Arthur Timmerman (35), Maarten Timmerman (44) en Geertje Veenbergen (33) zijn met hun in Utrecht gevestigde bedrijf AWAREWAYS Starter van de Maand januari 2016. AWAREWAYS richt zich op de menskant van informatiebeveiliging. Zij leren medewerkers in een organisatie om risico’s te herkennen en daarnaar te handelen.
“Met aantrekkelijke middelen, zoals e-learnings met interactieve films vergroten we het informatiebewustzijn – de info awareness - van mensen.” Een sterk wachtwoord, “geprinte documenten meteen meenemen, geen gevoelige informatie op je bureau laten liggen en niet klikken op phishing mails, het zijn allemaal logische handelingen die helpen bij het veilig stellen van informatie.
“Investeringen in informatieveiligheid zijn vaak gericht op de techniek”, stelt Arthur “maar in meer dan 70% van de gevallen waar er een informatielek ontstaat, komt dat door menselijk handelen.” AWAREWAYS richt zich specifiek op dat handelen. De ondernemers hebben dan ook een achtergrond in de psychologie en communicatie. “Een goed beveiligd computersysteem is bijvoorbeeld voor een crimineel omslachtig om te hacken, maar als hij jouw wachtwoord heeft weten te ontfutselen is het een fluitje van een cent.”
“Wij zijn anderhalf jaar aan de slag en we hebben al veel grote klanten”, zegt Maarten. “De markt is nog redelijk onontgonnen, maar het onderwerp leeft steeds meer bij bedrijven. Mogelijk vanwege bekende informatielekken die in de media zijn beschreven, zoals Snowden of de hack bij Sony.” In vijf jaar wil AWAREWAYS meerdere middelen en producten inzetten en marktleider zijn.
Wanneer heeft een organisatie de diensten van AWAREWAYS nodig? “Wij hebben samen met de Universiteit van Utrecht een onderzoek ontwikkeld waarmee we de mate van informatiebeveiligingsbewustzijn kunnen meten” zegt Geertje. “ Dat is in de branche uniek en het draagt bij aan het concreet maken van het onderwerp binnen organisaties.”
Van de drie ondernemers zijn er twee broers. “Dat is wel speciaal”, vertelt Arthur. “Je gaat toch op een andere manier met elkaar om. En je moet je zakelijke belangen niet door je familiezaken heen laten lopen.” De broers hebben daarom heel bewust de zakelijke afspraken die ze met elkaar hebben extra goed geregeld.
“Als je een goed plan hebt, wil je meteen gaan ondernemen”, zegt Geertje “maar er ging best wel tijd zitten in het ontwikkelen van content. En de tijd tussen je eerste acquisitiegesprek en de uiteindelijke opdracht en eerst betaalde factuur kan soms tergend lang zijn. Die tijd moet je kunnen overbruggen, zonder dat je noodgrepen hoeft te nemen op je product of prijs.”
Contactgegevens
-
- Harold Reusken
-
Head of Media Relations ING Nederland
Corporate Zaken
Sponsoring - harold.reusken@ing.com
-
- Alexandra Schippers
-
Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability
ING Nederland fonds - alexandra.schippers@ing.com
-
- Daan Heijbroek
-
Hypotheken
ING Research (Economisch Bureau) Algemeen
Sparen
Pensioenen & Verzekeringen
Privacy - daan.heijbroek@ing.com