Een woning met groen energielabel is voor velen meer geld waard dan een woning zonder, voor sommigen zelfs meer dan 10%, zo blijkt uit het ING Woonbericht. Bij een zoektocht naar een huis zouden de meeste mensen het liefst niet meer kijken naar woningen met een lager label dan C, bijna een derde kijkt zelfs niet lager dan A. Velen hebben de overtuiging dat verduurzaming leidt tot een waardestijging van het huis en zijn daarom al bezig om het energielabel te verbeteren. Ook besparing op de energiekosten is een belangrijke motivatie voor het verbeteren van het energielabel. De terugverdientijd van de investering mag niet al te lang zijn: liefst drie, hooguit zes jaar. De Woonindex stijgt ondertussen gestaag door, van 85 naar 90. Het vertrouwen op de woningmarkt komt daarmee bijna weer op het niveau van het voorjaar van 2022. Vooral de verwachting dat de huizenprijzen weer zullen stijgen geeft een impuls.
Het energielabel speelt voor veel respondenten van het ING Woonbericht een rol bij de verduurzaming van het huis en in de zoektocht naar een huis. Een ruime meerderheid (86%) vindt dat een woning minimaal zou moeten voldoen aan label C, drie op de tien personen (30%) zou zelfs niet kijken naar woningen lager dan A. Voor een ‘groen’ label (A t/m C) willen mensen extra betalen, de meerderheid tussen 2,5%-7,5% meer. Ook is er kennis over verduurzaming in huis; ongeveer de helft (54%) weet al welke acties zij moeten ondernemen voor het verbeteren van het energielabel van hun woning.
“We zien in dit onderzoek dat er al veel bewustzijn is voor het energielabel. Dat is een goede ontwikkeling, want dit gaat een steeds belangrijker factor worden in de verduurzaming van de Nederlandse huizenmarkt. Er komen nieuwe Nibud regels aan waarin het label een centrale rol speelt en ook vanuit Europa komen er mogelijk regels, maar dat is nog niet uitgekristalliseerd,” aldus Wim Flikweert, Manager Wonen bij ING.
We zien dat er al veel bewustzijn is voor het energielabel. Dat is een goede ontwikkeling, want dit gaat een steeds belangrijker factor worden in de verduurzaming van de Nederlandse huizenmarktWim Flikweert, Manager Wonen bij ING
Een ruime meerderheid van de respondenten (84%) is van plan om aanpassingen te doen om het energielabel te verbeteren, ruim een derde (35%) is hier al mee bezig. Het mag niet al te lang duren voordat de investering is terugverdiend. Voor iets minder dan de helft van de respondenten (45%) is dat maximaal drie jaar, voor 42% is het vier tot zes jaar. Slechts 13% van de ondervraagden is bereid langer te wachten totdat de investering is terugverdiend.
“Het is de vraag of iedereen een reëel beeld heeft van de terugverdientijd van verduurzamingsmaatregelen. Terugverdienen kan langer duren dan verwacht, bijvoorbeeld als de regelgeving of voorwaarden veranderen. Zo is er nu een discussie over mogelijke terugleverkosten voor bezitters van zonnepanelen, wat de terugverdientijd kan verlengen. Dit hoeft overigens niet erg te zijn. Je voegt met verduurzaming namelijk ook waarde toe aan je huis en dat wordt niet meegenomen in de berekening van de terugverdientijd. De beloning ligt dan wel wat verder weg, want in je maandelijkse budget merk je niet veel van een waardestijging op je woning. Maar hij wordt wel aantrekkelijker te verkopen,” aldus Flikweert. Er is ook behoefte aan het gemak. Ongeveer de helft (48%) vindt dat ze veel moeite moeten doen om uit te zoeken welke verduurzamingsmaatregel verstandig is.
