Een lage limiet kan financiële schade door oplichting beperken

ING voert campagne voor het instellen van een lage daglimiet in de ING App

ING is een campagne gestart om particuliere klanten ervan bewust te maken dat ze hun daglimiet in de Mobiel Bankieren App zelf kunnen wijzigen naar een bedrag dat bij hen past. Na de campagne zal per 8 februari 2023 de standaard daglimiet in de ING Mobiel Bankieren App worden verlaagd van €5.000 naar €2.000. Zo wordt het oplichters moeilijker gemaakt om grote financiële schade aan te richten.

Adine Wempe, directeur Fraude ING Nederland: " ING neemt vele maatregelen voor onze klanten om fraude te voorkomen. Wij willen onze klanten ook bewust maken van de mogelijkheden om zichzelf te beschermen tegen fraude. Een van de mogelijkheden is het instellen van een zo laag mogelijke daglimiet. Uit klantonderzoek blijkt dat klanten de huidige standaard van €5.000,- een hoge daglimiet vinden, maar dat ze deze limiet toch ook niet zelf lager zetten. Met deze campagne willen we de klant aansporen bewust met de limiet om te gaan. Om de klant hierbij te helpen, verlagen wij de standaard daglimiet van €5.000 naar €2.000, omdat een lage limiet het oplichters moeilijker maakt om grote financiële schade aan te richten. "

Met deze campagne willen we de klant aansporen bewust met de limiet om te gaan.  Adine Wempe, directeur Fraude ING Nederland

Wijziging standaard daglimiet voor betalingen in de app

De campagne is 17 januari van start gegaan onder klanten. Per 8 februari wordt de standaard daglimiet in de ING Mobiel Bankieren App van €5.000 naar €2.000 gewijzigd. Deze limiet bepaalt het bedrag dat een klant per dag kan overschrijven in de app naar een andere rekening en voor iDEAL-betalingen die worden bevestigd met de app. De limiet geldt niet voor overboekingen tussen eigen (spaar)rekeningen, incasso’s of periodieke overboekingen.

Vier uur wachttijd bij limietverhoging

Voor klanten blijft het mogelijk om zelf de daglimiet in de app aan te passen naar een bedrag dat bij hen past (tot maximaal €50.000). Bij een verhoging van de limiet in de app gaat de nieuwe limiet 4 uur na de bevestiging in. Dat kan helaas niet sneller, ook niet via de klantenservice of een ING-kantoor. Deze wachttijd bij een limietverhoging is ingevoerd om telefonische oplichting en bankhelpdeskfraude te voorkomen. Hier is er meer over te lezen. Een verlaging van de limiet gaat wèl direct in.

Harmonisatie van limieten later dit jaar

ING-klanten hebben momenteel verschillende daglimieten voor verschillende diensten. Omdat de meeste ING-klanten gebruik maken van de app voor het doen van betalingen of overboekingen wordt op dit moment alleen de standaard daglimiet van de app verlaagd. Later dit jaar introduceert ING één digitale limiet voor de ING App, Mijn ING en de betaalinitiatiedienst (PSD2). Klanten krijgen hierover nog informatie. Naast deze digitale limiet zijn er ook limieten voor betalen met de Betaalpas en contant geld opnemen bij een geldautomaat die de klant online kan aanpassen.

Bankhelpdeskfraude

Helaas komt het nog steeds voor dat klanten slachtoffer worden van bankhelpdeskfraude. Dit is een vorm van fraude, waarbij de klant met een babbeltruc wordt opgelicht. Een klant wordt, soms ’s avonds laat, gebeld door een crimineel die zich voordoet als een medewerker van een bank en doet alsof het telefoongesprek zeer urgent is. De oplichters weten de slachtoffers uiteindelijk zo te misleiden dat zij geld overmaken naar een zogenaamde veilige rekening. De crimineel haalt het slachtoffer bovendien vaak over om de daglimiet te verhogen om een grotere overboeking te kunnen doen. ING adviseert klanten om direct op te hangen en bij twijfel contact op te nemen met de ING Alarmlijn.

Contactgegevens

Gerelateerde onderwerpen

Ontvang het laatste ING nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL