ING en de Consumentenbond bereiken overeenkomst over doorlopende consumptieve kredieten met variabele rente

Amsterdam, 22 december 2021

ING en de Consumentenbond hebben een akkoord bereikt over het berekenen van de vergoeding die ING haar klanten en oud-klanten biedt wanneer hun rente niet in de pas liep met de gemiddelde marktrente. De eerste klanten ontvangen een voorstel voor compensatie in het tweede kwartaal van 2022. Naar verwachting zullen bestaande klanten die het betreft uiterlijk eind 2022 een voorstel voor compensatie ontvangen. Voor oud-klanten geldt dat zij zich halverwege 2022 kunnen melden.

 

Compensatie vanaf 2001

ING en de Consumentenbond zijn overeengekomen dat klanten die doorlopende kredieten en/of een Continu Limiet bij ING hebben of hebben gehad, waarbij de rente niet voldoende de gemiddelde marktrente heeft gevolgd, in aanmerking komen voor compensatie. De compensatie wordt berekend vanaf 2001 tot en met het aanbod tot compensatie. ING-klanten bij wie dit verschil meer dan €50 bedraagt voor één van de betrokken producten ontvangen daarvoor compensatie.

Voorstel voor compensatie vanaf april 2022

Vanaf het tweede kwartaal van 2022 stuurt ING de eerste klanten een compensatievoorstel. Klanten hoeven daar nu niets voor te doen. In het tweede kwartaal van 2022 plaatst ING een overzicht op haar website. In dat overzicht staat welke klantengroepen wanneer een voorstel van ING kunnen verwachten. Voormalige klanten kunnen zich dan ook online aanmelden. In een aantal gevallen zullen we klanten vragen om aanvullende informatie omdat wij deze informatie zelf niet meer hebben vanwege de termijnen zijn verbonden aan het bewaren van klantinformatie.

 

Voor gespreid betalen op de creditcard en producten voor rood staan doet ING nog aanvullend onderzoek. Klanten die op de hoogte willen blijven of meer informatie willen, kunnen de website in de gaten houden.

 

Contactgegevens

Gerelateerde onderwerpen

Ontvang het laatste ING nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL