Eigen woning geeft jongere generatie status, ouderen financiële zekerheid

ING Woonbericht: GenZ heeft het zwaar op de woningmarkt

Voor het eerst sinds de jaren 50 daalt het vertrouwen om toe te treden tot de huizenmarkt bij een jongere generatie. Uit het ING Woonbericht, dat dit keer generaties op de woningmarkt onderzoekt, blijkt dat GenZ zich het vaakst zorgen maakt over woonmogelijkheden de komende jaren. Deze generatie verwacht in de toekomst concessies te moeten doen en leunt vaker op financiële steun van familie om een huis te kopen. 

Alle generaties vinden het belangrijk om zelf een woning te bezitten. Een derde van de woningbezitters ervaart bij de keuze voor huizenbezit sociale druk van de familie of omgeving. Ook status speelt een rol, vooral bij de jongere generaties, terwijl dit onder babyboomers nauwelijks een drijfveer was. Babyboomers kochten een woning omdat het financieel verstandig was en werden niet opgevoed met het idee dat het bezitten van een woning belangrijk was. Hun ouders hadden meestal geen eigen koopwoning. “Het onderzoek laat zien dat woningbezit in de decennia na de wederopbouw steeds normaler wordt. Deze trend wordt met GenZ doorbroken. Terwijl de druk toeneemt, want zonder eigen woning worden ze gezien als achterblijvers. Daarmee raakt het hun status”, zegt Wim Flikweert, Manager Wonen bij ING.

Het onderzoek laat zien dat woningbezit in de decennia na de wederopbouw steeds normaler wordt. Deze trend wordt met GenZ doorbroken.  Wim Flikweert, Manager Wonen bij ING. 

GenZ: offers gebracht voor eigen woning

GenZ'ers en millennials geven het vaakst aan offers te hebben gebracht om een huis te kunnen kopen. Van de woningbezitters maakte de GenZ’er zich het meeste zorgen of het die woning ooit zou kunnen betalen (56%), gevolgd door de millennials (55%), GenX (37%) en de babyboomers (31%). Ook maakte een meerderheid van GenZ en de millennials zich voor hun woningaankoop zorgen of ze ooit wel een geschikte woning zouden kunnen vinden. De beschikbaarheid van woningen ten tijde van hun zoektocht naar een eerste koopwoning en de “vanzelfsprekendheid” om een woning te kunnen bemachtigen, beoordelen GenZ-ers het laagst. “Opvallend is dat zowel veel babyboomers als GenZ'ers aangeven dat het in hun tijd een uitdaging was om een huis te kopen. Daar zie je een enigszins wrange parallel tussen de naoorlogse generatie en de huidige”, aldus Flikweert.

Opvallend is dat zowel veel babyboomers als GenZ'ers aangeven dat het in hun tijd een uitdaging was om een huis te kopen. Daar zie je een enigszins wrange parallel tussen de naoorlogse generatie en de huidige Wim Flikweert, Manager Wonen bij ING. 

Jongere woningkopers combineren verschillende financieringsmogelijkheden

Het onderzoek toont aan dat de jongere generatie meerdere financieringsvormen nodig heeft om een huis te kunnen kopen. Zo speelt spaargeld en de familielening bij veel GenZ’ers een rol, terwijl de meerderheid van GenX en de babyboomers hun huis volledig met een hypotheek konden kopen. Bij de babyboomers kreeg slechts 6% hulp van de ouders, bij GenZ ligt dat aantal op 29%. Bijna de helft van de huiseigenaren heeft hun eerste woning volledig met een hypotheek gefinancierd, dat aantal ligt het hoogst bij GenX (62%) en het laagst bij GenZ (24%). Van de jongere generaties GenZ en Millennials hebben veruit de meeste ouders een eigen huis. “Ouders met eigen huis stimuleren hun kinderen wellicht meer in het kopen van een huis, maar zijn ook vaak vermogender en dus ook beter in staat hun kroost te helpen om een woning te bemachtigen”, zegt Flikweert.  

Zorgen over de toekomst

Meer dan de helft (55%) van de GenZ'ers maakt zich zorgen over zijn eigen woonmogelijkheden in de komende jaren, tegenover slechts een vijfde van de babyboomers. Ook verwacht een groot deel van deze generatie concessies te moeten blijven doen op de woonwensen. GenZ staat dan ook veruit het meest (41%) open voor alternatieve woonvormen, zoals gedeeld wonen, terwijl slechts 18% babyboomers hier zin in heeft. Toch heeft een ruime meerderheid van GenZ nog steeds vertrouwen dat het in de toekomst een geschikte woning zal vinden. Bij de babyboomers ligt dat percentage een stuk lager; slechts twee op de vijf denken dit. “Dit heeft mogelijk te maken met het beperkte aantal seniorenwoningen dat op de markt beschikbaar is”, aldus Flikweert.

Woonindex stijgt licht naar 110

Het vertrouwen in de woningmarkt is afgelopen kwartaal weer licht gestegen, van 108 naar 110, vooral dankzij een verbeterde economische situatie. Deze economische verbetering wordt gevoeld door alle groepen. Doorstromers ervaren daarnaast dat hun financiële situatie verbetert, terwijl starters juist een stijging in de hypotheekrente merken. Tegelijkertijd dalen de verwachtingen rondom de eigen financiële situatie en de huizenprijzen licht.

INDEX Q4.png
  • png

*Definitie generaties ING Woonbericht

Generatie Z (18–28 jaar) → Geboren tussen 1997 en 2007

Millennials (29–43 jaar) → Geboren tussen 1982 en 1996

Generatie X (44–59 jaar) → Geboren tussen 1966 en 1981

Babyboomers (60 jaar of ouder) → Geboren in 1965 of eerder

Contactgegevens

Ontvang het laatste ING nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL