ING introduceert het Spaarslot, een nieuwe functie binnen de ING App waarmee klanten een deel van hun spaargeld tijdelijk op slot kunnen zetten. Klanten kunnen blijven sparen terwijl het Spaarslot actief is en behouden de flexibiliteit om geld op te nemen na een zelfgekozen wachttijd van twee of vier uur. Hiermee helpt ING spaarders hun financiële doelen sneller te bereiken door impulsaankopen te voorkomen.
Het Spaarslot is direct beschikbaar voor alle particuliere klanten van ING met een spaarrekening. Zij kunnen het slot eenvoudig aan- of uitzetten via de ING App of Mijn ING. Het is mogelijk om per rekening tot negen verschillende spaardoelen, zoals een ‘laptop’ of ‘vakantie’, tegelijkertijd op slot te zetten. Eén spaardoel per rekening blijft altijd toegankelijk voor noodgevallen en ING adviseert om hier een bedrag op te reserveren voor noodgevallen of onverwachte situaties.
“Hoewel het spaargeld in Nederland blijft groeien, is de verdeling ervan scheef. Uit onderzoek van ING blijkt dat ongeveer een kwart van de Nederlanders beschikt over minder dan €500 op de rekening en dat de helft zich zorgen maakt over zijn spaarbuffer”, zegt Japke Kaastra, Hoofd Financiële Gezondheid bij ING. “Het gemak waarmee je geld – vooral online – met een paar kliks uit kan geven, is een belangrijke reden waarom sparen moeilijk vol te houden is. De kans dat je de verleiding van een impulsaankoop kunt weerstaan wordt groter als je jezelf de tijd gunt om even na te denken. Met wat bedenktijd kies je er vaker voor om het geld toch niet uit te geven.”
Het Spaarslot is ontwikkeld op basis van klantwensen en een uitgebreid gebruikersonderzoek. Hieruit blijkt dat de helft van de ING-klanten het tijdslot waardevol vindt en van plan is om het te gebruiken. Klanten gaven aan dat het Spaarslot hen kan helpen bij het versterken van hun financiële discipline.
Het Spaarslot is een aanvullend onderdeel van functies in de app waarmee ING haar klanten helpt om een gezonde buffer op te bouwen. Eerder lanceerde ING Rond af & Spaar, waarmee klanten automatisch kunnen sparen bij betalingen met de betaalpas, Apple Pay, Google Pay of iDEAL. “Sparen is niet voor iedereen eenvoudig, maar wij denken dat deze digitale tools veel mensen kunnen helpen om toch een kleine spaarbuffer op te bouwen. De cijfers laten dat ook zien: inmiddels sparen ruim een half miljoen ING klanten met Rond af & Spaar en zetten zij met deze tool gemiddeld €30 per maand opzij, dat is gezamenlijk €20 miljoen per maand en €240 miljoen per jaar”, aldus Kaastra.
Contactgegevens
-
- Alberta Opoku
-
Hypotheken
ING Research (Economisch Bureau) Algemeen
Sparen
Pensioenen & Verzekeren
Privacy - alberta.opoku@ing.com
Kopieer link
https://nieuws.ing.nl/nl-NL/252838-ing-introduceert-spaarslot-digitale-bescherming-tegen-impulsaankoop/Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
Sparen voor kinderen begint zelfs vóór de geboorte
Uit het ING-onderzoek blijkt dat 85% van de ouders spaart voor hun kind. De meesten openen direct na de geboorte een spaarrekening op naam van het kind. Ouders van heel jonge kinderen (0-7 jaar) sp...
ING Spaaronderzoek: meer spaarders, maar ook meer zorgen over spaarbuffer
Meer Nederlanders zijn dit jaar gaan sparen: 94% tegenover 90% in 2023. Ze hebben een grotere spaarbuffer én stellen er hogere eisen aan. Ook opvallend is de aanzienlijke daling in het percentage ...
Meer dan 10 miljoen euro per maand automatisch sparen
Al meer dan 350 duizend mensen sparen in totaal zo’n 10 miljoen euro per maand met ‘Rond af & Spaar’. Zo bouwen zij bijna ongemerkt een buffer op van gemiddeld zo’n 30 euro spaargeld per maand per ...
ING Spaaronderzoek: Lang niet iedereen beschikt over voldoende spaarbuffer
Lang niet iedereen beschikt over voldoende spaarbuffer, zo blijkt uit het ING Spaaronderzoek. Toch sparen de meeste Nederlanders wel, vooral om financiële tegenvallers op te vangen maar ook voor va...