Controleren of je een bankmedewerker of een oplichter aan de lijn hebt: bij ING kan dit sinds april 2024 met de functie Check het Gesprek in de ING Mobiel Bankieren App. De eerste resultaten zijn positief, het aantal bankhelpdeskfraudes onder ING-klanten daalde in 2024 met 43% dankzij Check het Gesprek. Maandelijks gebruiken ruim 10.000 klanten de tool om na te gaan of zij een ING-medewerker aan de lijn hebben. 78% van de ING-klanten geeft aan zich dankzij de functie weerbaarder te voelen tegen fraudeurs.
Bankhelpdeskfraude is een veelvoorkomende vorm van oplichting waarbij oplichters zich voordoen als medewerker van een bank. De fraudeurs halen klanten over om geld over te maken of hun betaalpas af te geven. De financiële en vooral emotionele schade kunnen groot zijn. Met Check het Gesprek kan een klant van ING in de ING Mobiel Bankieren App, tijdens het telefoongesprek, controleren of ING daadwerkelijk naar de klant belt. De klant kan op het login scherm van de app op een knop drukken en het eigen telefoonnummer intoetsen. In het belsysteem van ING wordt vervolgens direct gecontroleerd of er écht een ING-medewerker naar het telefoonnummer van de klant belt. De klant krijgt de uitkomst direct te zien. Belt ING op dat moment niet? Dan geeft de app ook aan wat de klant kan doen.
Deze tool blijkt heel goed te werken om bankhelpdeskfraude te voorkomen, waarbij de bank en de klant samenwerken om de oplichters te ontmaskeren.Adine Wempe, Directeur Fraude bij ING in Nederland
Adine Wempe, Directeur Fraude bij ING in Nederland: “We zijn ontzettend blij met de resultaten van Check het Gesprek. Deze tool blijkt heel goed te werken om bankhelpdeskfraude te voorkomen, waarbij de bank en de klant samenwerken om de oplichters te ontmaskeren. Het zou mooi zijn als we via onze campagne nog meer mensen bewust kunnen maken van deze mogelijkheid om fraudeurs een stap voor te zijn. Het is ook belangrijk dat klanten weten dat ING nooit zal opbellen om te vragen om geld over te maken of zal langskomen om een Betaalpas en pincode op te halen.’
1 op de 5 Nederlanders slachtoffer van fraude
Uit onderzoek van ING blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders wel eens te maken heeft gehad met (een poging tot) fraude. 1 op de 5 Nederlanders (18%) is ook daadwerkelijk slachtoffer geworden van fraude en heeft geld overgemaakt naar een oplichter. In de helft van de fraudegevallen was het verloren bedrag hoger dan 250 euro, waarbij dat voor 20% zelfs is opgelopen tot een bedrag boven de 1000 euro. De doelgroep onder de 50 jaar heeft vaker hogere bedragen (boven de 250 euro) verloren dan 50-plussers.
Ruim twee derde van de Nederlanders maakt zich zorgen dat fraude in de toekomst zal toenemen. Dat komt voor een groot deel doordat zij bang zijn dat fraudeurs hun werkwijze sneller ontwikkelen dan het mogelijk is om maatregelen daartegen te nemen. Daarnaast krijgen fraudeurs meer mogelijkheden door technologische ontwikkelingen.
Oplichters zijn inventief, helaas. Maar banken óók. Daarom nemen we continu nieuwe zichtbare en onzichtbare maatregelen om fraude en oplichting tegen te gaan.Adine Wempe, Directeur Fraude bij ING in Nederland
Adine Wempe, Directeur Fraude: ‘Oplichters zijn inventief, helaas. Maar banken óók. Daarom nemen we continu nieuwe zichtbare en onzichtbare maatregelen om fraude en oplichting tegen te gaan.
Een maatregel als Check het Gesprek helpt klanten bovendien zelf de regie in handen te nemen wanneer een fraudeur rechtsreeks contact met hen opneemt. Met Check het Gesprek kan de klant de oplichter ontmaskeren. Zo werken we samen bij het herkennen en voorkomen van fraude.’ Ook interbancair is dit de insteek: de gezamenlijke banken helpen klanten hun weerbaarheid tegen verschillende vormen van fraude te verhogen via de NVB-campagne ‘Herken Fraude, Voorkom Fraude’ (zie voorkomfraude.nl).
Contactgegevens
-
- Wouter Bouma
-
ING Research (Economisch Bureau) Particulier
Zakelijk: ZZP en MKB
Wholesale Banking: operations & transaction services - wouter.bouma@ing.com
Kopieer link
https://nieuws.ing.nl/nl-NL/246710-bankhelpdeskfraude-met-43-gedaald-door-check-het-gesprekGerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
Iedereen zou moeten werken aan zijn digitale weerbaarheid
Vandaag gaat de campagne “Unlock Digitale Weerbaarheid” van start. Het is een initiatief van KPN en ING, in nauwe samenwerking met de politie en overheid, om de digitale weerbaarheid van Nederlande...
ING en KPN zetten zich in om consumenten digitaal weerbaar te maken
ING en KPN lanceren het kennisplatform Digitale Weerbaarheid om online veiligheid te vergroten. Ze nodigen andere organisaties uit om bij te dragen aan deze missie.
ING-klanten ontmaskeren zelf oplichters via een check in de ING-app
ING introduceert 'Check het Gesprek' in de ING-app, waarmee klanten zelf oplichters kunnen ontmaskeren en fraude kunnen voorkomen.
ING en Geldfit werken samen om slachtoffers van online datingfraude te helpen
Slachtoffers van datingfraude hebben vaak moeite om van de bank aan te nemen dat hun online ‘geliefde’ een oplichter is. ING en Geldfit werken daarom samen om ING-klanten die slachtoffer zijn van d...