ING lanceert nieuwe campagne voor betere bescherming

Nederlanders blijven bezorgd over online fraude

Online fraude blijft een groeiende zorg. Uit nieuw onderzoek van ING en Validators blijkt dat Nederlanders zich steeds bewuster zijn van de risico’s. Tegelijkertijd geven mensen aan dat ze behoefte hebben aan meer heldere en toegankelijke informatie over hoe ze zich kunnen beschermen. ING speelt hierop in met een nieuwe social media campagne die op 30 september van start gaat.

 

Steeds meer Nederlanders denken dat ze slachtoffer kunnen worden van fraude

ING en onderzoeksbureau Validators onderzochten de behoefte van Nederlanders op het gebied van veiligheid, online bankieren en fraudebestrijding.

De belangrijkste inzichten:

  • Steeds meer Nederlanders schatten in dat ze (zeer) waarschijnlijk slachtoffer kunnen worden van online fraude.
  • Zorgen over valse webshops en technologische ontwikkelingen zoals AI en voice cloning nemen toe.
  • Mensen voelen zich veiliger bij online bankieren wanneer ze goed geïnformeerd zijn over risico’s en beschermingsmaatregelen.
  • Een grote meerderheid wil regelmatig geïnformeerd worden over veilig bankieren en frauderisico’s.
  • Jongeren uit generatie Z voelen zich minder goed geïnformeerd en kwetsbaarder over hoe ze fraude kunnen herkennen en voorkomen.

 

ING lanceert nieuwe campagne: ‘Wie is jouw tweede paar ogen?’

Als vervolg op de “Check het Gesprek”- campagne lanceert ING een nieuwe social media campagne. In deze campagne worden andere vormen van fraude, zoals datingfraude en aankoopfraude, concreet gemaakt. De boodschap van de campagne: met een tweede paar ogen ben je weerbaarder. Check bij iemand uit je omgeving wat die vindt van een online aanbieding of verzoek om geld over te maken. Samen zie je meer. Door samen met iemand uit de omgeving naar het bericht van de fraudeur te kijken, kan oplichting worden herkend en schade voorkomen.

 

Samenwerking als sleutel voor tegengaan van fraude

“Fraude voorkomen begint bij bewustwording,” zegt Adine Wempe, directeur Fraude bij ING. “We zien dat mensen steeds vaker willen weten hoe ze fraude kunnen herkennen en voorkomen. Daarom zetten we in op begrijpelijke informatie via kanalen die mensen dagelijks gebruiken.”

Fraude begint bij bewustwording. Daarom zetten we in op begrijpelijke informatie via kanalen die mensen dagelijks gebruiken.  Adine Wempe, directeur fraude bij ING

Wempe vervolgt: “Fraudeurs rekenen erop dat je alleen beslist. Door een tweede paar ogen in te schakelen, vergroot je je weerbaarheid. Of het nu gaat om een vreemd bericht, een ongebruikelijke financiële hulpvraag of een aanbieding die te mooi lijkt om waar te zijn — samen zie je meer.”

Door een tweede paar ogen in te schakelen, vergroot je je weerbaarheid. Of het nu gaat om een vreemd bericht, een ongebruikelijke financiële hulpvraag of een aanbieding die te mooi lijkt om waar te zijn - samen zie je meer. Adine Wempe, directeur fraude bij ING

ING benadrukt dat effectieve fraudepreventie vraagt om samenwerking tussen banken, overheid, politie, telecombedrijven en sociale media. “Wij blijven alle partijen oproepen om samen te werken en een stap vooruit te zetten in de strijd tegen online fraude,” aldus Wempe.

 

De campagne is ontwikkeld in samenwerking met TBWA\NEBOKO en is te zien op Instagram en TikTok tot eind november.

 

Contactgegevens

Gerelateerde onderwerpen

Ontvang het laatste ING nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL