Betaalverzoeken worden sneller verstuurd én betaald

Digitale Monitor: Nederlanders zijn meer bezig met financiën dan een jaar geleden

Bijna twee derde van de Nederlanders (65%) is bewust bezig met de eigen uitgaven en inkomsten. Dit komt door de forse prijsstijgingen van het afgelopen jaar, zegt de helft van die groep. Ongeveer 40% vindt zichzelf nu bewuster bezig met hun financiële situatie dan een jaar geleden. Dat blijkt uit de nieuwe Digitale Monitor van ING, een structureel onderzoek naar trends in betalen en digitaal bankieren in Nederland. De Digitale Monitor laat zien dat voor 59% van de consumenten de mobiel bankieren app hun meer financieel inzicht geeft. Respondenten die gebruik maken van de functies die banken bieden om financieel inzicht te hebben voelen zich ook vaker zekerder over hun financiële situatie.

Mobiel bankieren biedt meer financieel inzicht

Uit de Digitale Monitor blijkt dat vier op de tien mensen tevreden zijn over hun financiële situatie voor de komende 12 maanden. Terwijl iets meer dan één op de tien mensen zich onzeker voelt over hun financiële positie. Nederlanders zijn bewuster met hun financiën bezig zijn dan een jaar geleden. Dat komt doordat men het fijn vindt om een goed overzicht te hebben (61%), maar ook door de forse prijsstijgingen (50%) en doordat hun uitgaven hoger zijn geworden (26%).

Nederlanders geven aan dat zowel mobiel bankieren als internetbankieren inzicht biedt in hun financiële situatie. Voor 59% van de respondenten zorgt mobiel bankieren ervoor dat ze meer inzicht hebben gekregen in hun financiële situatie. Degenen met een minder zeker gevoel over hun financiële situatie voor het komend jaar, ervaren ook minder plezier met het mobiel- en internetbankieren. Mogelijk komt dit doordat ze de negatieve emoties van hun financiële zorgen verbinden aan het bankieren.

We bieden functionaliteiten waardoor onze klanten beter inzicht en overzicht hebben in hun financiële plaatje Jeroen Losekoot, verantwoordelijk voor dagelijkse bankzaken bij ING

Jeroen Losekoot, verantwoordelijk voor dagelijkse bankzaken bij ING: “Als we de definities van de VN volgen, is een groot deel van onze primaire digitale klanten niet financieel gezond. Dit betekent dat ze geen geldbuffer hebben, te hoge uitgaven, of zelfs allebei. Gebruik van mobiel bankieren kan hier goed bij helpen. We bieden functionaliteiten waardoor onze klanten beter inzicht en overzicht hebben in hun financiële plaatje. Ook sturen we klanten persoonlijke positieve berichten in de ING-app, waardoor ze aangemoedigd worden om iedere maand een deel van hun salaris apart te zetten en te sparen. Daarnaast geven we op basis van hun inkomsten en uitgaven, met expliciete toestemming van de gebruiker vooraf, actief tips in de ING-app. Daar zetten we als ING dan ook op in en vinden we belangrijk. ”

Zekerheid over de financiële situatie

Tenminste twee derde van de respondenten die via internet of de mobiel bankieren, is bekend met de functionaliteiten die hun bank via digitaal bankieren aanbiedt om financieel inzicht te krijgen. Bijvoorbeeld functies zoals vooruitkijken naar toekomstige afschrijvingen, inzicht in uitgaven en inkomsten of het categoriseren van uitgaven. Van deze middelen is het vooruitkijken naar toekomstige bij- en afschrijvingen het meest bekend en ook de meest gebruikte functie (45%). Respondenten die gebruik maken van de functies die banken bieden voelen zich ook vaker zekerder over hun financiële situatie voor de komende 12 maanden.

 

Betaalverzoeken worden sneller verstuurd én betaald

Vier op de vijf Nederlanders sturen nog op dezelfde dag van de betaaltransactie een betaalverzoek. Een deel (13%) stuurt betaalverzoeken sneller uit dan een jaar geleden. Dan hoeven ze er later niet meer aan te denken en hebben ze een beter overzicht over de eigen financiën. In 21% van de gevallen zijn de hoge prijzen hiervoor de motivatie. Als het gaat om het betalen van een betaalverzoek, dan betaalt vier op de tien mensen direct na ontvangst. Bijna iedereen betaalt een betaalverzoek op dezelfde dag. Ongeveer één op de tien betaalt het betaalverzoek van anderen sneller terug dan een jaar geleden. Redenen hiervoor lijken te zijn omdat het makkelijker gaat met de smartphone, maar ook omdat ze er snel vanaf willen zijn zodat er geen schulden openstaan en ze ook een beter zicht hebben op de eigen financiën.

Met een betaalverzoek kun je gemakkelijk en snel geld terugvragen, een rekening splitten of iemand terugbetalen. Jeroen Losekoot 

Jeroen Losekoot: "Met een betaalverzoek kun je gemakkelijk en snel geld terugvragen, een rekening splitten of iemand terugbetalen. We zien dat onze klanten steeds vaker gebruik maken van een betaalverzoek. Zo is het aantal betaalde ING-betaalverzoeken in 2022 met wel liefst 20% gestegen ten opzichte van het jaar ervoor."

Uit de monitor blijkt dat 18 tot 34-jarigen betaalverzoeken het meest frequent gebruiken, waarbij bijna één op de tien dagelijks. Slechts één op de twintig 66-plussers gebruiken betaalverzoeken wekelijks. Een kleine meerderheid (54%) gebruikt betaalverzoeken om de rekening te delen met vrienden of familie. Een kwart om online transacties, zoals bijvoorbeeld aankopen op Marktplaats, af te handelen. In ruim 80% van de gevallen wordt het betaalverzoek via Whatsapp gedeeld. Bijna 70% van de tijd ligt het bedrag van een betaalverzoek tussen de vijf euro en 30 euro.

Contactgegevens

Ontvang het laatste ING nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL