De meest gestreamde vrouwelijke artiest van de Benelux in 2022, singer songwriter MEAU, schreef speciaal voor de tentoonstelling Vermeer in het Rijksmuseum een nieuw lied. Het nummer heet ‘Als Thuis’ en is geïnspireerd op verschillende werken van de 17de-eeuwse schilder Johannes Vermeer. Op 9 februari is het uitgebracht en zij zingt het bij de opening van de tentoonstelling. Met dit nummer verbinden MEAU en ING beeldende kunst en muziek. In de bijbehorende videoclip zijn bekende personages uit de werken van Vermeer te zien, ondersteund door de muziek van MEAU. Op 10 februari opent de tentoonstelling Vermeer in het Rijksmuseum.
De tentoonstelling Vermeer in het Rijksmuseum is de grootste tentoonstelling van de schilder ooit: Van 10 februari t/m 4 juni toont het Rijksmuseum 28 werken van de oude meester. Als hoofdsponsor van het Rijksmuseum brengt ING muziek en Vermeer samen met als thema ‘Friends Meet Again’. In de muziekvideo is te zien hoe de personages op de schilderijen van Vermeer er nu uit zouden zien. De video is opgenomen in een ‘artist lounge’ waar verschillende personages van Vermeer op een natuurlijke manier in een historische én hedendaagse setting bij elkaar komen.
Ik vind het een grote eer dat ik een lied heb mogen schrijven voor de tentoonstelling Vermeer in het Rijksmuseum. Ik ken het Rijksmuseum goed. Ik heb er gewerkt en mijn moeder werkt er nog steeds. Ik weet dus uit eigen ervaring hoe mooi kunst is, en wat voor emoties dat oproept bij mensen. Dat ik nu een stem mag geven aan verschillende personages van deze meester vind ik heel erg bijzonder.Meau
Yolanda van Die, verantwoordelijk voor Brand, Marketing en Communicatie bij ING Nederland: “We zijn ontzettend blij met deze bijzondere samenwerking tussen een jong talent als MEAU, ING en het Rijksmuseum. Met deze combinatie van muziek van MEAU en de video met de wereldberoemde werken van Vermeer komt het thema ‘Friends Meet Again’ tot leven. Enkele jaren geleden brachten we de stem van Rembrandt tot leven. Nu krijgen kijkers van de muziekvideo een unieke en herkenbare kijk op het werk en de personages van deze grootmeester waaronder ‘Het meisje met de parel’ en ‘Het melkmeisje’. Zo maken we kunst toegankelijk voor jongeren.”
Hendrikje Crebolder, director Development & Media Rijksmuseum: “Voor deze tentoonstelling zijn we er in geslaagd om de grootste verzameling van werken van Vermeer ooit bij elkaar te brengen in het Rijksmuseum. Ik ben heel trots te kunnen zeggen dat MEAU onze collega was en dat we nu weer met haar mogen werken. Haar nummer in combinatie met de muziekvideo is een ontzettend mooie manier om vooral jonge mensen te bereiken. Dat wij zo een nieuwe generatie kennis kunnen laten maken met Johannes Vermeer is fantastisch.”
Contactgegevens
-
- Harold Reusken
-
Head of Media Relations ING Nederland
Corporate Zaken
Sponsoring - harold.reusken@ing.com
Kopieer link
https://nieuws.ing.nl/nl-NL/222907-meau-en-ing-verbinden-muziek-en-beeldende-kunst-voor-een-jong-publiekGerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
ING en de Junior Company van het Nationale Ballet verlengen partnership
ING en de Junior Company van Het Nationale Ballet verlengen hun partnership. ING is sinds 2017 hoofdsponsor van de Junior Company. Mede dankzij de meerjarige steun van ING is de Junior Company uitg...
ING en Koninklijk Concertgebouworkest al 35 jaar trotse partners
Op zaterdag 20 april aanstaande is het precies 35 jaar geleden dat ING en het Koninklijk Concertgebouworkest hun partnerschap bezegelden. Met deze samenwerking maken zij klassieke muziek voor een b...
ING maakt zich hard voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen
Het Rijksmuseum zit vol inspirerende verhalen van krachtige vrouwen, al worden deze maar weinig gehoord. Met de campagne ‘Reframing women: turning history into her story’, wil ING de verhalen achte...
ING sponsort kerstconcert van The Streamers
Vandaag hebben The Streamers, de band bestaande uit 16 Nederlandse artiesten, aangekondigd op tweede kerstdag een kerstconcert te verzorgen in de Winter Efteling.