Vandaag is in het Rijksmuseum de stem van Rembrandt onthuld. Met behulp van stemtechnologie en data heeft ING samen met verschillende experts een reconstructie gemaakt van de schildertechniek, het karakter, de taal en het stemgeluid van Rembrandt. Het resultaat: ‘De Rembrandt Tutorials’ gegeven door de ‘stem’ van de grootmeester ‘zelf’. In zijn eigen woorden, taal en uitspraak en met zijn eigen stemgeluid. Hierdoor kan Rembrandt ‘zelf’, 350 jaar na zijn overlijden, heel Nederland schilderles geven.
Tjitske Benedictus, Hoofd Sponsoring ING Nederland: “2019 is het Jaar van Rembrandt en vieren we als hoofdsponsor van het Rijksmuseum de onsterfelijkheid van één van de grootste schildermeesters uit de Nederlandse geschiedenis. Wat veel mensen niet weten is dat een groot deel van het leven van Rembrandt in het teken stond van het overbrengen van zijn schildertechnieken aan zijn leerlingen. Met de reconstructie van zijn stem kunnen we de grootmeester na 350 jaar weer les laten geven. Zo maken we op een innovatieve manier Rembrandt toegankelijk voor heel Nederland.”
ING heeft de afgelopen 6 maanden samen met reclamebureau J. Walter Thompson Amsterdam en experts gewerkt aan de reconstructie van de stem van Rembrandt en de Rembrandt Tutorials.
De schildertechniek en het karakter van Rembrandt zijn geanalyseerd door experts van het Rijksmuseum. Het Instituut voor de Nederlandse Taal heeft vervolgens de tutorials vertaald naar het Nieuwnederlands, de taal die in de tijd van Rembrandt gesproken werd. Omdat de manier van schrijven verschilt van de uitspraak, heeft de Universiteit van Leiden geholpen bij de uitspraak van de 17de-eeuwse taal. Op basis van alle hiervoor genoemde data is in samenwerking met de Technische Universiteit Carnegie Mellon de stem van Rembrandt gereconstrueerd.
Rita Singh, Speech scientist van Carnegie Mellon University: “Met behulp van moderne technologie en het gebruik van data is veel mogelijk. We zien het gebruik van biometrie, identificatiemethoden op basis van unieke lichaamskenmerken, toenemen. Het is al mogelijk om gezichten te schetsen die overeenkomen met het stemgeluid. Deze technologie hebben we omgedraaid voor de reconstructie van het stemgeluid van Rembrandt. Voor zover ik weet, is het voor het eerst dat een stem is gereconstrueerd op basis van gegevens uit zelfportretten en data. Zonder de technologische ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie zou dat niet mogelijk zijn geweest.”
Met de Rembrandt Tutorials kan iedereen leren schilderen als Rembrandt. In de reeks van 6 tutorials worden verschillende onderwerpen belicht, waaronder het maken van portretten en schetsen, schildertechniek & materiaal, licht & onderschildering en opwerken in kleur. De Rembrandt Tutorials zijn vanaf vandaag te bekijken via het YouTube-kanaal van ING Nederland en via ing.nl/rembrandt.
- Karin van der Pol
-
Corporate Zaken, Kantoren, Geldautomaten, Klantenservice
Private Banking & Beleggen, HR - karin.van.der.pol@ing.com
- tel:+31 6 5495 6163
Contactgegevens
-
- Harold Reusken
-
Head of Media Relations ING Nederland
Corporate Zaken
Sponsoring - harold.reusken@ing.com
-
- Alexandra Schippers
-
Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability - alexandra.schippers@ing.com
-
- Daan Heijbroek
-
Hypotheken
ING Research (Economisch Bureau) Algemeen
Sparen
Pensioenen & Verzekeringen
Privacy - daan.heijbroek@ing.com
Kopieer link
https://nieuws.ing.nl/nl-NL/188739-stem-van-rembrandt-gereconstrueerd-met-technologie-en-dataGerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
ING BeleggersBarometer: beleggersvertrouwen weer positief
De ING BeleggersBarometer stijgt in juni verder naar een score van 107, een verdere toename ten opzichte van de 93 in mei. Beleggers zijn in juni positiever over de waarde van hun eigen beleggingsp...
ING-onderzoek: het gemak van achteraf betalen komt met financiële risico's
Achteraf betalen groeit in Nederland, maar 32% van de gebruikers ervaart betaalproblemen. ING benadrukt het belang van bewustwording en bescherming.
Sparen voor kinderen begint zelfs vóór de geboorte
Uit het ING-onderzoek blijkt dat 85% van de ouders spaart voor hun kind. De meesten openen direct na de geboorte een spaarrekening op naam van het kind. Ouders van heel jonge kinderen (0-7 jaar) sp...
Nederlanders na vijf jaar thuiswerken: andere woonwensen en prioriteiten
Comfort en een thuisgevoel zijn belangrijker geworden. Zo hecht 73% nu meer waarde aan wooncomfort en 61% aan hun woning zelf. Tegelijkertijd voelt voor 24% de woning door het thuiswerken meer als ...
ING lanceert EK-campagne: trotse supporter van Nederlands vrouwenvoetbal
In aanloop naar het EK Vrouwenvoetbal 2025 lanceert ING de campagne “Van dromen naar doelen” – een ode aan meiden en vrouwen die hun dromen najagen, op het veld en daarbuiten.