Het vertrouwen in de woningmarkt is in het eerste kwartaal van 2018 verder gedaald ten opzichte van voorgaande kwartalen in 2017. De totale WoonIndex komt uit op een stand van 109 punten, 4 punten lager dan het laatste kwartaal van 2017. De daling wordt met name veroorzaakt door de verwachting van de ondervraagden van het ING Woonbericht dat het een ongunstige periode is om een woning te kopen. Deze bevindt zich nu op hetzelfde lage niveau als in 2013 en volgens starters is het zelfs de afgelopen 10 jaar niet zo ongunstig geweest om een woning te kopen als nu.
De gevolgen van de moeilijke aankoopmarkt voor starters vertalen zich in hoge woonlasten, gebrek aan comfort in de huidige woning en weinig perspectief op een andere woning. Ruim twee derde van de woningbezitters zegt in hun ideale woning te wonen tegenover slechts 15% van de starters. Mensen die al een koopwoning hebben, geven hun woonplezier gemiddeld een 8. Potentiële starters op de woningmarkt, die nu nog huren of thuis wonen, geven hun woonsituatie een 6,6. Op de vraag waarom hun woning geen 10 scoort, geeft 23% van de potentiële starters als reden dat de woning te duur is (tegenover 3% van de woningbezitters), 43% vindt de woning te klein en 39% wil graag een tuin.
Wim Flikweert, manager Wonen bij ING: “Voor potentiële starters zijn koopwoningen simpelweg te duur of niet beschikbaar. Dat betekent dat ze moeten blijven zitten waar ze zitten. Starters willen juist graag verhuizen naar een koopwoning om een stapje dichterbij hun ideale woning te komen, maar zijn genoodzaakt thuis te blijven wonen of tegen (hoge) prijzen te huren. Dit gaat ten koste van het woongenot en de hoge lasten kunnen leiden tot financiële kwetsbaarheid. Die kan zo groot worden dat de stap naar een koopwoning mogelijk niet meer gemaakt kan worden.”
De schaarste op de woningmarkt heeft niet alleen voor starters gevolgen. Ook een kwart van de doorstromers zegt niet op de voorkeurslocatie te wonen. Een even groot deel dat nu in de stad woont zou liever op het platteland wonen en omgekeerd. Flikweert: “Natuurlijk heeft die mismatch niet alleen met de beschikbaarheid van woningen te maken, maar ook met de bereikbaarheid van werk, de nabijheid van familie etc. Een betere match tussen woning en locatie en meer dynamiek op de woningmarkt zou voor veel mensen het woongenot (en daarmee hun algehele geluk) echter ongetwijfeld verhogen!”
Voor potentiële starters zijn koopwoningen simpelweg te duur of niet beschikbaar. Dat betekent dat ze moeten blijven zitten waar ze zitten. Starters willen juist graag verhuizen naar een koopwoning om een stapje dichterbij hun ideale woning te komen, maar zijn genoodzaakt thuis te blijven wonen of tegen (hoge) prijzen te huren. Dit gaat ten koste van het woongenot en de hoge lasten kunnen leiden tot financiële kwetsbaarheid. Die kan zo groot worden dat de stap naar een koopwoning mogelijk niet meer gemaakt kan worden.Wim Flikweert - Manager Wonen ING
Natuurlijk heeft die mismatch niet alleen met de beschikbaarheid van woningen te maken, maar ook met de bereikbaarheid van werk, de nabijheid van familie etc. Een betere match tussen woning en locatie en meer dynamiek op de woningmarkt zou voor veel mensen het woongenot (en daarmee hun algehele geluk) echter ongetwijfeld verhogen!Wim Flikweert - Manager Wonen ING
- Karin van der Pol
- Beleggen (incl. ING Investment Office), Corporate zaken, Human Resources, Kantoren, Klantenservice, Personal banking, Private banking,
- karin.van.der.pol@ing.com
- tel:+31 6 5495 6163
Contactgegevens
-
- Harold Reusken
-
Head of Media Relations ING Nederland
Corporate Zaken
Sponsoring - harold.reusken@ing.com
-
- Alexandra Schippers
-
Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability
ING Nederland fonds - alexandra.schippers@ing.com
-
- Daan Heijbroek
-
Hypotheken
ING Research (Economisch Bureau) Algemeen
Sparen
Pensioenen & Verzekeringen
Privacy - daan.heijbroek@ing.com
Kopieer link
https://nieuws.ing.nl/nl-NL/188864-ing-woonbericht-woonsituatie-kopers-veel-rooskleuriger-dan-die-van-huurdersGerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
Huizenbezitters bepalen liever zelf oplossingen voor maatschappelijke problemen
Hoewel woningbezitters te maken hebben met grote maatschappelijke uitdagingen, zien zij het niet zitten als de overheid zich bemoeit met het oplossen ervan. Van het herstel van funderingsproblemen,...
ING bereikt 6 miljoen Mobiel Bankieren gebruikers
Het aantal gebruikers van ING Mobiel Bankieren groeit nog altijd. Inmiddels heeft ING 6 miljoen klanten die de ING Mobiel Bankieren App gebruiken voor het doen van hun bankzaken. De grootste stijgi...
ING lanceert nieuwe merkcampagne
ING introduceert vandaag een nieuw campagneconcept waarin de bank laat zien hoe klanten de services van ING kunnen gebruiken. En vooral: hoe goed dat voelt voor de klant. De eerste campagne gaat ov...
Terugkeer van Trump roept gemengde gevoelens op bij Nederlandse beleggers
De ING BeleggersBarometer stijgt deze maand 122 punten. Beleggers hebben een positievere kijk op de eigen beleggingsportefeuille en financiële situatie. De terugkeer van Trump roept gemengde gevoel...
Bankhelpdeskfraude met 43% gedaald door Check het Gesprek
ING-klanten verminderen bankfraude met 43% dankzij de Check het Gesprek-functie in de app. Meer dan 10.000 gebruikers per maand.