De Nederlander heeft gemiddeld 46 euro per persoon over voor het winnen van het EK dit jaar. Daarmee staat Nederland onderaan in vergelijking met andere Europese landen en hebben we gemiddeld 5 euro minder over voor de EK-titel dan tijdens het vorige EK. Nederlanders kijken Oranje ook nog steeds het liefst thuis waardoor bijvoorbeeld supermarkten kunnen profiteren van ons EK-uitgavepatroon. Uiteindelijk gaan 7 op de 10 Nederlanders het toernooi kijken en speelt ruim 21% deze zomer mee in een of meerdere voetbalpools. Dit blijkt uit EKnomie2024, het terugkerende internationale onderzoek van ING naar de waarde van voetbal.
Nederlanders hebben gemiddeld 46 euro per persoon over voor het winnen van de EK-titel dit jaar. In totaal vertegenwoordigt de titel daarmee een waarde van 650 miljoen euro, dat is minder dan vier jaar geleden. Bij het EK in 2021 hadden we namelijk nog 51 euro over voor de eindzege.
Marten van Garderen, econoom ING Research zegt hier het volgende over: “Zowel economisch, als met een voetbalbril op is het logisch dat we er minder voor over hebben. We zien we dat de consument vergeleken met het vorige EK nu minder vertrouwen heeft en dat het koopkrachtverlies van tussen 2022 en 2023 ook nog niet altijd hersteld. Met een supportersbril op speelt mogelijk mee dat we nu alweer voor de derde keer op een rij erbij zijn tijdens het eindtoernooi.”
We zien we dat de consument vergeleken met het vorige EK nu minder vertrouwen heeft en dat het koopkrachtverlies van tussen 2022 en 2023 ook nog niet altijd hersteld.Marten van Garderen, econoom ING Research
Vergeleken met andere Europeanen, hebben Nederlanders het minst over voor een EK-titel. Italianen spannen de kroon en hebben gemiddeld 420 euro per persoon over voor het kampioenschap en onze zuiderburen, de Belgen, hebben er bijna drie keer zoveel voor over dan wij, namelijk 135 euro per persoon. Verder is 61% van de Portugezen bereid om een maand lang hun smartphone te ruilen tegen winst op het EK. Maar weinig Nederlanders willen dat offer brengen, 7% geeft aan hiertoe bereid te zijn.
Extra omzet voor supermarkten en bezorgdiensten
Vergeleken met vier jaar geleden kijken nu weer meer mensen de wedstrijden in een kroeg of op een plein, mede door de opgelegde beperkingen van de coronacrisis. Toch kijkt nog steeds 54% van de ondervraagden het liefst thuis. “Tijdens een eindronde geven we niet zozeer veel meer uit dan anders, wel zien we dat ons uitgavenpatroon iets verandert. Voor veel mensen geldt dat als ze een Oranjeshirt kopen, dat ze dat geld niet uitgeven aan iets anders. Een euro kun je immers maar een keer uitgeven. Zo gaan we bijvoorbeeld ook minder vaak uiteten of naar de bios, bestellen we vaker eten thuis en kopen we net wat extra’s in de supermarkt,” zegt van Garderen. Naar schatting bedraagt de extra omzet in de supermarkt zo’n 10 miljoen euro per wedstrijd.
Tijdens een eindronde geven we niet zozeer veel meer uit dan anders, wel zien we dat ons uitgavenpatroon iets verandert. Voor veel mensen geldt dat als ze een Oranjeshirt kopen, dat ze dat geld niet uitgeven aan iets anders.zegt Marten van Garderen.
Meer café-omzet op doordeweekse speeldagen
Het café is typisch een plek waar een eindronde op de voet gevolgd wordt door fanatieke fans. Een deel van de voetballiefhebbers kijkt de wedstrijden van Oranje namelijk het liefst in de kroeg. Tegelijkertijd is het de plek waarvan de grootste groep Nederlanders denkt dat ze baat hebben bij een succesvolle EK-eindronde. Toch blijkt uit CBS-data dat er in café-omzet per maand geen noemenswaardig verschil zit in de jaren met een EK en de jaren zonder. Maar de omzetten per dag blijken wel te verschillen. Uit een analyse op basis van ING-transactiedata tijdens het WK 2022 blijkt dat er op doordeweekse speeldagen duidelijk extra omzet wordt gedraaid ten opzichte van een normale doordeweekse avond. Op de dagen dat Oranje niet speelde, werd er juist wat rustiger aan gedaan gedurende de toernooiperiode.
Supporters geven voor 50 miljoen euro uit aan Oranje artikelen
De verwachting is dat Nederlanders gezamenlijk 50 miljoen euro uitgeven aan Oranje artikelen. Dat komt neer op ongeveer 29 euro per persoon. Daarmee geven we gemiddeld het minste uit van Europa. De Franse en de Engelse supporters zijn bereid vier keer zoveel uit te geven aan fanattributen, wel 120 euro per persoon.
Ruim een kwart van de Nederlanders (29%) denkt dat we tot de kwartfinales komen. Frankrijk maakt volgens de ondervraagden de meeste kans op de titel. Duitsland en Spanje worden ook vaak genoemd als potentiële kampioenen. Ruim een vijfde (21%) van de Nederlanders zal meedoen één of meerdere voetbalpools; bijvoorbeeld met vrienden, kennissen of collega’s op het werk. Zij zetten gemiddeld achttien euro per persoon in, een stijging van twee euro vergeleken met 3 jaar geleden. Dat betekent dat er in de Nederlandse voetbalpools in totaal ruim 50 miljoen euro op het spel staat.
Benieuwd naar het hele rapport met nog meer EK-nomie analyes en feiten? Dat is hieronder te downloaden. Net als de infographic.
Dit onderzoek naar de houding en het gedrag van consumenten ten aanzien van voetbal in deelnemende landen aan het Europees kampioenschap is uitgevoerd door KANTAR in opdracht van ING in april 2024. In Nederland is online onderzoek gedaan onder 1070 respondenten die representatief zijn voor de bevolking op basis van leeftijd, geslacht en inkomen. In alle andere landen zijn minimaal 500 respondenten online ondervraagd die een representatieve afspiegeling vormen van de internetbevolking naar leeftijd en geslacht.
Contactgegevens
-
- Madelon van der Hof
-
Betalen en Online bankieren
Klantenservice
Sponsoring - madelon.van.der.hof@ing.com
-
- Wouter Bouma
-
ING Research (Economisch Bureau) Particulier
Zakelijk: ZZP en MKB
Wholesale Banking: operations & transaction services - wouter.bouma@ing.com
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
ING en KNVB gaan amateurvoetbalclubs helpen verduurzamen met modulaire houtbouw
ING treedt toe tot de Groene Club en slaat samen met de KNVB de handen ineen om amateurvoetbalclubs te verduurzamen met modulaire houtbouw
OranjeDNA, ING gaat op zoek naar wat Oranje zo bijzonder maakt
Met de introductie van de speciale EK tv-commercial geeft ING het startsein voor een ontdekkingstocht naar wat Oranje zo bijzonder maakt. Samen met minstens 10 miljoen voetballiefhebbers gaat ING o...
‘Wat gaat u doen om Oranje Europees kampioen te maken?’
Twintig kinderen vroegen vandaag bondscoach Ronald Koeman het hemd van het lijf tijdens de inmiddels traditionele Kidspersconferentie die de KNVB samen met hoofdsponsor ING organiseert voorafgaand ...
ING breidt sponsoring amateurvoetbalclubs uit naar 625 clubs
ING gaat 625 amateurvoetbalverenigingen sponsoren. In totaal steunt ING deze clubs met een bedrag van 2,5 miljoen euro. Deze 625 voetbalverenigingen hebben inmiddels bericht ontvangen over hun nieu...