Vandaag gaat de campagne 'Unlock Digitale Weerbaarheid' van start. Het is een initiatief van KPN en ING, in nauwe samenwerking met de politie en overheid, om de digitale weerbaarheid van Nederlanders te vergroten. De campagne geeft Nederlanders inzicht in de meest voorkomende uitdagingen in de digitale wereld zoals phishing, malware, sextortion of fake nieuws. De campagne bestaat uit gratis lessen die online en in de buurt kunnen worden gevolgd en mensen helpt in het herkennen van digitale gevaren, maar ze ook leert wat te doen als het hen toch overkomt. Ook wordt 8 oktober de jaarlijkse 'Dag van de Digitale Weerbaarheid'.
In onze huidige samenleving met veel nieuwe technologische mogelijkheden is digitale weerbaarheid een actueel thema. In zo’n wereld moet iedereen werken aan digitale weerbaarheid. Zoals aangekondigd in juli lanceren KPN en ING daarom, in nauwe samenwerking met politie en de overheid, de campagne “Unlock Digitale Weerbaarheid”. ING en KPN ontwikkelen de campagne samen met stichting Lowercase.
Technologie zoals kunstmatige intelligentie zorgt voor nieuwe mogelijkheden die ons als samenleving verder helpt. Tegelijkertijd wordt daarmee echt ook steeds lastiger van nep te onderscheiden.Marieke Snoep, lid van de Raad van Bestuur van KPN en verantwoordelijk voor de Consumentenmarkt
Marieke Snoep, lid van de Raad van Bestuur van KPN en verantwoordelijk voor de Consumentenmarkt: “Technologie zoals kunstmatige intelligentie zorgt voor nieuwe mogelijkheden die ons als samenleving verder helpt. Tegelijkertijd wordt daarmee echt ook steeds lastiger van nep te onderscheiden. Zomaar vertrouwen op dat wat we kennen wordt gemakkelijk beschadigd en daarmee worden met name ouderen en jongeren kwetsbaar voor digitaal misbruik. Denk maar aan valse websites of stemmen die niet van echt te onderscheiden zijn. Het vergroten van onze kennis hierover en het delen van ervaringen en voorbeelden zijn een belangrijke sleutel om digitaal weerbaar(der) worden. Unlock Digitale Weerbaarheid draagt bij aan onze missie voor een BeterInternet. Niet alleen sneller en stabieler, maar vooral ook veiliger, socialer en groener.”
Iedereen moet zich bewust zijn van hoe je digitaal weerbaarder wordt. Daarom is dit platform zo ontzettend belangrijk en zijn we samen met KPN de trotse initiatiefnemer.Marnix van Stiphout, lid van de Management Board Banking en Chief Operations Officer bij ING wereldwijd
Marnix van Stiphout, lid van de Management Board Banking en Chief Operations Officer bij ING wereldwijd: “We doen er alles aan om bankieren zo veilig mogelijk te maken en online risico’s voor onze klanten te voorkomen. Daarnaast is het belangrijk dat er meer voorlichting komt over veilig surfen op internet, en dus ook over veilig online en mobiel bankieren. Iedereen moet zich bewust zijn van hoe je digitaal weerbaarder wordt. Daarom is dit platform zo ontzettend belangrijk en zijn we samen met KPN de trotse initiatiefnemer.”
Criminelen gaan zo geraffineerd te werk dat we eigenlijk allemaal weer de schoolbanken in moeten om erger te voorkomen.Jim Stolze, oprichter van Stichting Lowercase
Jim Stolze, oprichter van Stichting Lowercase, zag in zijn eigen omgeving hoe hoog de nood was. “We kennen allemaal wel iemand die weleens op een verkeerd linkje klikt of die ooit bedonderd is via Marktplaats. Maar de meest recente golf van online oplichting slaat alles. Criminelen gaan zo geraffineerd te werk dat we eigenlijk allemaal weer de schoolbanken in moeten om erger te voorkomen.”
De aftrap van de campagne vindt plaats op de school “Portus Meridiem” in Rotterdam Zuid. Zo staat politieagent Aad Lensen voor de groep om leerlingen te vertellen over digitale criminaliteit, leert Dave Maasland (ESET) hoe hackers te werk gaan en gaat Marieke Snoep (KPN) met de leerlingen in gesprek gaan over ‘Hoe was je dag online’ met daarin aandacht voor de boodschap ‘Denk na voordat je doorstuurt’ naar aanleiding van het liedje van Meau Stukje van Mij. Deze lessen maken ook onderdeel uit van een online kennisplatform. Op dit platform staan online lessen waarmee iedereen die er behoefte aan heeft kennis kan maken met de leuke en minder leuke kanten van het internet. De lessen kunnen online worden gevolgd, maar dus ook naar wens in de buurt.
Voor het samenstellen van het cursusmateriaal werd onder aanvoering van Stichting Lowercase een speciale adviesraad samengesteld met experts van organisaties als de Consumentenbond, Fraudehelpdesk, Hackshield, Meta, Netwerk Mediawijsheid, Politie, Rutgers, SeniorWeb, SIDN fonds en Veilig Internetten. Het platform wordt onder meer gesteund door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de politie. Daarnaast zal op basis van de inzichten uit het platform gerapporteerd worden over het niveau van digitale weerbaarheid. Verder is er een samenwerking met de Koninklijke Bibliotheek om de cursus ook in de Nederlandse bibliotheken onder de aandacht te brengen.
Tijdens de allereerste dag van de Digitale Weerbaarheid helpen KPN medewerkers in het hele land om de kennis over digitale weerbaarheid te vergroten. Zo zijn er in geselecteerde winkels kennissessies en lezingen rondom het thema digitale veiligheid, waarin consumenten uitgenodigd worden om te werken aan hun digitale weerbaarheid en vervolgens thuis de online lessen uit de campagne te volgen. De allereerste Dag van de Digitale Weerbaarheid vormt voor KPN de aftrap om klanten op nog meer manieren te helpen om zich online veiliger te voelen. Met bijna 9 miljoen klanten kan ING de grootste impact maken door de inzet van haar eigen kanalen. In de communicatie richting klanten zal ING wijzen op de lessen die het platform Digitale Weerbaarheid te bieden heeft. In de week van de campagnelancering wijst ING klanten bijvoorbeeld op de beschikbare les over ‘verdachte linkjes’.
Contactgegevens
-
- Alexandra Schippers
-
Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability
ING Nederland fonds - alexandra.schippers@ing.com
Gerelateerde berichten
Reactie ING op uitzending van Radar over sanctiescreening en discriminatie
Het consumentenprogramma Radar besteedde op maandag 30 september 2024 aandacht aan sanctiescreening en discriminatie. Hier leest u onze reactie.
ING onderzoek: Helft van jongeren van generatie Z heeft schulden
ING start een meerjarenprogramma om jongeren te helpen financieel gezond te zijn en te blijven. De campagne “Jouw geld, jouw keuze”, gemaakt in samenwerking met jongeren zelf, vormt de aftrap en is...
ING Nederland start ontwikkeling nieuwe hoofdkantoorlocatie
ING Nederland start met de ontwikkeling van een nieuwe hoofdkantoorlocatie aan de Bijlmerdreef 98 in Amsterdam Zuidoost. De bank verwacht medio 2027 het nieuwe kantoor te betrekken
Reactie ING op aankondiging Milieudefensie
ING's reactie op de aankonding van Milieudefensie dat zij een juridische procedure tegen ING start over ING's klimaataanpak.