Kerst en Nieuwjaar zijn voor veel mensen een aanleiding om (meer) (online) te gaan daten zodat ze niet alleen hoeven te zijn tijdens de feestdagen. Helaas spelen dating-oplichters ook in op de eenzame gevoelens van alleenstaanden. Slachtoffers van datingfraude hebben vaak moeite om van de bank aan te nemen dat hun online ‘geliefde’ een oplichter is. ING en Geldfit werken daarom samen om ING-klanten die slachtoffer zijn van datingfraude te helpen. ING biedt klanten hiervoor extra hulp aan door ze in contact te brengen met Geldfit. Medewerkers van Geldfit bieden een luisterend oor en helpen slachtoffers het contact met de oplichter te verbreken. Het doel is dat verdere emotionele en financiële schade kan worden voorkomen.
Dating-oplichters maken ernstig misbruik van het vertrouwen van hun slachtoffers. Dit heeft niet alleen een enorme impact op het vertrouwen van mensen in anderen, maar ook in de samenleving – en natuurlijk in de liefde. Het heeft ook impact op de financiële gezondheid van mensen.
“Bij ING spreken we op dit moment meerdere klanten per week die met datingfraude te maken hebben. En helaas stijgt dat aantal in aanloop naar de feestdagen. Hoewel wij klanten hiervoor actief waarschuwen, zijn slachtoffers vaak zo in de ban van de ander dat hij of zij het niet gelooft als de bank zegt dat hun online ‘geliefde’ helemaal niet bestaat, maar een oplichter is. Dat is bijzonder triest want die oplichter brengt het slachtoffer in grote problemen. Daarom ben ik zo blij met onze samenwerking met Geldfit. Hierdoor kunnen wij onze klanten nu helpen via de expertise die Geldfit biedt om zo hopelijk meer emotionele en financiële schade te voorkomen,” aldus Adine Wempe, directeur Fraude bij ING in Nederland.
Door de samenwerking met Geldfit kunnen wij onze klanten nu helpen via hun expertise om zo hopelijk meer emotionele en financiële schade te voorkomen.Adine Wempe, directeur Fraude bij ING in Nederland
Succesvolle resultaten begin dit jaar
Eind 2022 – begin 2023 hebben ING en Geldfit de samenwerking onder ING-klanten getest. Met positief resultaat: klanten voelden zich geholpen en serieus genomen, en bleken in het merendeel van de gevallen in staat het contact met de oplichter te verbreken. Daarom heeft ING besloten te investeren in de samenwerking met Geldfit waardoor medewerkers van Geldfit zich gericht bezig kunnen houden met slachtoffers van datingfraude. ING verbindt klanten die slachtoffer zijn van datingfraude nu door met Geldfit.
Frederieke Kokol, teamleider van het belteam bij Geldfit: “Bij ons kunnen slachtoffers anoniem en los van de bank hun verhaal vertellen. Bellers ontvangen een luisterend oor en begrip voor de situatie waar ze in beland zijn. Het zijn vaak schrijnende verhalen waarin het vertrouwen van mensen ernstig is geschaad en dan helpt het dat wij de tijd nemen om dat verhaal aan te horen. We hebben tijdens de pilotfase veel geleerd. Het verraste ons hoe vaak datingfraude voorkomt en hoeveel verschillende vormen het kan hebben. Ieder gesprek is dan ook echt maatwerk. Samen met de beller gaan we op zoek naar wat voor hem of haar werkt.”
Bij ons kunnen slachtoffers anoniem en los van de bank hun verhaal vertellen. Bellers ontvangen een luisterend oor en begrip voor de situatie waar ze in beland zijn.Frederieke Kokol, teamleider van het belteam bij Geldfit
Een maatschappelijk probleem
Online datingfraude is een maatschappelijk probleem dat voor veel financiële en mentale schade bij slachtoffers zorgt. Dating-oplichters gaan met slachtoffers een zogenaamde (online) liefdesrelatie aan, terwijl het daadwerkelijke doel is om ze geld afhandig te maken. Nadat een band is opgebouwd begint de oplichter om geld te vragen. Eerst zijn het verzoeken om kleine bedragen ter ondersteuning. Maar deze verzoeken herhalen zich steeds vaker en de bedragen worden hoger, bijvoorbeeld omdat er sprake is van een noodgeval. Slachtoffers staan lange tijd in contact met hun oplichter, vaak vele maanden en soms zelfs jaren. Ze verliezen meestal veel geld en sommigen sluiten zelfs leningen af om hun ‘geliefde’ te steunen. De schade per slachtoffer is al snel enkele tienduizenden euro’s, maar er zijn ook situaties waarin de schade oploopt tot tonnen.
In NVB-verband waarschuwen de banken klanten al langer voor datingfraude. Om mensen te helpen dit soort pogingen tot oplichting te herkennen, hebben de banken gezamenlijk op 11 december 2023 een nieuwe les over datingfraude op zowerktfraude.nl geplaatst. Dit is een onderdeel van de campagne ‘Frauderen. Zo werkt het!’. ING en Geldfit delen hun ervaringen met de samenwerking met andere partijen, zoals de andere banken en de overheid, en nodigen hen ook uit om deel te nemen aan de samenwerking.
Contactgegevens
-
- Alexandra Schippers
-
Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability
ING Nederland fonds - alexandra.schippers@ing.com
Kopieer link
https://nieuws.ing.nl/nl-NL/233062-ing-en-geldfit-werken-samen-om-slachtoffers-van-online-datingfraude-te-helpenGerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
Iedereen zou moeten werken aan zijn digitale weerbaarheid
Vandaag gaat de campagne “Unlock Digitale Weerbaarheid” van start. Het is een initiatief van KPN en ING, in nauwe samenwerking met de politie en overheid, om de digitale weerbaarheid van Nederlande...
ING en KPN zetten zich in om consumenten digitaal weerbaar te maken
ING en KPN lanceren het kennisplatform Digitale Weerbaarheid om online veiligheid te vergroten. Ze nodigen andere organisaties uit om bij te dragen aan deze missie.
ING-klanten ontmaskeren zelf oplichters via een check in de ING-app
ING introduceert 'Check het Gesprek' in de ING-app, waarmee klanten zelf oplichters kunnen ontmaskeren en fraude kunnen voorkomen.
ING voert campagne voor het instellen van een lage daglimiet in de ING App
ING is een campagne gestart om particuliere klanten ervan bewust te maken dat ze hun daglimiet in de Mobiel Bankieren App zelf kunnen wijzigen naar een bedrag dat bij hen past. Na de campagne zal p...