Helft van danceliefhebbers bezoekt ten minste één event per jaar

Exportwaarde dance stabiliseert: 130 miljoen

Nederland blijft goed verdienen aan de Dance-industrie. Nadat de exportwaarde in vijf jaar tijd ongeveer verdrievoudigde lijkt nu een moment van stabilisatie en gematigde groei bereikt. De totale export van dance voegde in 2016 130 miljoen euro toe aan de Nederlandse economie en kan in 2020 uitkomen op 150 miljoen. Dit blijkt uit onderzoek van het ING Economisch Bureau. Optredens zijn goed voor 80% van de totale dance-export. Rechten en opnames zorgen voor de overige 20%. De belangrijkste reden dat de exportgroei afvlakt, is dat het aantal optredens van Nederlandse DJ’s in het buitenland iets is teruggelopen. Armin van Buuren is net als vorig jaar de meest populaire Nederlandse DJ onder de fans.
exportwaarde_tcm162-126492.jpg
  • jpg

Nederland hofleverancier van top DJ’s

Nederland is als klein land groots in de DJ-prestaties. In 2016 is 60% van de DJ’s van de DJmag top 10 van Nederlandse komaf. Dat is niet voor het eerst, inmiddels levert Nederland al 5 jaar op rij de helft (of meer) van de DJ’s uit de wereldwijde top 10. Een van de redenen is dat de DJ-opleiding is uitgegroeid tot maatgevende opleiding die talent oplevert en ook weer aantrekt. Maar liefst 8 oud-leerlingen staan in de DJmag top 100. Dit talent wordt uiteindelijk ruim beloond: samen verdienen de top 10 best betaalde DJ’s zo’n 245 miljoen euro per jaar. Dit komt mede doordat het aantal aanvragen het aantal mogelijke optredens veruit overtreft. Een topoptreden is dus schaars. Daarnaast is de dancemuziek aantrekkelijk voor een groot publiek en zijn de productiekosten relatief laag.

Kleinschalige festivals is de nieuwe trend

Net als vorig jaar ziet 7 op de 10 Nederlanders dance als een onderdeel van de Nederlandse cultuur. Bijna de helft (46%) van de Nederlanders is een liefhebber van dance. Maar liefst 80% van de liefhebbers is trots op de wereldbekende Nederlandse DJ's. Jongeren onder de 30 jaar zijn het vaakst liefhebber (74%). Zij zijn vaker bereid te betalen voor streaming diensten. Een trend onder deze doelgroep is dat zij vaker kleine evenementen bezoeken waarbij maximaal 3000 bezoekers zijn (65% vs. 36%). Het bezoeken van Dance events blijft in ieder geval populair; 50% van de fans bezocht in de afgelopen 12 maanden één of meerdere evenementen. Nederland kent inmiddels ruim 170 dancefestivals en dit aantal stabiliseert. Festivals verdwijnen waarvoor nieuwe in de plaats komen. Meer variatie en kwaliteit en de opkomst van kleinere festivals vormen de nieuwe trend. Samen trekken de grotere dancefestivals bijna 2,8 miljoen bezoekers. Dat komt neer op een jaar lang, elke week een uitverkochte Johan Cruijff Arena.

The Flying Dutch

Op zaterdag 3 juni komt een selectie van Nederlands beste DJ’s samen tijdens de derde editie van The Flying Dutch. Met 120.000 bezoekers is The Flying Dutch zes keer zo groot als een gemiddeld dance festival en tevens het grootste eendaagse outdoorevent in Nederland. Afrojack, Chuckie B2B Quintino, Dash Berlin, Don Diablo, Hardwell, Kris Kross Amsterdam, Lucas & Steve, Nicky Romero, Oliver Heldens en Showtek zorgen op drie locaties tegelijk, Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven, voor een onvergetelijke dance experience voor hun thuispubliek. ING is presenting partner van The Flying Dutch en doet onderzoek naar de populariteit van dance en één van de grootste Nederlandse exportproducten, de Nederlandse DJ’s.

Documenten bij dit bericht
Favicon for ing.nl https://www.ing.nl/media/1705_FlyingDutch_A3_ING_ANP-011_tcm162-126497.jpg ing.nl

Contactgegevens

Ontvang het laatste ING nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL