Samenwerking maakt klassieke muziek voor een breed publiek toegankelijk

ING en Koninklijk Concertgebouworkest al 35 jaar trotse partners

Op zaterdag 20 april aanstaande is het precies 35 jaar geleden dat ING en het Koninklijk Concertgebouworkest hun partnerschap bezegelden. Met deze samenwerking maken zij klassieke muziek voor een breed publiek in Nederland toegankelijk. Zo ondersteunt ING mede de jaarlijkse seizoensopening van het orkest, steeds in een ander Amsterdams stadsdeel. Deze Opening Night, een gratis toegankelijk openluchtconcert, vindt dit jaar plaats op 13 september in het Nelson Mandelapark in Amsterdam-Zuidoost.

Door het partnerschap tussen de bank en het orkest zijn al vele mooie initiatieven tot stand gekomen, waaronder Essentials: een succesvolle serie compacte concerten ter kennismaking met klassieke meesterwerken van componisten als Beethoven, Stravinsky en Rachmaninoff. Daarnaast draagt ING bij aan het Fonds toonaangevende vrouwen in muziek, een initiatief voor een betere vertegenwoordiging van vrouwelijke dirigenten en componisten. En om meer kinderen enthousiast te maken voor klassieke muziek vervoert de Muziekbuzz leerlingen van scholen buiten Amsterdam naar RCO House, de thuisbasis van het Concertgebouworkest.

Langstlopende culturele sponsorship

Al sinds 1989 is ING (eerder onder Postbank en NMB) hoofdsponsor van het Koninklijk Concertgebouworkest. Mede dankzij deze samenwerking - het langstlopende culturele sponsorship van Nederland - kan het orkest blijvend vernieuwen, bijvoorbeeld door het aantrekken van toptalent, musici en dirigenten. Zo kan het Concertgebouworkest blijven excelleren en zijn positie in de wereldtop behouden. 

"We vinden het als ING heel belangrijk om kunst & cultuur, waaronder muziek, in te zetten om mensen te inspireren, te verbinden en samen te brengen. Daarom werken het Koninklijk Concertgebouworkest en ING succesvol samen. Dat doen we niet alleen door klanten en relaties uit te nodigen in binnen- en buitenland, maar juist ook door de Muziekbuzz in te zetten, zodat we de jeugd kunnen interesseren voor klassieke muziek. En via onze speciale Spotify-list van het orkest kan iedereen thuis genieten van de concerten. Dit zijn een aantal mooie voorbeelden van initiatieven waardoor een breed publiek toegang krijgt tot een van de beste orkesten ter wereld. Dat we dit al 35 jaar samen met het Koninklijk Concertgebouworkest mogen doen, daar zijn we enorm trots op," zegt Peter Jacobs, CEO van ING in Nederland

We vinden het als ING heel belangrijk om kunst & cultuur, waaronder muziek, in te zetten om mensen te inspireren, te verbinden en samen te brengen  Peter Jacobs, CEO van ING in Nederland  

Dominik Winterling, algemeen directeur van het Koninklijk Concertgebouworkest, voegt daaraan toe: “Om symfonische muziek voor iedereen toegankelijk te maken is meer nodig dan alleen overheidssteun. Onze partners maken het mogelijk dat het publiek kan genieten van klassieke concerten op topniveau. We zijn ING daarom enorm dankbaar voor hun loyaliteit als een van de global partners van het Concertgebouworkest.” 

Onze partners maken het mogelijk dat het publiek kan genieten van klassieke concerten op topniveau. We zijn ING daarom enorm dankbaar voor hun loyaliteit als een van de global partners van het Concertgebouworkest Dominik Winterling, algemeen directeur van het Koninklijk Concertgebouworkest

Ter ere van het langdurige partnership heeft ING een film gemaakt vol hoogtepunten van 35 jaar trotse samenwerking met het Concertgebouworkest:

ING en Koninklijk Concertgebouworkest al 35 jaar trotse partners

Contactgegevens

Gerelateerde onderwerpen

Ontvang het laatste ING nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL