Wat als je kon meten of een financieel product écht bijdraagt aan de financiële gezondheid van klanten? ING introduceert vandaag de Financiële Gezondheid Indicator (FGI): een innovatieve meetmethode die laat zien welke producten en diensten klanten kunnen helpen om financieel gezonder te worden en welke juist risico's met zich meebrengen. De FGI stelt ING in staat om haar productaanbod te verbeteren en klanten beter te ondersteunen. De aanpak is onderdeel van de strategie van ING om bij te dragen aan financiële gezondheid van haar klanten en aan maatschappelijke vooruitgang.
Financiële gezondheid gaat over je geldzaken op orde hebben en houden, nu en met het oog op de toekomst. De FGI onderzoekt dit op basis van geaggregeerde en geanonimiseerde klantdata aan de hand van vijf onderdelen:
3. Financiële buffer: is er voldoende ruimte om onverwachte uitgaven of inkomensverlies op te vangen?
Elk onderdeel krijgt een score van 0,1 of 2 punten. De totaalscore (0-10) plaatst klantgroepen in vier categorieën: van ‘onder druk’ tot 'gezond'. Door deze klantgroepen vervolgens te koppelen aan het gebruik van ING-producten, ontstaat een beeld van het gebruik en het effect van ING-producten en diensten op de financiële fitheid van klanten.
- Automatisch sparen en doelgericht sparen aantoonbaar bijdragen aan financiële fitheid, vooral bij klantgroepen die hier het meeste baat bij hebben. Het gecombineerde gebruik van beide diensten versterkt dit effect.
- 'Rond af & Spaar', waarbij betalingen worden afgerond en het verschil automatisch wordt gespaard, in de huidige vorm nog geen positief effect blijkt te hebben.
- Roodstand en persoonlijke leningen financiële fitheid onder druk kunnen zetten, afhankelijk van het gebruik.
- Beleggen draagt bij aan financiële gezondheid, al wordt dit minder gebruikt door mensen met een beperkt budget.
Peter Jacobs, CEO ING Nederland en afzwaaiend voorzitter van de Nationale Coalitie Financiële Gezondheid: “Met deze meetmethode kunnen we echt impact maken voor onze klanten. Maar financiële gezondheid van onze samenleving verbeteren lukt niet alleen. Daarom delen we de FGI binnen de Nationale Coalitie Financiële Gezondheid én internationaal. Het laat zien hoe banken strategisch en meetbaar kunnen bijdragen aan financiële gezondheid door producten en diensten te ontwikkelen die goed zijn voor klanten, de bank en de maatschappij. Zo maken we financiële gezondheid onderdeel van het DNA van bankieren.”
Met deze meetmethode kunnen we echt impact maken voor onze klanten. Zo maken we financiële gezondheid onderdeel van het DNA van bankieren.Peter Jacobs, CEO ING Nederland
Japke Kaastra, Hoofd Financiële Gezondheid bij ING Nederland: “Financieel gezond zijn geeft grip, rust en ruimte. De kracht van FGI is dat we daadwerkelijk zien wat echt werkt, maar ook voor welke klantgroepen en in welke mate. Daarom stimuleren we spaaroplossingen die écht verschil maken, zoals automatisch sparen en doelsparen, juist bij klantgroepen die er profijt van hebben. We verbeteren diensten, zoals ‘Rond af & Spaar’, om effectiviteit te vergroten. En maken beleggen ook met kleine bedragen toegankelijk voor mensen die meer uit hun spaargeld kunnen en willen halen. Tot slot nemen we maatregelen die verantwoord gebruik van kredietproducten actief bevorderen.”
De kracht van FGI is dat we daadwerkelijk zien wat echt werkt, maar ook voor welke klantgroepen en in welke mate.Japke Kaastra, Hoofd Financiële Gezondheid bij ING Nederland
ING is gevraagd om de FGI onlangs te presenteren op EMERGE Voices of Change 2025, de conferentie over financiële gezondheid van het Financial Health Network in San Diego.
Jennifer Tescher, oprichter en CEO van het Financial Health Network: “ING laat zien wat er mogelijk is als je financiële gezondheid écht centraal stelt. Tijdens EMERGE 2025 deelde ING niet alleen hoe de bank producten verkoopt, maar meet of klanten er daadwerkelijk financieel gezonder van worden. Dat is precies de verschuiving die nodig is: van transacties naar klantuitkomsten. ING’s aanpak is een voorbeeld voor de sector: dit is hoe je financiële gezondheid verankert in de kern van je dienstverlening.”
ING’s aanpak is een voorbeeld voor de sector: dit is hoe je financiële gezondheid verankert in de kern van je dienstverlening.Jennifer Tescher, oprichter en CEO van het Financial Health Network
ING deelt de methode, vastgelegd in een whitepaper, met andere banken, toezichthouders en beleidsmakers via de Nationale Coalitie Financiële Gezondheid (NCFG) en haar opvolger Stichting Financiële Gezondheid Nederland (SFGN), met als doel om de financiële gezondheid in Nederland en daarbuiten structureel te verbeteren. ING blijft zich inzetten om samen met partners van de NCFG concreet aan de slag te gaan met de resultaten van het whitepaper, bijvoorbeeld door het gebruik van automatisch sparen en doelsparen onder financieel kwetsbare huishoudens te vergroten.
Het whitepaper over de Financieel Gezondheid Indicator is geschreven door Peter Jacobs, CEO bij ING Nederland, Japke Kaastra, Hoofd Financiële Gezondheid bij ING Nederland en Léon Wijnands, Hoofd Duurzaamheid bij ING Nederland. De FGI is gebaseerd op internationale (UNEP-FI) en Nederlandse (Nibud) normen. De FGI onderzoekt kleine, willekeurige steekproeven van geanonimiseerde klantdata, zonder dat individuele klanten herkenbaar zijn. De FGI maakt het mogelijk om op betrouwbare wijze inzichten te verkrijgen over grote groepen mensen. Deze inzichten worden uitsluitend ingezet om producten en diensten te verbeteren, en niet voor commerciële doeleinden. Toepassing op individueel niveau is uitgesloten.
Het whitepaper is hier te lezen.
Contactgegevens
-
Download vCard
- Alexandra Schippers
-
Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability - alexandra.schippers@ing.com
Kopieer link
https://nieuws.ing.nl/nl-NL/257459-ing-introduceert-meetmethode-voor-financiele-gezondheid/Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
Kameleon-zonnepanelen op daken Artis zorgen voor voordeel scholieren en stadspashouders
Vandaag op de 750ste verjaardag van Amsterdam krijgt Artis ruim 600 zonnepanelen op haar daken cadeau, waarvan een groot deel zogenoemde Kameleon-panelen. Naast de passende vorm, kleuren deze panel...
ING luistert, leert en handelt om ervaren discriminatie te voorkomen
ING Nederland neemt maatregelen tegen ervaren discriminatie na rapporten van DNB en Ministerie van Financiën in 2024. Lees meer over onze aanpak en verbeteringen.
Milieudefensie spant klimaatzaak aan tegen ING
Vandaag heeft Milieudefensie officieel een rechtszaak aangespannen tegen ING en onze aanpak voor klimaatactie door het overhandigen van een dagvaarding.
Iedereen zou moeten werken aan zijn digitale weerbaarheid
Vandaag gaat de campagne “Unlock Digitale Weerbaarheid” van start. Het is een initiatief van KPN en ING, in nauwe samenwerking met de politie en overheid, om de digitale weerbaarheid van Nederlande...