Online fraude blijft een groeiende zorg. Uit nieuw onderzoek van ING en Validators blijkt dat Nederlanders zich steeds bewuster zijn van de risico’s. Tegelijkertijd geven mensen aan dat ze behoefte hebben aan meer heldere en toegankelijke informatie over hoe ze zich kunnen beschermen. ING speelt hierop in met een nieuwe social media campagne die op 30 september van start gaat.
ING en onderzoeksbureau Validators onderzochten de behoefte van Nederlanders op het gebied van veiligheid, online bankieren en fraudebestrijding.
- Steeds meer Nederlanders schatten in dat ze (zeer) waarschijnlijk slachtoffer kunnen worden van online fraude.
- Zorgen over valse webshops en technologische ontwikkelingen zoals AI en voice cloning nemen toe.
- Mensen voelen zich veiliger bij online bankieren wanneer ze goed geïnformeerd zijn over risico’s en beschermingsmaatregelen.
- Een grote meerderheid wil regelmatig geïnformeerd worden over veilig bankieren en frauderisico’s.
- Jongeren uit generatie Z voelen zich minder goed geïnformeerd en kwetsbaarder over hoe ze fraude kunnen herkennen en voorkomen.
Als vervolg op de “Check het Gesprek”- campagne lanceert ING een nieuwe social media campagne. In deze campagne worden andere vormen van fraude, zoals datingfraude en aankoopfraude, concreet gemaakt. De boodschap van de campagne: met een tweede paar ogen ben je weerbaarder. Check bij iemand uit je omgeving wat die vindt van een online aanbieding of verzoek om geld over te maken. Samen zie je meer. Door samen met iemand uit de omgeving naar het bericht van de fraudeur te kijken, kan oplichting worden herkend en schade voorkomen.
“Fraude voorkomen begint bij bewustwording,” zegt Adine Wempe, directeur Fraude bij ING. “We zien dat mensen steeds vaker willen weten hoe ze fraude kunnen herkennen en voorkomen. Daarom zetten we in op begrijpelijke informatie via kanalen die mensen dagelijks gebruiken.”
Fraude begint bij bewustwording. Daarom zetten we in op begrijpelijke informatie via kanalen die mensen dagelijks gebruiken.Adine Wempe, directeur fraude bij ING
Wempe vervolgt: “Fraudeurs rekenen erop dat je alleen beslist. Door een tweede paar ogen in te schakelen, vergroot je je weerbaarheid. Of het nu gaat om een vreemd bericht, een ongebruikelijke financiële hulpvraag of een aanbieding die te mooi lijkt om waar te zijn — samen zie je meer.”
Door een tweede paar ogen in te schakelen, vergroot je je weerbaarheid. Of het nu gaat om een vreemd bericht, een ongebruikelijke financiële hulpvraag of een aanbieding die te mooi lijkt om waar te zijn - samen zie je meer.Adine Wempe, directeur fraude bij ING
ING benadrukt dat effectieve fraudepreventie vraagt om samenwerking tussen banken, overheid, politie, telecombedrijven en sociale media. “Wij blijven alle partijen oproepen om samen te werken en een stap vooruit te zetten in de strijd tegen online fraude,” aldus Wempe.
De campagne is ontwikkeld in samenwerking met TBWA\NEBOKO en is te zien op Instagram en TikTok tot eind november.
Contactgegevens
-
Download vCard
- Alexandra Schippers
-
Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability - alexandra.schippers@ing.com
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
ING introduceert meetmethode voor financiële gezondheid
Met de Financieel Gezondheid Indicator meet ING het effect van haar producten op financiële gezondheid, stimuleert producten met een positief effect en deelt inzichten voor maatschappelijke vooruit...
ING breidt aanbod Private Markets uit met strategie gericht op energietransitie
ING Nederland versterkt haar Private Markets-aanbod met de toevoeging van de evergreen strategie van Macquarie Asset Management. Deze strategie richt zich op investeringen in infrastructuurproject...
ING publiceert Klimaatupdate 2025
Vandaag hebben we ons Klimaatupdate 2025 gepubliceerd. Deze publicatie beschrijft onze voortdurende inzet om de transitie naar een koolstofarme economie te helpen versnellen.
Met de ING Spaartaxi wordt sparen iets waar je over praat – en mee begint
Ontdek de ING Spaartaxi: eerlijke gesprekken, inspirerende verhalen en praktische tips om jongeren te helpen hun spaardoelen te bereiken en geldstress te verminderen.