Vakantiegeld sparen populairder dan een jaar terug

ING BeleggersBarometer: beleggersvertrouwen daalt naar neutrale score van 100

In mei is het beleggersvertrouwen gedaald ten opzichte van de maand april. De BeleggersBarometer van ING staat nu op een neutrale score van 100 punten, vorige maand was die 108. De daling komt door een negatievere blik op de algemene economische situatie. Ook is het oordeel van beleggers over de waarde van eigen beleggingen verslechterd. Waar in april 28% van de beleggers een daling zag in de waarde van hun beleggingsportefeuille, is dit in mei gestegen naar 36%.

Vakantiegeld

Deze maand keren werkgevers het jaarlijkse vakantiegeld uit aan hun werknemers. Iets meer dan een kwart (27%) van de beleggers zegt dit geld te gebruiken voor vakantie of dagjes uit. Een derde van de beleggers is van plan om het grootste deel van het vakantiegeld te sparen, om de gestegen kosten door de huidige inflatie op te vangen (8%) of voor andere doeleinden. Daarmee is sparen populairder dan vorig jaar: toen koos 19% van de beleggers ervoor om te sparen met een ander doel dan het opvangen van de inflatie. 7% van de beleggers spaarde vakantiegeld in 2022 op om de stijgende prijzen op te vangen. Bijna vier op de tien beleggers die vakantiegeld ontvangen, gaan vanwege de hoge inflatie voorzichtiger om met hun vakantiegeld. Dit is vergelijkbaar met het gedrag van een jaar geleden.

Bob Homan, hoofd ING Investment Office, denkt dat dit nog een na-ijleffect kan zijn van Covid. “Vorig jaar kwamen we net uit een lockdown in deze periode. Veel mensen hadden flink meer gespaard dan normaal. Ook was de extra spaarbehoefte waarschijnlijk wat kleiner. Nu, ruim een jaar verder, is dit effect er wel zo’n beetje uitgelopen.”

814x360_barometer_mei23.png
  • png

Veel beleggers nog terughoudend in uitgavenpatroon

Ondanks de opheffing van de coronamaatregelen vertonen veel beleggers terughoudendheid in hun uitgaven aan zowel de 'maak'-sector (bouwmarkten, keukens, badkamers, tuinbenodigdheden) als de dienstensector (horeca, uitjes, vakanties). De grootste groep beleggers, 37%, zegt minder uit te geven aan beide sectoren. Maar er zijn ook beleggers die hun uitgaven hebben verhoogd: 24% besteedt naar eigen zeggen meer in de dienstensector, terwijl 18% juist meer uitgeeft in de 'maak'-sector. 1 op de 5 beleggers geeft aan dat ze hun uitgaven aan beide sectoren te hebben verhoogd.

 Als we nationaal en zelfs internationaal kijken, dan zien we dat de dienstensector heel goed blijft draaien, terwijl de productiesector het moeilijk heeft. Bob Homan, hoofd ING Investment Office

Homan: “Hier lijkt het verschil in uitgaven aan goederen of diensten niet heel groot. Maar als we nationaal en zelfs internationaal kijken, dan zien we dat de dienstensector heel goed blijft draaien, terwijl de productiesector het moeilijk heeft. Wellicht ook nog een na-ijl effect van de Covidperiode. Diensten waren tijdens de pandemie moeilijker af te nemen en veel mensen hebben toen flink wat meer fysieke producten gekocht, die ze anders wat meer gespreid in de tijd zouden hebben aangeschaft. Het omgekeerde geldt voor diensten, zoals de bestedingen in de horeca.”

Het feit dat er nu over het algemeen meer geld wordt uitgegeven in de dienstensector dan in de 'maak'-sector, is voor beleggers geen reden om het beleggingsgedrag aan te passen. Maar liefst 79% heeft dit dan ook niet gedaan.

ASML blijft volgens beleggers meest kansrijk

ASML blijft ook deze maand het bedrijf uit de AEX waar beleggers – met 15% van de stemmen -  in de komende drie maanden de meeste kansen zien. Shell blijft op de tweede plek met 10%. Ahold Delhaize valt deze maand buiten de top 5 na een daling van 6% naar 3%, terwijl Unilever stijgt van 2% naar 5%. Vier op de tien beleggers geeft aan niet te weten waar de meeste kansen liggen.

Contactgegevens

Gerelateerde onderwerpen

Ontvang het laatste ING nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL