Het is lang niet voor iedere klant duidelijk wat de energielasten van een aan te kopen huis zijn. Een flink deel van de ondervraagde intermediairs (42%) geeft aan dat hun klanten geen duidelijk inzicht hebben in de kosten voor energieverbruik. Tegelijkertijd zien ze dat veel klanten wél afhaken als het energieverbruik van een huis te hoog uitvalt (73%), zo blijkt uit onderzoek van ING onder onafhankelijke hypotheekadviseurs in Nederland. Het onderzoek laat ook zien dat het vertrouwen van adviseurs in de hypotheekmarkt sterk is gedaald. De Intermediair Index daalde van 104 naar 79 en staat daarmee voor het eerst sinds de introductie onder de 100 punten. De daling is met name een gevolg van de druk op huizenprijzen en het afnemend aantal afgesloten hypotheken, maar ook vanwege een dalende omzet en de algemene economische situatie. Intermediairs zijn wel positief over het feit dat het minder moeite kost om offertes rond te krijgen. Het wegvallen van de jubelton lijkt effect te hebben in de markt. Een ruime meerderheid (70%) denkt dat hierdoor minder starters een woning kunnen kopen.
De energielasten van een aan te kopen huis zijn niet altijd duidelijk voor de klant en daarmee ook niet voor de adviseur. Van de ondervraagde adviseurs neemt 44% de energielasten ‘vaak of altijd’ mee in de lastenberekening; een derde (27%) doet dit nooit. “Energieverbruik is het laatste jaar echt een enorm belangrijke factor geworden bij de aankoop van een huis. Het is opmerkelijk dat hier lang niet altijd goed inzicht in is. Meer inzicht in de toekomstige energielasten helpt zowel woningzoekenden als huiseigenaren. De adviseur kan helpen bij het vooraf verkrijgen van dit inzicht, zodat aan de hand van een totaaloverzicht van de woonlasten een gedegen keuze kan worden gemaakt. Natuurlijk hoort ook verduurzaming hierbij als gespreksonderwerp,” aldus Hidde Coebergh, Directeur Wonen bij ING.
Energieverbruik is het laatste jaar echt een enorm belangrijke factor geworden bij de aankoop van een huis. Het is opmerkelijk dat hier lang niet altijd goed inzicht in is.Hidde Coebergh, Directeur Wonen bij ING.
Uit het onderzoek blijkt dat de helft (48%) van de adviseurs zich het afgelopen half jaar in toenemende mate zorgen maakt over de financiële buffers van klanten. De meeste adviseurs (64%) vinden zichzelf de juiste adviseur als klanten in de financiële problemen (dreigen te) komen. Daarnaast meldt een ruime meerderheid (60%) dat het opbouwen van een buffer steeds vaker besproken wordt en adviseurs geven dan ook regelmatig advies op dit vlak. “Dat is een goede zaak, want je kunt je klanten enorm helpen met advies over bijvoorbeeld vermogensopbouw. Dat is van groot belang voor de financiële gezondheid van klanten,” aldus Coebergh.
Na het afsluiten van de hypotheek hebben de meeste hypotheekadviseurs tussen de één keer per jaar en één keer per twee jaar nog contact met de klant. In de meeste gevallen neemt de hypotheekadviseur het initiatief tot contact (64%). Vooral de nazorg op de afgesloten hypotheek wordt veel besproken (64%). Daarnaast geeft een meerderheid (52%) aan dat er tijdens dit klantcontact ook duurzaamheidsaanpassingen worden besproken voor de nieuwe woning.
De verlaging van de eenmalig verhoogde schenkingsvrijstelling voor de eigen woning van €100.000 naar €28.947 lijkt effect te hebben in de markt. Een ruime meerderheid (70%) denkt dat hierdoor minder starters een woning kunnen kopen. Driekwart van de adviseurs gaat nu samen met de klant op zoek naar alternatieve financieringsmogelijkheden. Een derde (29%) van de respondenten zegt weinig of geen klanten te hebben die gebruikmaken van de jubelton.
Het vertrouwen in de hypothekenmarkt wordt uitgedrukt in een cijfer tussen de 0 en 200, waarbij 100 het neutrale middelpunt is. Met een waarde van 79 daalt de index voor het eerst sinds de introductie van de Intermediair Index onder de 100 punten. Het algemene vertrouwen in de hypotheekmarkt onder hypotheekadviseurs is negatief. Dit komt doordat ze een negatief beeld hebben van bijna ieder onderliggend aspect van de index, behalve van het beheer van de hypotheken*. Adviseurs zien dat starters het lastig hebben op de huizenmarkt. Zij hebben vaker zorgen of zij nog wel een woning kunnen kopen. Volgens intermediairs heeft 18% van hun klanten vanwege de gestegen rente moeten afhaken in de aankoop van een huis.
Contactgegevens
-
- Daan Heijbroek
-
Hypotheken
ING Research (Economisch Bureau) Algemeen
Sparen
Pensioenen & Verzekeringen
Privacy - daan.heijbroek@ing.com
Kopieer link
https://nieuws.ing.nl/nl-NL/222352-ing-intermediair-index-klant-vaak-geen-idee-over-energielasten-nieuwe-woningGerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
ING Woonbericht: vertrouwen in de woningmarkt zit in de lift
De woonindex is voor het eerst sinds twee jaar het neutrale punt van 100 voorbij en staat nu op 104. Zowel bij koopwoningbezitters als starters is het vertrouwen toegenomen ten opzichte van het eer...
ING Woonbericht: toename draagvlak voor kamerverhuur
Steeds meer mensen vinden kamerverhuur een goed idee om de krapte op de woningmarkt tegen te gaan. Ook de bereidheid om een kamer of etage in het eigen huis te verhuren neemt sterk toe, zo blijkt u...
ING Woonbericht: Groen energielabel grote meerwaarde voor woning
Een woning met groen energielabel is voor velen meer geld waard dan een woning zonder, voor sommigen zelfs meer dan 10%, zo blijkt uit het ING Woonbericht.
ING biedt bij aankoop huis vooraf inzicht in omgevingsrisico’s
Vanaf vandaag kan iedereen bij ING een Woningcheck opvragen, een rapport dat inzicht geeft in een aantal belangrijke omgevingsfactoren en toekomstige risico’s zoals overstromingsrisico en de staat ...
ING Woonbericht: Nieuwbouw aantrekkelijke optie, maar minder dan voorheen
Nieuwbouw is voor velen een aantrekkelijke keuze, toch neemt de aantrekkingskracht af, zo blijkt uit het ING Woonbericht