Het Financieele Dagblad in Nederland en De Tijd en L’Echo in België hebben op zaterdag 13 juni uitgebreid aandacht besteed aan de stand van zaken rond het Unite be+nl programma. Unite be+nl is de noemer waaronder ING Nederland en ING België vanaf 2016 werken aan een integratie waarbij klanten in Nederland en België op dezelfde manier kunnen profiteren van onze (digitale) dienstverlening. Voor ING betekent dit dat de organisatie in beide landen op elkaar wordt afgestemd en dat veel bestaande IT-systemen worden vervangen door een digitaal platform waarop wij onze diensten op het gebied van hypotheken, beleggen, zakelijke dienstverlening en internetbankieren kunnen aanbieden.
Unite be+nl is een ambitieus en vernieuwend programma dat wordt uitgevoerd in een complexe omgeving. Zo bleek het opzetten van de ‘governance’ structuur voor een vergaande samenwerking tussen twee banken in verschillende landen ingewikkeld en nam deze veel tijd in beslag. Ook is de adoptie van digitaal bankieren nog sneller gegaan dan voorzien en zijn onze inzichten over de integratie van IT-systemen gaandeweg veranderd. Dat leidde tot aanpassingen aan het programma zodat we de digitale klantervaring sneller konden vernieuwen. Verder vraagt de sterk toegenomen focus op Know Your Customer zowel in Nederland als in België veel van de beschikbare capaciteit.
We zijn trots op de concrete resultaten die we hebben behaald in deze complexe en snel veranderende omgeving. Zo is in België Record Bank (met circa 600.000 klanten) succesvol geïntegreerd. Door de reorganisatie in België die aan het begin van Unite be+nl werd aangekondigd zijn ruim 5.000 collega’s van functie veranderd. Een agile cross-border organisatie De agile manier van werken is in beide landen doorgevoerd en heeft ertoe geleid dat nu in veel onderdelen wordt gewerkt in cross-borderteams. Daarbij erkennen we de culturele verschillen tussen België en Nederland en streven we naar een werkomgeving gericht op samenwerking, waarin we van elkaar leren.
Ruim 1,3 miljoen Belgische particuliere klanten die digitaal actief zijn, gebruiken inmiddels de internetbankieren-omgeving die België deelt met Nederland. Zakelijke klanten in België volgen in 2021. De overstap van Belgische particuliere klanten naar OneApp is in volle gang. Inmiddels maken 140.000 Belgische klanten gebruik van de nieuwe app. Technisch gezien is deze app gebaseerd op wereldwijde componenten en deelt modules tussen Nederland, België en Duitsland. Achter de schermen maken alle collega’s met klantcontact gebruik van dezelfde Assisted Toolkit. Deze nieuwe tool registreert alle interacties tussen ING en de klant, of die nu plaatsvinden via telefoon of via het kantoor. Het Unite be+nl programma loopt tot en met 2021 en in de komende maanden worden verdere mijlpalen gerealiseerd.
Contactgegevens
-
- Harold Reusken
-
Head of Media Relations ING Nederland
Corporate Zaken
Sponsoring - harold.reusken@ing.com
-
- Alexandra Schippers
-
Fraude & Cybersecurity
KYC
Corporate Sustainability
ING Nederland fonds - alexandra.schippers@ing.com
-
- Daan Heijbroek
-
Hypotheken
ING Research (Economisch Bureau) Algemeen
Sparen
Pensioenen & Verzekeringen
Privacy - daan.heijbroek@ing.com
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
Iedereen zou moeten werken aan zijn digitale weerbaarheid
Vandaag gaat de campagne “Unlock Digitale Weerbaarheid” van start. Het is een initiatief van KPN en ING, in nauwe samenwerking met de politie en overheid, om de digitale weerbaarheid van Nederlande...
Reactie ING op uitzending van Radar over sanctiescreening en discriminatie
Het consumentenprogramma Radar besteedde op maandag 30 september 2024 aandacht aan sanctiescreening en discriminatie. Hier leest u onze reactie.
ING onderzoek: Helft van jongeren van generatie Z heeft schulden
ING start een meerjarenprogramma om jongeren te helpen financieel gezond te zijn en te blijven. De campagne “Jouw geld, jouw keuze”, gemaakt in samenwerking met jongeren zelf, vormt de aftrap en is...
ING Nederland start ontwikkeling nieuwe hoofdkantoorlocatie
ING Nederland start met de ontwikkeling van een nieuwe hoofdkantoorlocatie aan de Bijlmerdreef 98 in Amsterdam Zuidoost. De bank verwacht medio 2027 het nieuwe kantoor te betrekken
Reactie ING op aankondiging Milieudefensie
ING's reactie op de aankonding van Milieudefensie dat zij een juridische procedure tegen ING start over ING's klimaataanpak.