ING Nederland deelt vandaag in een open brief aan haar klanten op wat voor manier ze verantwoordelijkheid neemt om ervaren discriminatie te voorkomen. ING reageert hiermee op rapporten uit 2024 van het Ministerie van Financiën en De Nederlandsche Bank. Hieruit bleek dat veel klanten van Nederlandse banken discriminatie ervaren bij processen die juist bedoeld zijn om het financiële stelsel veilig te houden, zoals de bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering. Omdat de uitkomsten van deze onderzoeken ook ING-klanten raken, heeft de bank de afgelopen tijd extra maatregelen genomen om deze ervaren discriminatie aan te pakken.
Peter Jacobs, CEO van ING Nederland: "Discriminatie is onacceptabel en past niet bij ING. Niemand zou zich gediscrimineerd mogen voelen in het contact met onze bank. Dat sommige klanten dit toch ervaren, vinden wij bijzonder zorgelijk. Ook uit eigen intern onderzoek blijkt dat dit vooral gebeurt bij processen die bedoeld zijn om de veiligheid van het financiële systeem te waarborgen. Tegelijkertijd wordt ook uit ons onderzoek duidelijk dat onze werkwijze hieraan heeft bijgedragen – iets waar ik oprecht excuses voor aanbied. We hebben al concrete stappen gezet om deze processen aanzienlijk te verbeteren. We blijven dit nauwlettend monitoren en ons hierop ontwikkelen."
(..) Niemand zou zich gediscrimineerd mogen voelen in het contact met onze bank. Dat sommige klanten dit toch ervaren, vinden wij bijzonder zorgelijk. (..) We hebben al concrete stappen gezet om deze processen aanzienlijk te verbeteren. We blijven dit nauwlettend monitoren en ons hierop ontwikkelen.Peter Jacobs, CEO van ING Nederland
In de open brief licht ING toe welke maatregelen zij neemt om ervaren discriminatie tegen te gaan. Denk hierbij aan:
ING blijft zich voortdurend inzetten voor verdere verbeteringen. De open brief en meer informatie over de maatregelen die ING neemt, is hier te lezen.
Contactgegevens
-
- Alexandra Schippers
-
Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability - alexandra.schippers@ing.com
Kopieer link
https://nieuws.ing.nl/nl-NL/250333-ing-luistert-leert-en-handelt-om-ervaren-discriminatie-te-voorkomenGerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
Milieudefensie spant klimaatzaak aan tegen ING
Vandaag heeft Milieudefensie officieel een rechtszaak aangespannen tegen ING en onze aanpak voor klimaatactie door het overhandigen van een dagvaarding.
Iedereen zou moeten werken aan zijn digitale weerbaarheid
Vandaag gaat de campagne “Unlock Digitale Weerbaarheid” van start. Het is een initiatief van KPN en ING, in nauwe samenwerking met de politie en overheid, om de digitale weerbaarheid van Nederlande...
Reactie ING op uitzending van Radar over sanctiescreening en discriminatie
Het consumentenprogramma Radar besteedde op maandag 30 september 2024 aandacht aan sanctiescreening en discriminatie. Hier leest u onze reactie.
ING onderzoek: Helft van jongeren van generatie Z heeft schulden
ING start een meerjarenprogramma om jongeren te helpen financieel gezond te zijn en te blijven. De campagne “Jouw geld, jouw keuze”, gemaakt in samenwerking met jongeren zelf, vormt de aftrap en is...