Het is deze week 35 jaar geleden dat betalen met de pinpas bij Albert Heijn mogelijk werd gemaakt door ING (voormalig Postbank). Toen een noviteit, nu de normaalste zaak van de wereld. Toenmalig minister van Financiën Onno Ruding voerde de eerste pintransactie uit bij het Albert Heijn-filiaal aan het Osdorpplein in Amsterdam. Vandaag blikken op dezelfde locatie Peter Jacobs (CEO ING in Nederland) en Marit van Egmond (CEO Albert Heijn) terug op dit historische moment.
Van contant naar mobiel: betalen heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt de afgelopen jaren. Inmiddels wordt 82% van de transacties bij Albert Heijn gepind. De decembermaand breekt traditioneel alle pinrecords. Vorig jaar werd in die periode meer dan 72 miljoen keer gepind. Volgens de meest recente cijfers van Betaalvereniging Nederland betalen klanten aan de kassa’s in Nederland 80% met een betaalpas. Ruim 90% daarvan betaalt contactloos, waarvan 42% met een smartphone of smartwatch afrekent. Ongeveer 20% van de klanten betaalt contant.
“Je boodschappen contactloos, mobiel of met een smartwatch betalen is niet meer weg te denken uit ons leven en is helemaal ingeburgerd. We leven in een tijd waarin de technologische ontwikkelingen zich razendsnel opvolgen en dat biedt oneindig veel kansen. Veilig, snel en toegankelijk betaalgemak voor onze klanten staat voorop bij alle innovaties die we doen. We willen klanten in staat stellen om zo moeiteloos mogelijk te kunnen betalen, daar blijven we ons best voor doen,” zegt Peter Jacobs, CEO ING in Nederland.
Veilig, snel en toegankelijk betaalgemak voor onze klanten staat voorop bij alle innovaties die we doen.Peter Jacobs, CEO ING in Nederland
Marit van Egmond, CEO Albert Heijn: “Albert Heijn maakt volop gebruik van nieuwe technologieën om boodschappen doen makkelijker te maken. In onze AH-app komt alles samen wat je daarvoor nodig hebt: de bonuskaart, boodschappenlijstjes, kassabonnen, zegels en al je favoriete recepten. En omdat betalen een belangrijk onderdeel van boodschappen doen is, investeren we in nieuwe betaaloplossingen zoals retourpinnen en de digitale betaalpas.”
Albert Heijn maakt volop gebruik van nieuwe technologieën om boodschappen doen makkelijker te maken.Marit van Egmond, CEO Albert Heijn
Albert Heijn en ING werken al jaren samen om snel, veilig en makkelijk betalen mogelijk te maken. De nieuwste innovatie van ING en Albert Heijn is de digitale betaalpas: door het toevoegen van je digitale betaalpas in de app geven klanten toestemming om tot een bepaald bedrag bij een bepaalde webwinkel uit te geven. Klanten bestellen online hun boodschappen en betalen vervolgens eenvoudig met hun digitale betaalpas. Klanten hoeven alleen de boodschappen nog aan te nemen.
Contactgegevens
-
- Madelon van der Hof
-
Betalen en Online bankieren
Klantenservice
Sponsoring - madelon.van.der.hof@ing.com
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
ING heropent kantoor op Friesewal in Zwolle
Vandaag heropent ING haar volledig verbouwde bankkantoor aan de Friesewal 1 in Zwolle. Tijdens de verbouwing en bij de inrichting van het kantoor is zo veel mogelijk gebruik is gemaakt van material...
ING: Budgetteren zorgt voor meer grip op je geld
Sinds kort kunnen particuliere klanten in de ING app maandelijkse budgetten instellen voor bijvoorbeeld het doen van boodschappen, uit eten gaan of sport. Budgetteren is het plannen en beheren van ...
ING en KPN zetten zich in om consumenten digitaal weerbaar te maken
ING en KPN lanceren het kennisplatform Digitale Weerbaarheid om online veiligheid te vergroten. Ze nodigen andere organisaties uit om bij te dragen aan deze missie.
Digitale Monitor: Nederlanders zijn meer bezig met financiën dan een jaar geleden
Bijna twee derde van de Nederlanders (65%) is bewust bezig met de eigen uitgaven en inkomsten. Dit komt door de forse prijsstijgingen van het afgelopen jaar, zegt de helft van die groep. Ongeveer 4...