Op 6 juli start het Europees Kampioenschap voetbal voor vrouwen. Als hoofdsponsor van het Nederlandse voetbal steunt ING de OranjeLeeuwinnen in hun strijd om opnieuw Europees kampioen te worden. ING zet tijdens dit EK de campagne ‘Niemand buitenspel’ in om een taboe te doorbreken. In elk voetbalelftal zit, zo blijkt uit cijfers van Jeugdfonds Sport, gemiddeld één kind uit een gezin met financiële zorgen. Voor hun ouders is het vaak lastig om de contributie of andere kosten van een voetbalclub te betalen. ING wil de drempel om te praten over financiële problemen en schulden verlagen, want vaak zijn er meer mogelijkheden dan ouders of verenigingen weten om toch te kunnen voetballen, ook als er even geen geld is.
Leon Wijnands, directeur duurzaamheid bij ING Nederland: “Niemand mag, om welke reden dan ook, buitenspel komen te staan. We bieden daarom onder andere een oplossing met financieel contactpersonen bij voetbalverenigingen. Sinds de lancering van dit initiatief hebben al meer dan 75 amateurverenigingen zich hiervoor aangemeld. We willen dit snel uitbreiden naar alle 550 verenigingen waarvan ING sponsor is, om hopelijk later dit jaar alle amateurvoetbalverenigingen in Nederland te voorzien van een route om leden met geldzorgen bij te kunnen staan.”
Niemand mag, om welke reden dan ook, buitenspel komen te staan. We bieden daarom onder andere een oplossing met financieel contactpersonen bij voetbalverenigingen.Leon Wijnands, directeur duurzaamheid bij ING Nederland
Via de website www.ing.nl/niemandbuitenspel kunnen leden met geldzorgen op een eenvoudige, laagdrempelige en anonieme manier gebruik maken van de online middelen van Geldfit en De Voorzieningenwijzer. De website zorgt ervoor dat leden van amateurclubs in een oogopslag kunnen zien welke lokale voorzieningen er zijn in hun gemeente. Er zijn natuurlijk ook mensen die digitaal niet zo vaardig zijn of gewoon graag even iemand willen spreken over dit onderwerp. Daarom introduceert ING bij iedere vereniging die meedoet een financieel contactpersoon.
De financieel contactpersoon is iemand bij wie leden van de club terecht kunnen voor vragen over dit onderwerp. Dat kan een vrijwilliger zijn van de club of een vrijwilliger van ING. De financieel contactpersoon wijst leden op de hulp en (lokale) voorzieningen die beschikbaar zijn en begeleidt hen bij het aanvragen van deze bestaande regelingen. In de gesprekken die de financieel contactpersonen voeren, proberen zij de schaamte die er vaak is weg te nemen.
Door financieel contactpersonen in te zetten die mensen op een laagdrempelige manier wegwijs maken in de verschillende regelingen, willen ING, KNVB, SchuldenlabNL, De VoorzieningenWijzer en de NSR (Nederlandse Schuldhulproute) zorgen dat kinderen toch kunnen (blijven) voetballen. ING vraagt hier in haar campagne tijdens het EK voetbal voor vrouwen aandacht voor, onder andere in tv-commercials en online advertenties.
In een podcast onder leiding van Barbara Barend gaan initiatiefnemer ING, een bestuurslid van amateurvoetbalvereniging Zeeburgia en een expert op het gebied van schuldhulpverlening met elkaar in gesprek. Ze spreken over verborgen armoede, het initiatief om met financieel contactpersonen dit taboe bij voetbalverenigingen te doorbreken en de verwachtingen voor het EK voetbal voor vrouwen.
De samenwerking tussen de KNVB en ING bestaat al meer dan vijfentwintig jaar. In die jaren leverde ING onder andere een bijdrage aan de populariteit van het vrouwenvoetbal. De komende jaren trekken ING en KNVB samen op om een verdere groei van het meiden- en vrouwenvoetbal te realiseren en blijft ING amateurverenigingen ondersteunen. Op die manier hoopt ING dat iedereen overal in Nederland kan blijven genieten van de sport.
Contactgegevens
Kopieer link
https://nieuws.ing.nl/nl-NL/216137-ing-campagne-niemand-buitenspel-doorbreekt-taboe-op-verborgen-armoedeGerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
ING onderzoek: Helft van jongeren van generatie Z heeft schulden
ING start een meerjarenprogramma om jongeren te helpen financieel gezond te zijn en te blijven. De campagne “Jouw geld, jouw keuze”, gemaakt in samenwerking met jongeren zelf, vormt de aftrap en is...
ING en KNVB gaan amateurvoetbalclubs helpen verduurzamen met modulaire houtbouw
ING treedt toe tot de Groene Club en slaat samen met de KNVB de handen ineen om amateurvoetbalclubs te verduurzamen met modulaire houtbouw
ING en Kroonenberg Groep schenken Amsterdam 5500 zonnepanelen voor maatschappelijke gebouwen
Ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan van Amsterdam schenken ING en het Amsterdamse vastgoedbedrijf Kroonenberg Groep de stad ruim 5500 zonnepanelen. Hiermee willen de twee bedrijven, die beide...
ING BeleggersBarometer daalt licht naar 127 punten
De zomer is in aantocht. Ondanks de daling van de BeleggersBarometer laten de meeste beleggers (88%) zich niet leiden door het beursgezegde “Go away in May, but remember to come back in September”.
Money Start en ING maken zich hard voor financiële educatie van jongeren
Money Start en ING lanceren de landelijke campagne “Doe ff lekker niet”, gericht op financiele educatie en de preventie van schulden bij jongeren.