ING-klanten met een visuele beperking kunnen het bedrag van een betaling met de mobiele betaalpas vanaf nu vooraf controleren, omdat hun smartphone het bedrag kan voorlezen. Zo kunnen klanten met een visuele beperking zelfstandig en op een veilige manier mobiele betalingen doen. Hiermee vergroot ING de toegankelijkheid van betalen voor deze klanten. De functionaliteit is op dit moment beschikbaar voor klanten die mobiel betalen met hun Android-smartphone.
In de winkel een bedrag afrekenen met je mobiele betaalpas op je smartphone is voor de meeste mensen een vanzelfsprekende zaak, maar voor mensen met een visuele beperking is dit helaas niet altijd het geval. Voor hen is het niet of minder goed mogelijk om het bedrag te zien dat afgerekend dient te worden. Met de schermlezer op de smartphone horen ze normaal gesproken pas na de betaling hoeveel er is betaald. ING vindt het belangrijk dat al haar klanten zelfstandig en veilig kunnen betalen. Daarom heeft ING het mogelijk gemaakt om met de schermlezer op de Android-smartphone bedragen te controleren juist voordat deze betaald worden.
Joost Rongen, projectcoordinator digitale toegankelijkheid & betalingsverkeer bij de Oogvereniging: "We vinden het ontzettend gaaf dat ING deze betaaloplossing heeft bedacht. Dit is de ontbrekende schakel in het betalingsverkeer die ons, blinden en slechtzienden, het vertrouwen geeft dat de transactie klopt."
Narjiss Aydoun, Head of Payments: “Een kleine aanpassing in de ING Mobiel Bankieren App maakt een groot verschil in de toegankelijkheid van mobiele betalingen voor onze klanten met een visuele beperking. Wij kijken continu naar verbeteringen om het voor al onze klanten zo gemakkelijk, maar ook zo toegankelijk mogelijk te maken om betalingen te doen."
Dit is de ontbrekende schakel in het betalingsverkeer die ons, blinden en slechtzienden, het vertrouwen geeft dat de transactie klopt.Joost Rongen, projectcoordinator digitale toegankelijkheid & betalingsverkeer bij de Oogvereniging
Een kleine aanpassing in de ING Mobiel Bankieren App maakt een groot verschil in de toegankelijkheid van mobiele betalingen voor onze klanten met een visuele beperking.Narjiss Aydoun, Head of Payments
In samenwerking met het Inclusive Design Lab van de TU Delft heeft ING onderzocht hoe de mobiele betaalervaring van ING-klanten met een visuele beperking verbeterd kon worden. De ING Factory - een community van pioniers die zich binnen ING met innovaties voor klanten bezighoudt – heeft het idee overgenomen om een bedrag voor te laten lezen voor het definitief is. Vervolgens hebben (IT-)experts verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de ING Mobiel Bankieren App samen met mensen met een visuele beperking de functionaliteit verder uitgewerkt en in de ING-App mogelijk gemaakt.
Het gaat om een optie in de ING-App die het mogelijk maakt om een bedrag eerst op je smartphone te laten zien voordat de betaling definitief is. Omdat het bedrag vooraf op het scherm wordt getoond, kan de schermlezer van de telefoon het te betalen bedrag voorlezen. Als een klant akkoord is met het bedrag, dan houdt deze zijn smartphone nogmaals tegen de betaalterminal om de betaling definitief te maken.
De functionaliteit is gratis beschikbaar en te gebruiken voor ING-klanten die contactloos mobiel betalen met een Android-smartphone. In de komende periode gaat ING analyseren hoe klanten de functionaliteit ervaren.
Na recent onderzoek van De Nederlandsche Bank over de impact van digitalisering op de toegankelijkheid van bankieren, hebben banken, waaronder ING, zich gecommitteerd om prioriteit te geven aan de toegankelijkheid van betaaldiensten. ING vindt het belangrijk dat haar dienstverlening toegankelijk is voor al haar klanten, waaronder de mensen met een visuele beperking.
ING heeft ook het ontwerp van de ING Betaalpas en de Creditcard aangepast door een inkeping eraan toe te voegen. Door deze inkeping herkennen klanten met een visuele beperking snel welke pas ze nodig hebben en kan het ook helpen bij het op de juiste manier insteken van de pas in een betaal- of geldautomaat.
Op welke wijze ING toegankelijkheid vergroot, is hier te lezen. Een video over de nieuwe functionaliteit is hier te zien.
Contactgegevens
-
- Alexandra Schippers
-
Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability
ING Nederland fonds - alexandra.schippers@ing.com
Gerelateerde berichten
ING lanceert Meer op maat: persoonlijke tips op basis van inkomsten en uitgaven
ING lanceert vandaag ‘Meer op maat’, een nieuwe functie die klanten door middel van persoonlijke tips helpt om meer controle te krijgen over hun geldzaken. Meer op maat analyseert saldo- en transac...
Digitale Monitor: 43% van de Nederlanders betaalt het liefst contactloos
Ons betaalgedrag is veranderd. Vooral contactloos betalen is zeer populair. Dat blijkt ook uit de nieuwe Digitale Monitor van ING, een structureel onderzoek naar betaaltrends onder ruim 1500 Nederl...
Mobiel bankieren populairder dan ooit
Vandaag is het alweer 10 jaar geleden dat de ING Mobiel Bankieren App werd gelanceerd. Tien jaar na de introductie van de app in 2011 is het aantal gebruikers in 2021 gestegen naar 5,3 miljoen. Voo...
ING bereikt 5 miljoen app-gebruikers
Het gebruik van de Mobiel Bankieren App onder ING-klanten groeit hard. Negen jaar na de introductie van de app in 2011 is het aantal gebruikers in 2020 gestegen naar 5 miljoen.