“Niemand zou zich gediscrimineerd mogen voelen”

ING luistert, leert en handelt om ervaren discriminatie te voorkomen

ING Nederland deelt vandaag in een open brief aan haar klanten op wat voor manier ze verantwoordelijkheid neemt om ervaren discriminatie te voorkomen. ING reageert hiermee op rapporten uit 2024 van het Ministerie van Financiën en De Nederlandsche Bank. Hieruit bleek dat veel klanten van Nederlandse banken discriminatie ervaren bij processen die juist bedoeld zijn om het financiële stelsel veilig te houden, zoals de bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering. Omdat de uitkomsten van deze onderzoeken ook ING-klanten raken, heeft de bank de afgelopen tijd extra maatregelen genomen om deze ervaren discriminatie aan te pakken.

 

Peter Jacobs, CEO van ING Nederland: "Discriminatie is onacceptabel en past niet bij ING. Niemand zou zich gediscrimineerd mogen voelen in het contact met onze bank. Dat sommige klanten dit toch ervaren, vinden wij bijzonder zorgelijk. Ook uit eigen intern onderzoek blijkt dat dit vooral gebeurt bij processen die bedoeld zijn om de veiligheid van het financiële systeem te waarborgen. Tegelijkertijd wordt ook uit ons onderzoek duidelijk dat onze werkwijze hieraan heeft bijgedragen – iets waar ik oprecht excuses voor aanbied. We hebben al concrete stappen gezet om deze processen aanzienlijk te verbeteren. We blijven dit nauwlettend monitoren en ons hierop ontwikkelen."

(..) Niemand zou zich gediscrimineerd mogen voelen in het contact met onze bank. Dat sommige klanten dit toch ervaren, vinden wij bijzonder zorgelijk. (..) We hebben al concrete stappen gezet om deze processen aanzienlijk te verbeteren. We blijven dit nauwlettend monitoren en ons hierop ontwikkelen. Peter Jacobs, CEO van ING Nederland

In de open brief licht ING toe welke maatregelen zij neemt om ervaren discriminatie tegen te gaan. Denk hierbij aan:

- Het beperken van vragen aan klanten;

- Verbeterde communicatie;

- Aanpassingen in de dienstverlening aan maatschappelijke en religieuze organisaties;

- Een beter klachtenproces.

 

ING blijft zich voortdurend inzetten voor verdere verbeteringen. De open brief en meer informatie over de maatregelen die ING neemt, is hier te lezen.

Contactgegevens

Gerelateerde onderwerpen

Ontvang het laatste ING nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL