Nederlanders vinden de rol van digitalisering het grootst op het gebied van bankieren (84%), media (80%) en economie (79%). Het meest positief is men over de rol van digitalisering op het gebied van bankieren, het minst positief wat betreft persoonlijke relaties. Dat blijkt uit de ING Digitale Monitor, een halfjaarlijks onderzoek onder ruim 1.500 Nederlanders. Meer dan de helft (58%) van de Nederlanders ziet technologische ontwikkelingen als een vooruitgang. Onder 66-plussers is dit zelfs 66%, ondanks dat zij soms moeite hebben om bij te blijven. Het gebruik van digitaal bankieren is het afgelopen half jaar toegenomen en verschuift steeds meer van internetbankieren op de pc of laptop naar mobiel bankieren via een app of browser. Toch maakt een kleine groep (16%) zich veel zorgen om digitalisering, vooral vanwege minder betrokkenheid in de samenleving.
Jeroen Losekoot, Manager Digitaal Bankieren bij ING: "Het is goed om te horen dat de meeste mensen positief zijn over de digitalisering van bankzaken. Digitaal bankieren maakt bankzaken makkelijker, sneller en overzichtelijker. Er is echter ook een groep die wat meer moeite heeft om bij te blijven. Het is daarom belangrijk dat we ook deze mensen meenemen in alle digitale ontwikkelingen en hen daarbij helpen, bijvoorbeeld met persoonlijke begeleiding door Digi-coaches op onze kantoren."
Een derde van de Nederlanders ziet zichzelf als een erg digitaal persoon. De mensen die zichzelf niet erg digitaal vinden en moeite hebben om bij te blijven met alle digitale ontwikkelingen, zijn toch vooral 66-plussers. Het gaat allemaal sneller en het wordt ingewikkelder, maar zij zien ook zeker de positieve kanten ervan. "Ondanks het feit dat ouderen wat meer moeite hebben om bij te blijven, is het opvallend dat zij niet negatiever tegenover digitalisering staan dan jongeren," aldus Losekoot. "Zo zien vooral 66-plussers technologische ontwikkelingen als een vooruitgang en maken zij zich niet meer zorgen om digitalisering dan andere leeftijdsgroepen."
De helft van de Nederlanders heeft wel eens ondersteuning nodig gehad bij digitale problemen zoals de installatie of werking van apparaten. Bijna iedereen (95%) vraagt daarbij om hulp en 63% vraagt dit aan mensen in hun directe omgeving. Toch is het belangrijk dat iedereen mee kan komen met digitale ontwikkelingen. Deze taak en verantwoordelijkheid wordt vooral van bedrijven (60%) en de overheid (58%) verwacht. De helft van de Nederlanders vindt echter ook dat deze verantwoordelijkheid bij mensen zelf ligt.
Nederlanders doen hun bankzaken vooral via internetbankieren op de pc of laptop (71%), gevolgd door mobiel bankieren via een mobiel bankieren app (40%) en internetbankieren op een smartphone, tablet of smartwatch (36%). Ten opzichte van een half jaar geleden is er een verschuiving te zien van internetbankieren op de pc of laptop (-7%) naar bankieren op mobiele apparaten via app (+4%) of browser (+13%). Vooral onder 18-34 jarigen en 50-65 jarigen is het gebruik van een mobiel bankieren app toegenomen.
Het is goed om te horen dat de meeste mensen positief zijn over de digitalisering van bankzaken. Digitaal bankieren maakt bankzaken makkelijker, sneller en overzichtelijker. Er is echter ook een groep die wat meer moeite heeft om bij te blijven. Het is daarom belangrijk dat we ook deze mensen meenemen in alle digitale ontwikkelingen en hen daarbij helpen, bijvoorbeeld met persoonlijke begeleiding door Digi-coaches op onze kantoren.Jeroen Losekoot - Manager Digitaal Bankieren ING
Ondanks het feit dat ouderen wat meer moeite hebben om bij te blijven, is het opvallend dat zij niet negatiever tegenover digitalisering staan dan jongeren, aldus Losekoot. Zo zien vooral 66-plussers technologische ontwikkelingen als een vooruitgang en maken zij zich niet meer zorgen om digitalisering dan andere leeftijdsgroepen.Jeroen Losekoot - Manager Digitaal Bankieren ING
Contactgegevens
-
- Harold Reusken
-
Head of Media Relations ING Nederland
Corporate Zaken
Sponsoring - harold.reusken@ing.com
-
- Alexandra Schippers
-
Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability
ING Nederland fonds - alexandra.schippers@ing.com
-
- Daan Heijbroek
-
Hypotheken
ING Research (Economisch Bureau) Algemeen
Sparen
Pensioenen & Verzekeringen
Privacy - daan.heijbroek@ing.com
Kopieer link
https://nieuws.ing.nl/nl-NL/188890-rol-digitalisering-grootst-bij-bankieren-media-en-economieGerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
Huizenbezitters bepalen liever zelf oplossingen voor maatschappelijke problemen
Hoewel woningbezitters te maken hebben met grote maatschappelijke uitdagingen, zien zij het niet zitten als de overheid zich bemoeit met het oplossen ervan. Van het herstel van funderingsproblemen,...
ING bereikt 6 miljoen Mobiel Bankieren gebruikers
Het aantal gebruikers van ING Mobiel Bankieren groeit nog altijd. Inmiddels heeft ING 6 miljoen klanten die de ING Mobiel Bankieren App gebruiken voor het doen van hun bankzaken. De grootste stijgi...
ING lanceert nieuwe merkcampagne
ING introduceert vandaag een nieuw campagneconcept waarin de bank laat zien hoe klanten de services van ING kunnen gebruiken. En vooral: hoe goed dat voelt voor de klant. De eerste campagne gaat ov...
Terugkeer van Trump roept gemengde gevoelens op bij Nederlandse beleggers
De ING BeleggersBarometer stijgt deze maand 122 punten. Beleggers hebben een positievere kijk op de eigen beleggingsportefeuille en financiΓ«le situatie. De terugkeer van Trump roept gemengde gevoel...
Bankhelpdeskfraude met 43% gedaald door Check het Gesprek
ING-klanten verminderen bankfraude met 43% dankzij de Check het Gesprek-functie in de app. Meer dan 10.000 gebruikers per maand.