Vanaf vandaag kunnen ING-klanten die dat willen in de ING App en op Mijn ING zien wat de CO2-uitstoot is van hun uitgaven. De zogenoemde Voetafdruk Inzicht is een proef onder 350.000 klanten die op dit moment al gebruik maken van de functie Inzicht waarmee zij hun inkomsten en uitgaven groeperen per bestedingscategorie. De nieuwe Voetafdruk Inzicht-functie geeft een schatting weer van de CO2-uitstoot van je bestedingen. Deze indicatie wordt berekend op basis van maandelijkse uitgaven per bestedingscategorie zoals ‘boodschappen’, ‘vaste lasten’ en ‘winkelen’ en wordt vervolgens vermenigvuldigd met een emissiefactor.
Léon Wijnands, directeur duurzaamheid bij ING Nederland: “Samen met onze klanten willen we de strijd tegen klimaatverandering voortzetten. Daarbij is het beperken van onze eigen voetafdruk essentieel, maar als bank zijn we ambitieus en beseffen we dat we de grootste impact samen met al onze klanten maken. Met deze nieuwe functie hopen we onze klanten te inspireren klimaatbewuste keuzes te maken.”
Samen met onze klanten willen we de strijd tegen klimaatverandering voortzetten. Daarbij is het beperken van onze eigen voetafdruk essentieel, maar als bank zijn we ambitieus en beseffen we dat we de grootste impact samen met al onze klanten maken.Léon Wijnands, directeur duurzaamheid bij ING Nederland
In eerste instantie gaat het om een proef onder 350.000 klanten. Dit zijn klanten die op dit moment al de mogelijkheid hebben om in de ING App en op Mijn ING hun inkomsten en uitgaven te groeperen per bestedingscategorie. Deze bestedingscategorieën worden vervolgens vermenigvuldigd met een emissiefactor. De bank maakt daarbij geen onderscheid bij welke winkel er aankopen worden gedaan.
ING-klanten besluiten zelf of zij de nieuwe functie in de ING App en op Mijn ING willen gebruiken. De vermenigvuldiging van bestedingscategorieën met een emissiefactor vindt plaats in de beveiligde en afgesloten omgeving van ING. ING-klanten krijgen alleen inzicht in data van rekeningen waarvan zij rekeninghouder of gemachtigde zijn.
In deze testversie wordt vooral gekeken hoe klanten de nieuwe functie ervaren en wat ze ervan vinden. Samen met deze klanten zal de nieuwe functie vervolgens verder worden verbeterd.
De functie is bedoeld om klanten inzicht te geven in hun uitstoot en zo bewust te maken van de impact die hun bestedingen hebben op het klimaat. Zo kan je naast inzicht in je eigen CO2-uitstoot ook tips ontvangen en wordt er een vergelijking met de gemiddelde CO2-uitstoot van Nederlanders gemaakt.
De bank zet zelf ook verschillende stappen in de strijd tegen klimaatverandering. Zo is ING onderdeel van de Net Zero Banking Alliance en heeft de bank zich vorig jaar gecommitteerd om haar activiteiten in lijn te brengen met de nog ambitieuzere klimaatdoelstelling van maximaal 1,5 graden temperatuurstijging van het Parijsakkoord. ING brengt haar leningen aan de olie- en gassector in lijn met de doelen van het Klimaatakkoord van Parijs. In 2025 zal de portefeuille olie- en gaswinning van ING 12% kleiner zijn vergeleken met 2019. Dit is een tussentijdse doelstelling op weg naar netto-nul broeikasgasuitstoot in 2050.
Contactgegevens
-
- Alexandra Schippers
-
Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability
ING Nederland fonds
ZZP en MKB
Zakelijke kredietverlening - alexandra.schippers@ing.com
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
Digitale Monitor: Nederlanders zijn meer bezig met financiën dan een jaar geleden
Bijna twee derde van de Nederlanders (65%) is bewust bezig met de eigen uitgaven en inkomsten. Dit komt door de forse prijsstijgingen van het afgelopen jaar, zegt de helft van die groep. Ongeveer 4...
ING start panel met Gen Z over financiële gezondheid en educatie
Jongvolwassenen vinden de financiële verantwoordelijkheid die je bij 18 jaar krijgt ingewikkeld en zwaar. Het is de ambitie van ING om een bijdrage te leveren aan een financieel gezonde(re) generat...
Waarom ING niet per direct stopt met het financieren van de olie- en gassector
FossielVrij roept ING op om per direct te stoppen met het financieren van de olie- en gassector. In dit artikel leg ik graag uit waarom ING dit niet doet. We begrijpen de zorg maar denken dat stopp...
ING-campagne ‘Niemand buitenspel’ doorbreekt taboe op verborgen armoede
Op 6 juli start het Europees Kampioenschap voetbal voor vrouwen. Als hoofdsponsor van het Nederlandse voetbal steunt ING de OranjeLeeuwinnen in hun strijd om opnieuw Europees kampioen te worden. IN...