddels hebben we Twyp ook in Nederland gelanceerd, en hebben wij een investering in de fintech WeLab bekendgemaakt die in China en Hongkong particuliere kredieten verstrekt op basis van een volledig geautomatiseerd proces dat slechts enkele minuten in beslag neemt.Ralph Hamers - CEO ING Groep
Contactgegevens
-
- Harold Reusken
-
Head of Media Relations ING Nederland
Corporate Zaken
Sponsoring - harold.reusken@ing.com
-
- Alexandra Schippers
-
Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability
ING Nederland fonds - alexandra.schippers@ing.com
-
- Daan Heijbroek
-
Hypotheken
ING Research (Economisch Bureau) Algemeen
Sparen
Pensioenen & Verzekeringen
Privacy - daan.heijbroek@ing.com