Nederlanders vinden de rol van digitalisering het grootst op het gebied van bankieren (84%), media (80%) en economie (79%). Het meest positief is men over de rol van digitalisering op het gebied van bankieren, het minst positief wat betreft persoonlijke relaties. Dat blijkt uit de ING Digitale Monitor, een halfjaarlijks onderzoek onder ruim 1.500 Nederlanders. Meer dan de helft (58%) van de Nederlanders ziet technologische ontwikkelingen als een vooruitgang. Onder 66-plussers is dit zelfs 66%, ondanks dat zij soms moeite hebben om bij te blijven. Het gebruik van digitaal bankieren is het afgelopen half jaar toegenomen en verschuift steeds meer van internetbankieren op de pc of laptop naar mobiel bankieren via een app of browser. Toch maakt een kleine groep (16%) zich veel zorgen om digitalisering, vooral vanwege minder betrokkenheid in de samenleving.
Jeroen Losekoot, Manager Digitaal Bankieren bij ING: "Het is goed om te horen dat de meeste mensen positief zijn over de digitalisering van bankzaken. Digitaal bankieren maakt bankzaken makkelijker, sneller en overzichtelijker. Er is echter ook een groep die wat meer moeite heeft om bij te blijven. Het is daarom belangrijk dat we ook deze mensen meenemen in alle digitale ontwikkelingen en hen daarbij helpen, bijvoorbeeld met persoonlijke begeleiding door Digi-coaches op onze kantoren."
Een derde van de Nederlanders ziet zichzelf als een erg digitaal persoon. De mensen die zichzelf niet erg digitaal vinden en moeite hebben om bij te blijven met alle digitale ontwikkelingen, zijn toch vooral 66-plussers. Het gaat allemaal sneller en het wordt ingewikkelder, maar zij zien ook zeker de positieve kanten ervan. "Ondanks het feit dat ouderen wat meer moeite hebben om bij te blijven, is het opvallend dat zij niet negatiever tegenover digitalisering staan dan jongeren," aldus Losekoot. "Zo zien vooral 66-plussers technologische ontwikkelingen als een vooruitgang en maken zij zich niet meer zorgen om digitalisering dan andere leeftijdsgroepen."
De helft van de Nederlanders heeft wel eens ondersteuning nodig gehad bij digitale problemen zoals de installatie of werking van apparaten. Bijna iedereen (95%) vraagt daarbij om hulp en 63% vraagt dit aan mensen in hun directe omgeving. Toch is het belangrijk dat iedereen mee kan komen met digitale ontwikkelingen. Deze taak en verantwoordelijkheid wordt vooral van bedrijven (60%) en de overheid (58%) verwacht. De helft van de Nederlanders vindt echter ook dat deze verantwoordelijkheid bij mensen zelf ligt.
Nederlanders doen hun bankzaken vooral via internetbankieren op de pc of laptop (71%), gevolgd door mobiel bankieren via een mobiel bankieren app (40%) en internetbankieren op een smartphone, tablet of smartwatch (36%). Ten opzichte van een half jaar geleden is er een verschuiving te zien van internetbankieren op de pc of laptop (-7%) naar bankieren op mobiele apparaten via app (+4%) of browser (+13%). Vooral onder 18-34 jarigen en 50-65 jarigen is het gebruik van een mobiel bankieren app toegenomen.
Het is goed om te horen dat de meeste mensen positief zijn over de digitalisering van bankzaken. Digitaal bankieren maakt bankzaken makkelijker, sneller en overzichtelijker. Er is echter ook een groep die wat meer moeite heeft om bij te blijven. Het is daarom belangrijk dat we ook deze mensen meenemen in alle digitale ontwikkelingen en hen daarbij helpen, bijvoorbeeld met persoonlijke begeleiding door Digi-coaches op onze kantoren.Jeroen Losekoot - Manager Digitaal Bankieren ING
Ondanks het feit dat ouderen wat meer moeite hebben om bij te blijven, is het opvallend dat zij niet negatiever tegenover digitalisering staan dan jongeren, aldus Losekoot. Zo zien vooral 66-plussers technologische ontwikkelingen als een vooruitgang en maken zij zich niet meer zorgen om digitalisering dan andere leeftijdsgroepen.Jeroen Losekoot - Manager Digitaal Bankieren ING
Contactgegevens
-
- Harold Reusken
-
Head of Media Relations ING Nederland
Corporate Zaken
Sponsoring - harold.reusken@ing.com
-
- Alexandra Schippers
-
Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability - alexandra.schippers@ing.com
-
- Daan Heijbroek
-
Hypotheken
ING Research (Economisch Bureau) Algemeen
Sparen
Pensioenen & Verzekeringen
Privacy - daan.heijbroek@ing.com
Kopieer link
https://nieuws.ing.nl/nl-NL/188890-rol-digitalisering-grootst-bij-bankieren-media-en-economieGerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
ING lanceert EK-campagne: trotse supporter van Nederlands vrouwenvoetbal
In aanloop naar het EK Vrouwenvoetbal 2025 lanceert ING de campagne βVan dromen naar doelenβ β een ode aan meiden en vrouwen die hun dromen najagen, op het veld en daarbuiten.
ING BeleggersBarometer: beleggersvertrouwen krabbelt weer op
Na twee maanden van stevige dalingen laat de ING BeleggersBarometer in mei een voorzichtig herstel in vertrouwen zien. De barometer stijgt en komt uit op een score van 93.
ING luistert, leert en handelt om ervaren discriminatie te voorkomen
ING Nederland neemt maatregelen tegen ervaren discriminatie na rapporten van DNB en Ministerie van FinanciΓ«n in 2024. Lees meer over onze aanpak en verbeteringen.
Het ING Nederland fonds viert recordjaar en 10-jarig jubileum
Sinds 2015 investeerde het ING Nederland fonds bijna β¬40 miljoen in maatschappelijke projecten voor digitale inclusie, werk en financiΓ«le gezondheid.
ING: Tweederde bedrijven verwacht de verduurzamingsinspanningen in 2025 te versnellen
Nederlandse bedrijven verwachten hun verduurzamingsinspanningen in 2025 te versnellen. Ook de investeringen in verduurzaming nemen toe. Tegelijkertijd zijn er zorgen over de haalbaarheid van verduu...