De KNVB en ING hebben vandaag hun samenwerkingsovereenkomst verlengd tot en met 2028. Daarmee blijft ING ook de komende jaren hoofdsponsor van het Nederlandse voetbal, van de OranjeLeeuwinnen tot de jongste welpen. De succesvolle samenwerking tussen de KNVB en ING bestaat al meer dan vijfentwintig jaar en daarmee is de bank één van langstlopende sponsoren van de voetbalbond. In die jaren toonde ING zich een partner van het hele Nederlandse voetbal en leverde de bank onder andere een belangrijke bijdrage aan de populariteit van het vrouwenvoetbal, helpt het 550 amateurverenigingen vooruit en is met steun van ING het Welpenvoetbal en het G-voetbal opgebouwd. De komende jaren trekken ING en KNVB samen op om een verdere groei van het meiden- en vrouwenvoetbal te realiseren en blijft ING amateurverenigingen ondersteunen. Op die manier hoopt ING dat iedereen overal in Nederland kan blijven genieten van zijn sport.
“Voetbal verbindt in Nederland 1,2 miljoen voetballers en nog veel meer voetballiefhebbers. De KNVB heeft als doelstelling dat iedereen op elk niveau een leven lang kan genieten van het voetbal. Iedereen is welkom en mag meedoen en meegenieten, van jong tot oud en van recreanten tot de wereldtop. Hierbij steunt ING ons en het Nederlandse voetbal al ruim 25 jaar. Wij zijn heel trots op zo’n trouwe en gecommitteerde partner en kijken uit naar onze verlengde samenwerking de komende jaren", aldus Just Spee, bondsvoorzitter KNVB.
We blijven hoofdsponsor van de KNVB, omdat voetbal een onmisbare rol speelt in onze samenleving. Voetbal is voor iedereen. In de komende jaren willen we ons ervoor blijven inzetten dat het voetbalveld voor iedereen toegankelijk is en blijft.Ruud van Dusschoten, CEO van ING in Nederland
“In 2020 hebben we met de KNVB de ambitie uitgesproken om het meiden- en vrouwenvoetbal nog meer te integreren in de voetbalwereld. Met als gezamenlijk doel een groei van 25% naar 200.000 vrouwelijke KNVB-leden en 25% meer vrouwelijk kader bij amateurclubs. We blijven ons volop inzetten om die doelstellingen te behalen. Afgelopen jaar zijn we bijvoorbeeld met zestig nieuwe voetbalverenigingen de samenwerking aangegaan om het meiden- en vrouwenvoetbal verder te ontwikkelen”, aldus Van Dusschoten.
Aan de basis van het Nederlandse voetbal staan de amateurverenigingen. ING steunt het amateurvoetbal al jaren als sponsor van tenminste 550 verenigingen. ING adviseert amateurclubs hoe zij hun vereniging gezond kunnen houden, ook na de zware corona-tijd.
Van Dusschoten: “De gevolgen van de pandemie raken ook het voetbal. Verenigingen hadden het erg zwaar mét en dan weer zonder wedstrijden, trainingen, publiek etc.. En er waren lange perioden zonder inkomsten uit de kantine en andere verenigingsactiviteiten. We willen in de komende tijd samen met de verenigingen bouwen aan wat er nodig is om de clubs nu en in de toekomst gezond te houden.”
Met Nationale Nederlanden, als onderdeel van ING, werden in 1988 de eerste stappen in de samenwerking met KNVB gezet. Sinds 1996 is ING Bank sponsor van het hele Nederlandse voetbal en per januari 2010 ook hoofdsponsor en shirtsponsor van het Nederlands Elftal, de OranjeLeeuwinnen en alle overige vertegenwoordigende elftallen.
ING ondersteunt het Nederlandse voetbal in de breedte. Met het amateurvoetbalprogramma ontwikkelen de KNVB en ING samen het welpenvoetbal, G-voetbal en het meiden- en vrouwenvoetbal.
- KNVB en ING investeren in programma’s om de allerjongsten op de velden (de welpen) op een speelse manier in aanraking te laten komen met voetbal. Met speciale aandacht voor de meisjes.
- Samen met de Oranjespelers hebben ING en KNVB een financieel steunpakket van 11 miljoen euro in het leven geroepen om financiële consequenties van de coronacrisis voor voetbalclubs te beperken.
- De ING Trainersbeurs heeft tot doel om in vier jaar 400 vrouwen op te leiden tot trainer, scheidsrechter, hoofd opleidingen of bestuurder in het amateurvoetbal.
- Voor voetballiefhebbers met een lichamelijke en/of een verstandelijke beperking is de weg naar de plaatselijke voetbalclub minder gemakkelijk te vinden. Er zijn namelijk aanpassingen nodig zodat ook zij kunnen voetballen. Bijvoorbeeld door extra begeleiding of met passend voetbalaanbod in de buurt. De ambitie is om in elke Nederlandse gemeente minimaal één voetbalclub met G-voetbal te hebben.
Om de contractverlenging te vieren creëerde beeldend kunstenaar Marloes Vreeswijk op verzoek van ING en KNVB een kunstwerk van hesjes, omdat het bekende ING-hesje al meer dan 25 jaar kleur geeft aan het Nederlandse voetbal. Dit kunstwerk is t/m 26 maart op Utrecht Centraal Station te bewonderen.
Contactgegevens
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
Iedereen zou moeten werken aan zijn digitale weerbaarheid
Vandaag gaat de campagne “Unlock Digitale Weerbaarheid” van start. Het is een initiatief van KPN en ING, in nauwe samenwerking met de politie en overheid, om de digitale weerbaarheid van Nederlande...
Reactie ING op uitzending van Radar over sanctiescreening en discriminatie
Het consumentenprogramma Radar besteedde op maandag 30 september 2024 aandacht aan sanctiescreening en discriminatie. Hier leest u onze reactie.
ING onderzoek: Helft van jongeren van generatie Z heeft schulden
ING start een meerjarenprogramma om jongeren te helpen financieel gezond te zijn en te blijven. De campagne “Jouw geld, jouw keuze”, gemaakt in samenwerking met jongeren zelf, vormt de aftrap en is...
ING Nederland start ontwikkeling nieuwe hoofdkantoorlocatie
ING Nederland start met de ontwikkeling van een nieuwe hoofdkantoorlocatie aan de Bijlmerdreef 98 in Amsterdam Zuidoost. De bank verwacht medio 2027 het nieuwe kantoor te betrekken
Reactie ING op aankondiging Milieudefensie
ING's reactie op de aankonding van Milieudefensie dat zij een juridische procedure tegen ING start over ING's klimaataanpak.