Nederlanders vinden de rol van digitalisering het grootst op het gebied van bankieren (84%), media (80%) en economie (79%). Het meest positief is men over de rol van digitalisering op het gebied van bankieren, het minst positief wat betreft persoonlijke relaties. Dat blijkt uit de ING Digitale Monitor, een halfjaarlijks onderzoek onder ruim 1.500 Nederlanders. Meer dan de helft (58%) van de Nederlanders ziet technologische ontwikkelingen als een vooruitgang. Onder 66-plussers is dit zelfs 66%, ondanks dat zij soms moeite hebben om bij te blijven. Het gebruik van digitaal bankieren is het afgelopen half jaar toegenomen en verschuift steeds meer van internetbankieren op de pc of laptop naar mobiel bankieren via een app of browser. Toch maakt een kleine groep (16%) zich veel zorgen om digitalisering, vooral vanwege minder betrokkenheid in de samenleving.
Jeroen Losekoot, Manager Digitaal Bankieren bij ING: "Het is goed om te horen dat de meeste mensen positief zijn over de digitalisering van bankzaken. Digitaal bankieren maakt bankzaken makkelijker, sneller en overzichtelijker. Er is echter ook een groep die wat meer moeite heeft om bij te blijven. Het is daarom belangrijk dat we ook deze mensen meenemen in alle digitale ontwikkelingen en hen daarbij helpen, bijvoorbeeld met persoonlijke begeleiding door Digi-coaches op onze kantoren."
Een derde van de Nederlanders ziet zichzelf als een erg digitaal persoon. De mensen die zichzelf niet erg digitaal vinden en moeite hebben om bij te blijven met alle digitale ontwikkelingen, zijn toch vooral 66-plussers. Het gaat allemaal sneller en het wordt ingewikkelder, maar zij zien ook zeker de positieve kanten ervan. "Ondanks het feit dat ouderen wat meer moeite hebben om bij te blijven, is het opvallend dat zij niet negatiever tegenover digitalisering staan dan jongeren," aldus Losekoot. "Zo zien vooral 66-plussers technologische ontwikkelingen als een vooruitgang en maken zij zich niet meer zorgen om digitalisering dan andere leeftijdsgroepen."
De helft van de Nederlanders heeft wel eens ondersteuning nodig gehad bij digitale problemen zoals de installatie of werking van apparaten. Bijna iedereen (95%) vraagt daarbij om hulp en 63% vraagt dit aan mensen in hun directe omgeving. Toch is het belangrijk dat iedereen mee kan komen met digitale ontwikkelingen. Deze taak en verantwoordelijkheid wordt vooral van bedrijven (60%) en de overheid (58%) verwacht. De helft van de Nederlanders vindt echter ook dat deze verantwoordelijkheid bij mensen zelf ligt.
Nederlanders doen hun bankzaken vooral via internetbankieren op de pc of laptop (71%), gevolgd door mobiel bankieren via een mobiel bankieren app (40%) en internetbankieren op een smartphone, tablet of smartwatch (36%). Ten opzichte van een half jaar geleden is er een verschuiving te zien van internetbankieren op de pc of laptop (-7%) naar bankieren op mobiele apparaten via app (+4%) of browser (+13%). Vooral onder 18-34 jarigen en 50-65 jarigen is het gebruik van een mobiel bankieren app toegenomen.
Het is goed om te horen dat de meeste mensen positief zijn over de digitalisering van bankzaken. Digitaal bankieren maakt bankzaken makkelijker, sneller en overzichtelijker. Er is echter ook een groep die wat meer moeite heeft om bij te blijven. Het is daarom belangrijk dat we ook deze mensen meenemen in alle digitale ontwikkelingen en hen daarbij helpen, bijvoorbeeld met persoonlijke begeleiding door Digi-coaches op onze kantoren.Jeroen Losekoot - Manager Digitaal Bankieren ING
Ondanks het feit dat ouderen wat meer moeite hebben om bij te blijven, is het opvallend dat zij niet negatiever tegenover digitalisering staan dan jongeren, aldus Losekoot. Zo zien vooral 66-plussers technologische ontwikkelingen als een vooruitgang en maken zij zich niet meer zorgen om digitalisering dan andere leeftijdsgroepen.Jeroen Losekoot - Manager Digitaal Bankieren ING
Contactgegevens
-
- Harold Reusken
-
Head of Media Relations ING Nederland
Corporate Zaken/ING Group - harold.reusken@ing.com
- +31 6 5498 4413
-
- Karin van der Pol
-
Consumer Lending
HR
ING Kantoren en Servicepunten
Private Banking & Investment - karin.van.der.pol@ing.com
- +31 6 5495 6163
-
- Robert Gunther
-
ING Research (Economisch Bureau) Zakelijk & Sector Banking
Midcorp & Instellingen
MVO Zakelijk
Real Estate
Wholesale Banking - robert.gunther@ing.com
- +31 6 5025 7879
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
ING BeleggersBarometer: Beleggersvertrouwen daalt iets in mei
Het beleggersvertrouwen in mei is met 73 punten gedaald ten opzichte van de 80 punten in april. Deze daling past in de trend van zorgen over de economische situatie in Nederland, de aanho...
ING BeleggersBarometer: Beleggersvertrouwen veert op
Ondanks de oorlog in Oekraรฏne en de stijgende inflatie, is het beleggersvertrouwen deze maand gestegen. Na een scherpe daling van het vertrouwen in maart, is de index in april weer iets g...
Digitaal geld krijgt steeds grotere rol in de financiรซle opvoeding van kinderen
Door de enorme populariteit van mobiel - en internetbetalingen krijgt digitaal geld een steeds grotere rol in de financiรซle opvoeding van kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van ING onder ...
ING maakt voortaan alle betaalpassen van gerecycled plastic
ING kondigt vandaag aan om alle betaalpassen en creditcards te produceren van gerecycled plastic. Ieder jaar geeft ING 3,6 miljoen nieuwe betaalpassen en creditcards uit. In totaal zijn e...
ING stelt ruim 20 miljoen euro beschikbaar voor opschalen ZonnepanelenDelen platform
ING Sustainable Investments wordt aandeelhouder van financieringsplatform ZonnepanelenDelen. Een kapitaalinjectie van 2,2 miljoen euro wordt gebruikt voor het verder digitaliseren en opsc...