De nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2 is bij 82% van de Nederlanders nog onbekend. Na uitleg van wat PSD2 is, verwacht echter bijna de helft (46%) van de Nederlanders nieuwe betaaldiensten te gaan gebruiken die straks door de nieuwe wet mogelijk zijn. Onder jongeren (18-34 jaar) is dit zelfs 64%. Dat blijkt uit de ING Digitale Monitor, een halfjaarlijks onderzoek onder ruim 1.500 Nederlanders. Door PSD2 kunnen consumenten andere bedrijven toegang geven tot hun betaalrekeningen en zo gebruik maken van nieuwe online diensten. Alleen nadat ze hiervoor zelf expliciet toestemming hebben gegeven. Nederlanders staan vooral open voor de mogelijkheid om te kunnen betalen vanuit één omgeving met iedere betaalrekening (29%) en om al hun betaalrekeningen in één overzicht te kunnen zien (28%).
De nieuwe Europese regelgeving voor betaaldiensten PSD2 moet zorgen voor meer innovatie in het betalingsverkeer. Jeroen Losekoot, Manager Digitaal Bankieren bij ING: ’’De nieuwe betaalrichtlijn biedt Nederlanders die digitaal bankieren meer overzicht en gemak, dit geldt zeker als je betaalrekeningen hebt bij verschillende banken. Op dit moment log je nog bij verschillende banken in en beheer je alles apart van elkaar. Met PSD2 wordt het straks bijvoorbeeld mogelijk om via de Mobiel Bankieren App een volledig overzicht van je betaalrekeningen bij verschillende banken in te zien. Dit maakt het regelen van je geldzaken nog makkelijker.”
De eigen bank is voor de helft (49%) van de Nederlanders de meest favoriete partij om toegang te geven tot zijn betaalrekeningen voor nieuwe betaaldiensten, gevolgd door andere banken (36%). Webshops (26%) en grote technologische bedrijven (22%) zijn het minst favoriet.
Meer dan de helft van de Nederlanders heeft een negatief of zeer negatief gevoel bij PSD2, 31% is neutraal en slechts 12% heeft een positief gevoel. “Doordat mensen niet weten wat PSD2 is, maken ze zich zorgen om hun privacy en de veiligheid van hun betaalgegevens. Als men echter weet wat de nieuwe wet inhoudt, zien ze ook de voordelen ervan in,“ aldus Losekoot. “Het is daarbij belangrijk om te weten dat andere bedrijven alleen toegang krijgen tot je betaalgegevens als je daar zelf expliciet toestemming voor hebt gegeven. Geef je geen toestemming, dan verandert er niets.”
De rol van internetbankieren via PC/laptop is het afgelopen half jaar verder afgenomen en wordt steeds meer ingevuld door mobiel bankieren via een mobiel bankieren app en internetbankieren op de smartphone of tablet. Mobiel bankieren apps worden het meest gebruikt om het saldo te checken (64%) en af- & bijschrijvingen te bekijken (60%). Daarnaast worden mobiel bankieren apps steeds vaker gebruikt voor het betalen van betaalverzoeken (+16%), geld overmaken (+12%) en rekeningen betalen (+11%).
De nieuwe betaalrichtlijn biedt Nederlanders die digitaal bankieren meer overzicht en gemak, dit geldt zeker als je betaalrekeningen hebt bij verschillende banken.Jeroen Losekoot - Manager Digitaal Bankieren ING
Doordat mensen niet weten wat PSD2 is, maken ze zich zorgen om hun privacy en de veiligheid van hun betaalgegevens. Als men echter weet wat de nieuwe wet inhoudt, zien ze ook de voordelen ervan in.Jeroen Losekoot - Manager Digitaal Bankieren ING
Contactgegevens
-
- Harold Reusken
-
Head of Media Relations ING Nederland
Corporate Zaken
Sponsoring - harold.reusken@ing.com
-
- Alexandra Schippers
-
Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability
ING Nederland fonds - alexandra.schippers@ing.com
-
- Daan Heijbroek
-
Hypotheken
ING Research (Economisch Bureau) Algemeen
Sparen
Pensioenen & Verzekeringen
Privacy - daan.heijbroek@ing.com
Kopieer link
https://nieuws.ing.nl/nl-NL/188745-46-nederlanders-staat-open-voor-nieuwe-betaaldiensten-door-psd2Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
Huizenbezitters bepalen liever zelf oplossingen voor maatschappelijke problemen
Hoewel woningbezitters te maken hebben met grote maatschappelijke uitdagingen, zien zij het niet zitten als de overheid zich bemoeit met het oplossen ervan. Van het herstel van funderingsproblemen,...
ING bereikt 6 miljoen Mobiel Bankieren gebruikers
Het aantal gebruikers van ING Mobiel Bankieren groeit nog altijd. Inmiddels heeft ING 6 miljoen klanten die de ING Mobiel Bankieren App gebruiken voor het doen van hun bankzaken. De grootste stijgi...
ING lanceert nieuwe merkcampagne
ING introduceert vandaag een nieuw campagneconcept waarin de bank laat zien hoe klanten de services van ING kunnen gebruiken. En vooral: hoe goed dat voelt voor de klant. De eerste campagne gaat ov...
Terugkeer van Trump roept gemengde gevoelens op bij Nederlandse beleggers
De ING BeleggersBarometer stijgt deze maand 122 punten. Beleggers hebben een positievere kijk op de eigen beleggingsportefeuille en financiële situatie. De terugkeer van Trump roept gemengde gevoel...
Bankhelpdeskfraude met 43% gedaald door Check het Gesprek
ING-klanten verminderen bankfraude met 43% dankzij de Check het Gesprek-functie in de app. Meer dan 10.000 gebruikers per maand.