Veel mensen willen investeren in verduurzaming om kosten te besparen. Ook is woongenot een belangrijke drijfveer om het huis duurzamer te maken, net als het milieu. Een deel van de respondenten wordt gemotiveerd door vrienden, buren of collega’s. Als we zorg voor het milieu afzetten tegen kostenbesparing dan kiest een ruime meerderheid (79%) voor kostenbesparing. Een groen energielabel in de categorie A tot en met C ziet men als positieve invloed op de waarde van een huis, een laag energielabel vindt men zeer onaantrekkelijk. Toch is er ook een kleine groep mensen die een G-label aantrekkelijk vindt, vooral omdat je hiervoor minder betaalt en zelf waarde kan toevoegen aan de woning.
De Woonindex zet de stijgende lijn door, maar zit nog onder het ‘neutraalpunt’ van 100 (zie onderstaande grafiek). Met name onder koopwoningbezitters is het vertrouwen in de woningmarkt toegenomen ten opzichte van het vorige kwartaal. De stijging wordt vooral gedreven door de factor huizenprijzen. Koopwoningbezitters vertrouwen erop dat de prijzen de komende maanden blijven stijgen. Starters hebben een iets minder rooskleurig beeld van de woningmarkt; hun algehele vertrouwen daalt iets, met als belangrijkste reden de stijgende hypotheekrente.
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van ING door DVJ Insights onder huurders en thuiswonenden die van plan zijn in de komende 2 jaar een koopwoning te kopen (starters) en onder eigenaren van een koopwoning. In totaal zijn in het eerste kwartaal van dit jaar 1104 personen ondervraagd, waarvan 702 koopwoningbezitters en 402 huurders en thuiswonenden (starters) die van plan zijn in de komende 2 jaar een koopwoning te kopen. Het vertrouwen in de woningmarkt wordt berekend op basis van onderliggende vragen met betrekking tot de verwachtingen ten aanzien van de hypotheekrente, het aantal huizen dat verkocht wordt, de huizenprijzen en de eigen financiële situatie plus een vraag over de algemene economie in Nederland. Het onderzoek vond plaats in de periode tussen 27 juli tot 11 augustus 2023.
Contactgegevens
-
- Daan Heijbroek
-
Hypotheken
ING Research (Economisch Bureau) Algemeen
Sparen
Pensioenen & Verzekeringen
Privacy - daan.heijbroek@ing.com
Kopieer link
https://nieuws.ing.nl/nl-NL/230280-ing-woonbericht-groen-energielabel-grote-meerwaarde-voor-woningGerelateerde onderwerpen
Gerelateerde berichten
Lees Simpel blijft door samenwerking ING Nederland Fonds kosteloos helpen met ingewikkelde brieven en teksten
Samenwerking ING Nederland fonds en Lees Simpel maakt AI-app kosteloos en toegankelijk voor miljoenen laaggeletterden in Nederland.
ING stelt 250 miljoen euro aanvullend beschikbaar aan Nationaal Warmtefonds
ING stelt 250 miljoen euro financiering beschikbaar aan Nationaal Warmtefonds, dat tegen gunstige voorwaarden leningen verstrekt voor het energiezuiniger maken van woningen en gebouwen. Dit bedrag ...
ING geeft update over klimaataanpak, versnelt client engagement aanpak
ING heeft vandaag haar jaarlijkse Climate Progress Update gepubliceerd. De update laat zien hoe we onze klanten helpen bij de transitie naar een CO2-arme economie.
ING onderzoek: Helft van jongeren van generatie Z heeft schulden
ING start een meerjarenprogramma om jongeren te helpen financieel gezond te zijn en te blijven. De campagne “Jouw geld, jouw keuze”, gemaakt in samenwerking met jongeren zelf, vormt de aftrap en is...
ING en KNVB gaan amateurvoetbalclubs helpen verduurzamen met modulaire houtbouw
ING treedt toe tot de Groene Club en slaat samen met de KNVB de handen ineen om amateurvoetbalclubs te verduurzamen met modulaire houtbouw